کد خبر: 195923
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۷ ۱۳:۴۳:۰۰
| |

اطاعت:

جریان‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب به یک حزب تبدیل شوند

یک استاد دانشگاه با انتقاد از تعدد احزاب در کشور پیشنهاد کرد که جریان‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب به یک حزب تبدیل شوند تا با نظام سیاسی دو حزبی کشور به سامان سیاسی دست پیدا کنند.

جریان‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب به یک حزب تبدیل شوند
کد خبر: 195923
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۷ ۱۳:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| جواد اطاعت نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی صبح پنج‌شنبه در همایش ملی احزاب ایران که از سوی خانه احزاب و با حضور دبیران کل احزاب و معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد، با انتقاد از عدم توجه احزاب به مسائل روز کشور اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور که با مشکلات مختلف اقتصادی از جمله گرانی مواجه است احزاب باید به جای اینکه جلساتی با موضوعات تحزب در کشور برگزار کنند، موضوع اقتصاد و وضعیت فعلی کشور را به بحث می‌گذاشتند و با تشکیل جلساتی با حضور جامعه‌شناسان، اقتصاددانان و کارشناسان برای وضعیت فعلی کشور راهکارهایی می‌اندیشیدند.

وی با تأکید بر اهمیت نقش اساتید دانشگاه‌ها در حل مسائل پیش روی کشور گفت: خانه احزاب می‌تواند با بهره‌گیری از دانشگاهیان و با برگزاری جلسات مختلف کارشناسی در مسیر حل مشکلات پیش روی کشور و ارائه راهکار در این زمینه گام‌های اساسی بردارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تاکنون درباره مباحث نظری فعالیت احزاب در کشور صحبت‌های زیادی مطرح شده است اما اقدامات کمی در عرصه عمل انجام شده اظهار کرد: احزاب باید پای خود را مقداری فراتر از مباحث نظری بگذارند و برای اقدامات عملی گام بردارند.

اطاعت همچنین با انتقاد از تکثر احزاب در کشور گفت: امروز هر کسی که هیچ شناختی از سیاسی و نظام حکومت ایران نداشته باشد اگر بداند که بیش از 200 حزب در کشور مجوز فعالیت دارند و حدود 50 حزب فعال در کشور وجود دارد، درمی‌یابد که عملا حزبی در ایران وجود ندارد و این کشور از نظر سیاسی توسعه نیافته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وجود دو نظام انتخاباتی اکثریتی و تناسبی در دنیا اظهار کرد:‌ نظام انتخاباتی اکثریتی موجب ایجاد نظام دو حزبی و نظام انتخاباتی تناسبی موجب ایجاد نظام چند حزبی می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه نظام انتخاباتی کشور ما نظام اکثریتی است بهتر است مانند کشورهایی از جمله آمریکا به سمت نظام دو حزبی حرکت کنیم. در آمریکا نیز با وجود اینکه نظام انتخاباتی مانند ما دارند و همچنین هیچ منعی برای تشکیل احزاب متعدد وجود ندارد مشاهده می‌کنیم که در مجموع دو حزب اصلی وجود دارد.

این نماینده پیشین مجلس افزود: من پیشنهاد ایجاد نظام دو حزبی را با جریان اصلاحات و همچنین آقای باهنر از جریان اصول‌گرا مطرح کرده‌ام. در این زمینه آقای باهنر نیز قبول داشت که باید تلاش شود به جای تعدد احزاب در کشور، یک حزب اصول‌گرا و یک حزب اصلاح‌طلب به رقابت با یکدیگر بپردازند. این اتفاق شدنی است و قطعا نظام انتخاباتی رایج در کشور نیز به تحقق این اتفاق کمک خواهد کرد.

اطاعت با بیان اینکه سیاست و اقتصاد تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند، ادامه داد: موتور محرکه فعالیت اقتصادی، انباشت سرمایه است. این موضوع در سیاست نیز مورد توجه قرار دارد و زمانی که توانمندی‌ها و منابع انسانی در یک جا جمع شود قطعا به تشکیل یک حزب قدرتمند کمک خواهد کرد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه نظام انتخاباتی اکثریتی که از انتخابات مجلس سوم ملی در ایران حاکم شده سیستم برد-باخت حاکم است و به نوعی نظام انتخاباتی خشنی محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: در نظام انتخاباتی اکثریتی یک جریان همواره بازنده و جریان دیگر برنده است. به طور مثال در انتخابات سال 94 مجلس مشاهده کردیم که در تهران با وجود آنکه جریان اصول‌گرا حدود 30 الی 40 درصد از آرا را به دست آورد اما حتی یک کرسی مجلس نیز نصیب او نشد.

اطاعت با بیان اینکه در نظام انتخاباتی اکثریتی زنان همواره بازنده هستند اما در نظام انتخاباتی اقلیتی شانس آن‌ها بالاتر است، افزود: به نظر من لزومی ندارد در کشوری مثل ایران که با تنوع قومیتی و مذهبی مواجه است، بهتر است در همه جا صرفا از نظام انتخاباتی اکثریتی استفاده شود. در این زمینه پیشنهاد می‌کنم که در مناطق مختلف از نظام‌های انتخاباتی دیگر نیز استفاده شود.

وی همچنین گفت: این امکان وجود دارد که با انجام دستکاری‌های کوچک در نظام انتخاباتی حاکم در کشور نظیر تبدیل حوزه‌های انتخاباتی از شهرستان‌ها به استان‌ها مانند آنچه که در تهران اتفاق افتاد احزاب به صورت بهتر و واقعی‌تر شکل بگیرند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها