مدیرعامل آب منطقه ای گلستان خبر داد:

فرونشست زمین در گلستان/ پایان عمر سد وشمگیر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: 95 درصد آب های زیرزمینی در گلستان استفاده می‌شود که اگر جلوی آن گرفته نشود در استان دچار فرونشست زمین خواهیم شد.

فرونشست زمین در گلستان/ پایان عمر سد وشمگیر
کد خبر: 195392
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۴ ۱۵:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| علی نظری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان صبح دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با 40 درصد صرفه جویی آب در شهر گرگان که از دور دست تامین می شود می توانیم 600 لیتر در ثانیه صرفه جویی کنیم، این 600 لیتر معادل40 الی 50 چاه آبی است که به صورت هم زمان روشن باشد.

وی افزود: در صورتی که مدیریت عرضه و مصرف صورت نگیرد منابع آبی استان نیاز استان را تامین نمی کند، پس ما باید مدیریت عرضه مصرف را با هم داشته باشیم.

نظری با بیان اینکه با مصرف صحیح می‌توانیم مشکل کمبود آب را در استان حل کنیم، افزود: باید تلاش کنیم آبیاری نوین جایگزین آبیاری سنتی در گلستان شود تا حداقل پرت در انتقال آب در نقطه مصرف شویم.

کشت محصولات کم آب طلب راندمان آب در واحد محصول را افزایش می دهد

وی گفت: با کشت محصولات کم آب طلب می توانیم راندمان آب را در واحد محصول افزایش و میزان برداشت محصول در یک واحد مترمعکب را افزایش دهیم.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان با اشاره به تمام شدن عمر سد وشمگیر اظهار کرد: در رابطه با این سد مطالعاتی انجام شده است و به این نتیجه رسیدیم در این سد دیگر لایروبی معنا ندارد و پر هزینه است، بنابراین تصمیم گرفتیم طرح حیات بخشی را اجرا کنیم و دیواره سد را به اندازه دو متر از پیرامون بالا بیاوریم، ما به دنبال تامین اعتبار هستیم تا سرریز را اجرا کنیم که هزینه بالایی دارد و مذاکراتی با وزارت دفاع هم انجام شده تا با سرمایه گذاری آن ها این پروژه انجام شود.

نظری گفت: سد وشمگیر در سال47 بهره برداری شده و عمر آن به اتمام رسیده بنابراین باید دوباره احیا شود.

وی اظهار کرد: شاید این سوال مطرح شود که چرا در گلستان سد سازی می کنیم که باید در جواب گفت جلوگیری ازوقوع سیلاب، ذخیره آب های روان، تحویل مدیریت شده آب به کشاورزی از جمله این دلایل است.

نظری تصریح کرد: از سوی دیگر اگر سدسازی نکنیم آب ناشی ازبارندگی به دریا ریخته می شود و ما برای شیرین سازی و قابل مصرف بودن باید دوباره کاری انجام دهیم که مستلزم هزینه است پس این آب باران را مستقیما در پشت سدها ذخیره می کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که با آن روبه‌ور هستیم استفاده بیش از حد از آب‌های زیر زمینی است، افزود: در استان گلستان بیش از 95 درصد از آب‌های زیرزمینی مصرف می‌شود و اگر این شرایط ادامه پیدا کند با فرونشست زمین در استان رو به رو می شویم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها