کد خبر: 195367
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۱۴:۰۴:۰۰
| |

مشاور وزیر نفت تشریح کرد:

برآیند نشست اوپک

موید حسینی صدر مشاور وزیر نفت نوشت: به‌نظر می‌آید که نمی‌توان گفت در نشست اوپک بازنده بودیم و صراحتا نمی‌توان گفت که برنده این نشست بوده‌ایم.

برآیند نشست اوپک
کد خبر: 195367
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۱۴:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| موید حسینی صدر مشاور وزیر نفت نوشت: پیرو نشست 171 اوپک که حدود 20 ماه قبل یعنی در آذر سال 95 برگزار شد اعضای اوپک توافق کردند که تولید خود را کاهش داده و به 32‌میلیون و 500‌هزار بشکه برسانند.


پس از انجام این توافق در نشست 173 همان توافق را تا 10 آذر 98 تمدید کردند، در نشست 174 اوپک اعضا اعلام کردند که بیش از آنچه متعهد بوده‌ایم کاهش تولید داشته‌ و با توجه به افزایش قیمت نفت و برای جلوگیری از ایجاد شک در بازار خواستار بازگشت میزان قبلی تولید نفت بودند تا بیش از تکلیف خود عمل نکنند. در نتیجه بر اساس آن تا پایان سال 2018 روزانه 1/8 میلیون بشکه از تولید نفت کم می‌شد، پایبند ماندند.


ایران مخالف چنین تصمیمی بود، چرا که افزایش تولید باعث کاهش قیمت می‌شود و آسیب‌پذیری اعضای اوپک را نیز بالا می‌برد یعنی برای هر کدام از اعضای اوپک که مانعی برای فروش بتراشند آن کشور با آثار تبعات کمتری وارد شود پس در نتیجه ایران مخالف بود و ترجیح می‌داد که تولید کم شود تا بازار برای خرید نفت عطش داشته باشد تا نتوانند تولیدکنندگان نفت را از بازار نفت کنار بگذارند.


اما در هر حال اعضای دیگر دو دسته بودند که یک دسته از آنها روسیه و عربستان بود که اگر زمانی ایران از بازار نفت خارج شود، به‌دنبال افزایش تولید بودند تا تبعات منفی در بازار نفت ایجاد نشود.


از طرفی گروه دیگری نیز نظرشان افزایش تولید برای متعادل ساختن قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بود، اما تیم آقای زنگنه و مسئولان در نشست 174 توانستند ظاهر توافق را به‌نفع کشور برگردانند و در این نشست با اینکه ایران به تمام چیزی که ما می‌خواستیم نرسید، اما نتیجه از خواسته تیم عربستان و روسیه بهتر بود، چرا که درخواست داشتن افزایش یک‌میلیون بشکه خالص را مطرح کردند. اما در این نشست صراحتا تایید شد که اعضای اوپک بیش از مقدار اعلام شده کاهش تولید نداشته باشند و از 175‌درصد به 100درصد کاهش پیدا کرد.


چند خوش‌بینی وجود دارد که اول افزایش تولید یک‌میلیون بشکه‌ای بصورت آنی اتفاق نخواهد افتاد و دوم اینکه در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت‌ها کمبود در بازار وجود دارد و تاثیر افزایش تولید در آینده تعدیل خواهد شد.

به‌نظر می‌آید که نمی‌توان گفت در این نشست بازنده بودیم و صراحتا نمی‌توان گفت که برنده این نشست بوده‌ایم. در بیانیه پایانی اشاره شده به تعهدی که در 30 نوامبر 2018 در نشست 172 اوپک مبنی بر کاهش 1/2میلیون بشکه در روز پایبند بوده‌اند، اما در گذشته ما 152‌درصد عمل کرده‌ایم که ترجیح کاهش به 100‌درصد است. بازار مصرف آنالیز شده و تا پایان 2018 همین رویه ادامه پیدا می‌کند. به‌نظر من ممکن است اوپک 100‌درصد به این توافق پایبند نباشد اما اگر ارزیابی کنیم قطعا تلاش مسئولان با توجه به این نتایج با وجود اعضای با نفوذی چون عربستان و روسیه که غیرعضو هستند دستاورد متوسط و قابل قبولی است.

منبع: روزنامه آرمان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها