کد خبر: 195564
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۵ ۱۳:۴۵:۰۰
| |

معاون وزیر راه و شهرسازی:

دستگاه‌های دولتی مکلف به کاهش 51 درصد از تلفات انرژی شدند

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق ماده 44 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده میزان مصرف انرژی را تا 51 درصد کاهش دهد.

دستگاه‌های دولتی مکلف به کاهش 51 درصد از تلفات انرژی شدند
کد خبر: 195564
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۵ ۱۳:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی امروز (سه‌شنبه 5تیر) در دومین کنفرانس بین‌المللی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازهای شهری با بیان اینکه تمامی مسئولان از اهمیت بحث انرژی و تأثیرگذاری آن بر محیط زیست آگاه هستند، گفت: نقش مهندسی مکانیک در تصمیمات مرتبط با حوزه ساخت و ساز می‌تواند زمینه‌ساز کاهش مصرف انرژی باشد.

وی افزود: دانشگاه‌های خارج از کشور در حال تحقیق بر روی پدیده‌ای هستند که بتوانند دمای محیط را متناسب با دمای بدن انسان کنند به طوری که انسان در محیطی که قرار دارد بتواند بهترین دما را تجربه کند.

مظاهریان تصریح کرد:‌ با دستگاه‌هایی که در این دانشگاه‌ها اختراع می‌شود به ازای هر یک درجه هفت درجه کاهش مصرف انرژی خواهیم داشت.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: هم اکنون این کارهای تحقیقاتی در حال انجام است و به زودی وارد مراحل نهایی و ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بُعد اجرایی دو کار مهم و اساسی را شروع کرده‌ایم، گفت: آیین نامه ماده 18 قانون مصرف انرژی و جهت‌گیری آن به سمت فضای سبز و خانه سبز در حال اجرایی شدن است.

مظاهریان با اشاره به اینکه آیین نامه ماده 18 هم اکنون تهیه و به تصویب دولت رسیده است، گفت: دولت در این آیین نامه تغیرات را از خود شروع و به تمامی دستگاه‌های خود ابلاغ کرده است که باید ظرف 5 سال آینده میزان مصرف انرژی خود را کاهش دهند؛ در غیر این صورت باید دستگاه‌ها دو برابر مصرف انرژی خود هزینه پرداخت کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با دو جداره کردن پنجره‌ها علاوه بر کاهش مصرف انرژی دمای محیط و میزان روشنی ساختمان‌ها نیز کنترل می‌شود.

وی بیان کرد: در ماده 44 قانون برنامه ششم توسعه تأکید شده که دولت باید مصرف انرژی و تلفات انرژی را تا 51 درصد کاهش دهد و هرچه سریع‌تر این برنامه ها را به مرحله اجرایی شدن برساند.

مظاهریان ادامه داد: وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی مکلف هستند که آیین نامه را تهیه کنند؛ هم اکنون وزارت راه و شهرسازی پیش نویس این قانون را آماده کرده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون در ایران 2.7 میلیون واحد مسکونی خالی داریم، گفت: کار ساده‌ای نیست که تمامی مالکان را مجبور به رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان کنیم بلکه در این بخش از راهکارهای دیگری استفاده کرده‌ایم به طوری که شهرداری باید علاوه بر دریافت پایان کار باید یک گواهی نامه رعایت مقررات ملی ساختمان را به مالکان ارائه دهد.

وی گفت: تمامی مالکانی که واحد مسکونی خود را به فروش می‌رسانند و یا تبدیل به احسنت می‌کنند باید پنجره‌های خود را دوجدار کنند تا شهرداری گواهی‌نامه دیگری مبنی بر رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را صادر کند.

مظاهریان با اشاره به اینکه دولت دو آیتم دیگر را در دستور کار برای کاهش مصرف انرژی قرار داده است، گفت: تمامی واحدهای آپارتمانی که در طبقه بالا قرار دارند و سقف آنها در مجاورت هوای آزاد است باید کف و سقف آنها عایق شود تا از طریق اجرای این پروسه‌ها می‌توانیم مصرف انرژی را 5 درصد کاهش دهیم.

وی تأکید کرد: اجرای تمامی این موارد زمان‌بر است اما در آینده می‌تواند اثرات بسیار مثبتی بر کاهش مصرف انرژی بگذارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: دولت باید کاهش مصرف انرژی و تلفات آن را از خود شروع کند زیرا می تواند زمینه‌ساز آینده بهتر برای کشور باشد.

وی تأکید کرد:‌ قانونگذار تا به امروز دو بار دولت را مکلف کرده است آیین‌نامه اجرایی مقررات ملی ساختمان را تضمین کند و دولت نیز تا به امروز تمامی داده‌ها را اجرایی کرده است.

وی در پایان گفت: باید سعی کنیم مهندسی مکانیک را در این بخش جدی بگیریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها