کد خبر: 195016
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ۰۶:۲۳:۰۰
| |

سید محمد خاتمی با اشاره به تهدید و توهین‌های ترامپ و نتانیاهو تاکید کرد:

پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا نقض کرامت ایران است

رییس دولت اصلاحات با اشاره به تهدیدات بین‌المللی از طرف برخی کشورها گفت: در شرایطی که این افراد با ادبیات کاملا خصمانه و موهن علیه کشور تهدید و توهین می‌کنند، پیشنهاد کنار گذاشتن آداب دیپلماتیک و مذاکرات بی‌قید و شرط با امریکا، نقض کرامت ایران است و این‌گونه رفتارها نتیجه‌ای به سود منافع ملی در برنخواهد داشت.

پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا نقض کرامت ایران است
کد خبر: 195016
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۳ ۰۶:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| رییس دولت اصلاحات در دیدار با گروهی از اعضای هیات‌مدیره و دبیران انجمن اندیشه و قلم، ضمن تقدیر از فعالیت‌های فرهنگی و علمی این سازمان مردم‌نهاد، نوع فعالیت‌های معطوف به مسائل علمی و فرهنگی در جامعه را بااهمیت توصیف کرده و افزود: بارها به چهره‌های اصلاح‌طلب این نکته تاکید شده است که کسب قدرت سیاسی و حضور فعال در انتخابات، اگرچه اهمیت دارد اما نباید به موضوع و محور فعالیت‌های اصلاح‌طلبان تبدیل شده و جامعه اصلاح‌طلبی را یک حرکت معطوف به قدرت تلقی کند، بلکه روح اصلاح‌طلبی را باید در ارتقای فرهنگ و فهم جامعه و شهروندان دید و اگر این تحول رقم بخورد، به‌صورت طبیعی نتیجه خود را در هسته سخت سیاست و قدرت سیاسی می‌گذارد اما اگر به این حوزه کم‌توجهی شود، اصلاح‌طلبی پایگاه اصلی خود در جامعه را از دست خواهد داد و مورد تخریب قرار گرفته و به فرصت‌طلبی متهم می‌شود.

رییس دولت اصلاحات، حرکت‌های مردم ایران در 112 سال سپری شده از انقلاب مشروطه را در راستای ارتقای حکمرانی و به دست آوردن اهدافی چون عدالت، آزادی و استقلال دانسته و افزود: اگر می‌بینیم بسیاری از کشورهایی که سال‌ها و دهه‌ها بعد از جامعه ایران حرکت خود را آغاز کردند، امروز از برخی منظرها توسعه‌یافته‌ترند، به دلیل عدم همگرایی و اجماع نخبگان در جهت پیشرفت و توسعه ایران بوده است و اختلافات موجب افتادن کشور به دام افراط و تفریط و انحراف از مسیر اصلی توسعه و اصلاح شده است. خاتمی، فرهنگ گفت‌وگو و تقریب نخبگان را یکی از نیاز مهم جامعه امروز دانسته و حمایت از حرکت‌هایی که در راستای همگرایی نخبگان و ایجاد وفاق در کشور است را ضروری ارزیابی کرد.

وی سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر مبنی لزوم اتحاد ملت را در این راستا ارزیابی کرده و افزود: برای اتحاد ملت، تقریب و وفاق نخبگان ضروری است چراکه اختلاف و کشمکش میان نخبگان به تفرقه در جامعه منجر می‌شود.

انتقاد از نامه درخواست مذاکره مستقیم با امریکا

رییس دولت اصلاحات با اشاره به شرایط حساس کشور و تهدیدات بین‌المللی گفت: همه دلسوزان و علاقه‌مندان به ایران، اکنون نگران هستند و رشد فزاینده تهدیدات از سوی امریکا و رژیم صهیونیستی تنها علیه نظام جمهوری اسلامی نیست بلکه علیه ایران است و کسانی که مدعی دوست داشتن ایران هستند نباید به نحوی در این فضا علیه کشور عمل کنند.

خاتمی با اشاره به خط و نشان کشیدن ترامپ و نتانیاهو علیه کشور گفت: در شرایطی که این افراد با ادبیات کاملا خصمانه و موهن علیه کشور تهدید و توهین می‌کنند، پیشنهاد کنار گذاشتن آداب دیپلماتیک و مذاکرات بی‌قید و شرط با امریکا، نقض کرامت ایران است و این‌گونه رفتارها نتیجه‌ای به سود منافع ملی در برنخواهد داشت.

وی مذاکرات با اروپا و سایر کشورهایی که خود را از رفتارهای هنجارشکنانه رییس‌جمهور امریکا تفکیک می‌کنند، راهبرد صحیح نظام دانسته و افزود: باید برای رویارویی با تهدیدات خارجی، مشکلات داخلی کشور را حل یا دست‌کم مدیریت و با صدایی واحد از منافع ایران دفاع کنیم. وی، موضوع توسعه به خصوص توسعه اقتصادی را یکی از مسائل اصلی و اولویت‌دار کشور در شرایط فعلی دانسته و افزود: نباید برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی فقط به امید دولت ماند، دولت اگرچه ضعف‌هایی در عملکرد خود دارد اما به تنهایی قادر به انجام این امر بزرگ نیست و سازمان‌های مردم‌نهاد و جامعه مدنی می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوان جامعه در این حوزه فعال شوند و دولت نیز از آنها حمایت کنند. در ابتدای این دیدار، سمیه عظیمی، مدیرعامل و تعدادی از اعضای انجمن اندیشه و قلم، ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های این انجمن، دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. این دیدار با اقامه نماز جماعت به امامت سیدمحمد خاتمی به پایان رسید.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها