کد خبر: 195884
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۷ ۱۰:۵۷:۰۰
| |

فرمانده مرزبانی ایران خبر داد:

افزایش گذرگاه های رسمی ایران و افغانستان

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، با اعلام توافق بین ایران و افغانستان درخصوص ارتقای کیفیت مدیریت مرزی گفت: به منظور حفظ منافع ملی و خدمات رسانی بیشتر به مرزنشینان، گذرگاه‌های رسمی دو کشور افزایش خواهد یافت.

افزایش گذرگاه های رسمی ایران و افغانستان
کد خبر: 195884
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۷ ۱۰:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| قاسم رضایی فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه دومین اجلاس فرماندهان مرزبانی ایران و افغانستان درباره نتایج مذاکرات دومین اجلاس مشترک با مقامات وزارت دفاع و وزارت کشور افغانستان، اظهار داشت: با مسئولان حوزه مرزبانی افغانستان توافق شد تا با همکاری نزدیک و مدیریت یکپارچه، در 945 کیلومتر مرز مشترک به شیوه ای عمل شود که در پایان سال جاری، شاهد یک مرز مشترک و نمونه بین دو کشور باشیم.


وی به اشتراکات فرهنگی، زبانی و مذهبی مردم دو کشور اشاره کرد و افزود: در 2 سال گذشته با توجه به مسائل داخلی افغانستان، روند همکاری‌ ها در حوزه مرزی دچار وقفه شد، اما با پیگیری مسئولان مرزبانی کشور افغانستان این تعاملات از سرگرفته شد و در این راستا نقطه عطف جدیدی در حوزه مرزبانی آغاز شده است.


فرمانده مرزبانی ناجا تصریح کرد: با توجه به پروتکل های تعریف شده و معاهدات مرزی، باید مرزها با مشارکت دو طرف مدیریت شود که در همین راستا بر افزایش نیرو و افزایش امکانات به منظور ارتقای کیفیت مدیریت مرزی توافق شد.


رضایی عملکرد سال‌ های اخیر مرزبانان افغانستان را خوب دانست و خاطرنشان کرد: همکاری‌ و مدیریت دو کشور در مرزها، سبب شده که میزان ورود مواد مخدر به ایران به حداقل برسد اما باز هم نیاز است که این تعاملات و مدیریت های میدانی افزایش یابد تا دیگر شاهد حضور قاچاقچیان مواد مخدر در مرزهای مشترک نباشیم.


این مقام عالی مرزبانی از نگاه عمیق مرزبانی دو کشور بر کنترل مرزها در آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: این هماهنگی برآمده از شناخت عمیق دو طرف از مسائل مرزی و ماموریت ‌های تعریف شده است تا بتوانیم مرزهای مشترک را بهتر مدیریت کنیم. در گذرگاه های مرزی باید تسهیلات و زیرساخت ها فراهم و ابنیه هایی که برای خدمات دهی به مراجعان لازم است در هر دو سوی مرز ایجاد شود.


رضایی اظهار داشت: مقرر شد اولین نشست مسئولان مرزبانی ایران و افغانستان پس از این سفر در یکی از شهرهای مرزی و در استان سیستان و بلوچستان برگزار شود تا به صورت میدانی و مستقیم موضوعات و مسائل مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.


فرمانده مرزبانی کشور به باز بودن سه دروازه مرزی برای فعالیت بازارچه های مرزی اشاره کرد و گفت: این فعالیت‌ های اقتصادی در راستای منافع ملی دو کشور است و منافع مرزنشینان را نیز تامین می‌کند که به همین منظور امیدواریم گذرگاه های رسمی دو کشور افزایش یابد.


وی افزود: مقرر شد با به روزرسانی فرایندهای مرزبانی، تسهیلات بیشتری ایجاد شود و دستگاه های ذیربط مانند وزارت امورخارجه و وزارت کشور دو طرف برای ساماندهی میله های مرزی در اسرع وقت اقدام کنند.


رضایی گفت: تبادل اخبار و اطلاعات، جلوگیری از تردد غیرقانونی اتباع، ممانعت از ورود و خروج کالاهای ممنوع، نظارت موثر بر مرزها در برابر تروریست ها، رصد تحرکات، مدیریت لحظه‌ای و مکانی، اجرای گشت‌های همزمان در دو سوی مرز، تعریف خطوط ارتباط مستقیم در سطوح مختلف و انجام رفت و آمدهای مستمر مقامات مرزبانی میان تهران و کابل و فرماندهان مرزی در شهرستان ‌ها از دیگر توافقات انجام شده در این اجلاس بود.


ایران در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان خود به طول 945 کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و گذرگاه های دوغارون در شهرستان تایباد خراسان رضوی، زابل در سیستان و بلوچستان و یزدان در خراسان جنوبی از مهمترین معابر مرزی دو کشور است.


برای سفر دو روزه این هیات ایرانی، دیدارهایی با مقامات وزارتخانه های دفاع و کشور افغانستان انجام شد. هیات ایرانی که فرماندهان مرزبانی استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز آن را همراهی می کردند، صبح سه شنبه وارد کابل شد و امروز پنجشنبه پایتخت افغانستان را به مقصد ایران ترک کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها