مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه خبر داد:

آغاز موج بازگشت ایرانیان مقیم خارج از کشور

مدیرکل ایرانیان خارج از کشور گفت: در شرایط کنونی بازگشت دانشجویان و سرمایه گذاران ایرانی مقیم اروپا، آسیا و کشور‌های عربی آغاز شده که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

آغاز موج بازگشت ایرانیان مقیم خارج از کشور
کد خبر: 196255
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۵:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| علی اصغر محمدی مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه روز شنبه در دیدار با استاندار قزوین گفت: علیرغم همه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها شاهد موج بازگشت دانشجویان خارجی هستیم و باید از این فرصت بخوبی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: با داشتن 13 نمایندگی در خارج از کشور، 8 رایزن فرهنگی، 5 رایزن علمی می‌توانیم با برنامه ریزی از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور بخوبی استفاده کنیم.

محمدی تصریح کرد: تاکنون موج مهاجرت در قبل از انقلاب، بعد از آن، دوران جنگ تحمیلی و شرایط تحریم را تجربه کرده ایم و موج مهاجرت به آمریکا و کانادا بیشتر از سایر کشور‌ها بوده است.

وی گفت: هرچند با پدیده مهاجرت خانوادگی و دانشجویی هم روبرو هستیم، اما خوشبختانه شاهد بازگشت قابل توجه ایرانیان خارج از کشور بویژه دانشجویان هستیم که باید از شرایط بخوبی استقبال کنیم.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه تصریح کرد: در 25 سال گذشته موج مهاجرت به شرق اسیا و کشور‌های سی آی اس صورت گرفته و در حال حاضر حدود 5 تا 6 میلیون نفر ایرانی در خارج زندگی می‌کنند.

بانک اطلاعاتی ایرانیان تشکیل می‌شود

وی اضافه کرد: هنوز بانک اطلاعاتی جامع و مدونی از ایرانیان خارج از کشور نداریم و باید در این زمینه اقدام کنیم تا اطلاعات مناسبی از نخبگان، سرمایه گزاران و چهره‌های علمی و فرهنگی ایرانی مقیم خارج از کشور داشته باشیم.

محمدی یادآورشد: از قزوین هم چهره‌های خوبی در خارج هستند که در صورت شناسایی و تعامل با آن‌ها می‌توانیم از ظرفیت اقتصادی و علمی آن‌ها در توسعه استان کمک بگیریم.

ظرفیت خیرین خارج از کشور استفاده شود

وی اظهارداشت: بیش از یک هزار خیر مدرسه ساز در کشور داریم که در خارج فعالیت می‌کنند و از این ظرفیت می‌توان در ساخت فضا‌های آموزشی در استان قزوین هم بهره برد.

محمدی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 5 تا 6 میلیون نفر ایرانی در کشور‌های اروپایی، آسیایی و عربی زندگی می‌کنند، ولی آمار دقیق پس از تشکیل بانک اطلاعاتی مشخص می‌شود.

مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه یادآورشد: 600 هزار نفر از ایرانیان در کشور‌های عربی زندگی می‌کنند و موج بازگشت از این کشور‌ها نیز آغاز شده است.

وی اظهارداشت: استان قزوین ظرفیت‌های بسیاری خوبی در حوزه‌های علمی و فرهنگی دارد و اگر اطلاعات قزوینی‌های مقیم خارج را استخراج کرده و این ظرفیت را شناسایی کنید می‌تواند در سرمایه گذاری طرح‌های شما موثر باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها