با موافقت نمایندگان؛

کلیات لایحه حفاظت از خاک به تصویب رسید

نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات لایحه حفاظت از خاک موافقت کردند.

کلیات لایحه حفاظت از خاک به تصویب رسید
کد خبر: 195669
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۶ ۰۸:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 6 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه حفاظت از خاک با 161 رأی موافق، 16 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن موافقت کردند.

تربتی‌نژاد: فرسایش خاک حوزه کشاورزی را مورد تهدید قرار داده است/ 400هزار هکتار خاک در معرض نابودی است

نورمحمد تربتی نژاد سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در تشریح این لایحه به مواردی همچون اهمیت خاک، تهدیدات خاک و ضرورت تصویب این لایحه اشاره کرد و گفت: خاک بستر مناسبی برای فعالیت‌های کشاورزی بوده و سرمایه ملی محسوب می‌شود.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاک را بستری برای توسعه کشور دانست و اظهار داشت: خاک نقش مهمی در حیات بشری دارد و برای تأمین غذا، پوشش گیاهی کشت، خوراک و دارو، محافظت از تنوع زیستی، تغییر آب و هوایی و میزان کربن در زمین مهم است.

وی با اشاره به تهدیدات زیست محیطی خاک عنوان کرد: فرسایش و آلودگی خاک از مهمترین تهدیدات برای این حوزه هستند که عوامل طبیعی و انسان باعث آن می‌شود.

تربتی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه انتقال خاک توسط انسان و عوامل طبیعی شرایط مزارع را نامطلوب می‌کند، تصریح کرد: همچنین این انتقال باعث رسوب در آب راه‌ها، سدها و بنادر می‌شود که به زیان کشور است.

وی در ادامه با اشاره به آماری درباره فرسایش خاک کشور یادآور شد: فرسایش خاک کشور در سال 55 حدود یک میلیارد تن بود که این میزان در حال حاضر به بیش از 4 برابر آمار جهانی می‌رسد و در حال حاضر 400 هزار هکتار خاک در معرض نابودی است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اهمیت لایحه محافظت از خاک برای جلوگیری از فرسایش خاک، کنترل منابع آلاینده، حاصلخیزی و مبارزه با قاچاق خاک خاطر نشان کرد: تاکنون قانون جامعی برای حفاظت از خاک وجود نداشت و این لایحه که در کمیسیون‌های مختلف مجلس بررسی شده دستگاه‌های مربوطه در استان‌های مختلف کشور را مکلف به اجرای مفاد آن برای حفاظت از این سرمایه ملی می‌کند.

منبع:خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها