کد خبر: 194819
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۲ ۱۰:۰۱:۰۰
| |

سعد حریری:

دولت جدید در آستانه تشکیل است

نخست وزیر مکلف لبنان اعلام کرد، در آخرین مراحل تشکیل دولت جدید است و مذاکرات با احزاب اصلی کشور ادامه دارد.

دولت جدید در آستانه تشکیل است
کد خبر: 194819
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۲ ۱۰:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان پس از دیدار با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت، دولت جدید در آستانه تشکیل است و رایزنی‌ها برای اعطای پست‌های وزارتی که هر گروه سیاسی می‌خواهد در مرحله پایانی قرار دارد.

وی افزود: ما بسیار به معادله نهایی تشکیل دولت نزدیک شده‌ایم و من بسیار خوشبین هستم. اگر روند به همین صورت ادامه یابد خیلی زود دولت را تشکیل می‌دهیم.

حریری در حالی اظهارات مذکور را ایراد می‌کند که چارچوب زمانی را برای اعلام تشکیل کابینه مشخص نکرده است.

انتظار می‌رود دولت جدید لبنان براساس سیستم سهمیه‌بندی سیاسی مانند سابق متشکل از دو نماینده از هر طایفه لبنانی باشد.

همچنین در نشست‌هایی که حریری درباره تشکیل دولت ائتلافی با نمایندگان برگزار کرده، برخی اختلاف‌ها درخصوص پست‌های وزارتی بالا گرفته است.

علی حسن خلیل، وزیر دارایی لبنان هشدار داد که لبنان در ارتباط با تشکیل کابینه جدید دستاوردهای سریعی را محقق نکرده و وی پیشرفت جدی در این باره نمی‌بیند.

از زمان انتخابات پارلمانی در ماه مه لبنان توسط دولت موقت اداره می‌شود، در این انتخابات حزب‌الله و همپیمانان سیاسی آن بیشترین آرا را کسب کردند.

24 مه ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد، حریری، رئیس جریان المستقبل حمایت اکثریت نمایندگان پارلمان را برای تشکیل دولت جدید به دست آورده است.

به دنبال انتقادها از حریری مبنی بر تبانی در روند تشکیل دولت آینده، ماموریت او در این خصوص با مشکل مواجه شد.

همچنین روزنامه الحیاه نوشت، منابع آگاه از دیدارهای حریری با جنبش‌های "امل"، "القوات اللبنانیه" و "التقدمی الاشتراکی" (سوسیال پیشرو) گفتند، از نتایج به دست آمده از این دیدارها حزب "القوات" پذیرفت منصب معاونت نخست وزیری که عون بر آن اصرار دارد را کنار بگذارد و در مقابل پنج سمت وزارتی از جمله پستی کلیدی را برعهده بگیرد که احتمال می‌ورد وزارت دفاع باشد.

این منابع در ادامه گفتند، حریری به حزب سوسیال پیشرو وابسته به ولید جنبلاط اطلاع داده که درخواستش مبنی بر نمایندگی دوروزی‌ها در سه وزارتخانه را تاییده کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها