کد خبر: 196293
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۷:۳۵:۰۰
| |

اولتیماتوم استاندار سمنان به مدیران اقتصادی؛

 توقف «تولید» پذیرفتنی نیست

استاندار سمنان با اشاره به اینکه توقف « تولید » از سوی دستگاه‌های اجرایی سمنان پذیرفتنی نیست؛ خطاب به مدیران این استان گفت: کسانی که نمی‌توانند ریسک برخی از مسائل را بپذیرند یا از دستگاه‌های نظارتی و... می‌ترسند؛ بدون اتلاف وقت خودشان استعفا دهند.

 توقف «تولید» پذیرفتنی نیست
کد خبر: 196293
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۱۷:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سید شهاب‌الدین چاوشی استاندار سمنان ظهر امروز در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: ما نمی‌توانیم با توجه به عرف معمول گذشته این برهه حساس را پشت سر بگذاریم و باید ـ در عملکرد خود ـ تجدیدنظر کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز شیپور جنگ اقتصادی توسط ترامپ نواخته شده است؛ شرایط کنونی کشور را «اورژانسی » توصیف کرد و افزود: مدیران دستگاه‌های مرتبط با کار تولید و صنعت و معدن صادرات باید بدانند در شرایط خاص ایده‌های نو راهکارها نو اقتضا می‌کند.

استاندار سمنان با اشاره به آشنا بودن دولت با دغدغه تولیدکنندگان در شرایط اقتصادی کنونی کشور خاطرنشان کرد: امروز همه می‌دانند که شیپور جنگ اقتصادی توسط ترامپ نواخته شده است؛ اما اینکه این جنگ اقتصادی چه زمانی آثارش را نشان بدهد؛ ـ در آینده ـ مشخص خواهد شد.

چاوشی با تأکید بر لزوم تلاش دولت و اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت‌مردان برای جلوگیری از ایجاد آشفتگی در نظم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور متأثر از این شرایط عنوان کرد: دشمنان به دنبال هر راهی هستند تا نگذارند جمهوری اسلامی ایران ادامه حیات دهد و این واقعیتی است که همه ما امروز نگران ایرانی هستیم که خار چشم دشمنان اسلام و مسلمانان است.

وی با اشاره به اینکه دشمنان در این جنگ اقتصادی فضای مجازی را در دست گرفته‌اند اضافه کرد: برخی از بی‌تدبیری ما هم به هدف دشمنان کمک کرده است.

کشور مدیران « ریسک‌پذیر » می‌خواهد/مدیران « ترسو » استعفا دهند

استاندار سمنان بابیان اینکه امروز بخش‌هایی از فضای مجازی کشور در اختیار دشمنان قرارگرفته و فرصت‌های حداقلی از نیروهای داخلی سلب شده است گفت: واقعیت این است که الآن این فضا (فضای مجازی) در دست آنهاست و این موضوع مایه نگرانی جدی است.

چاوشی با اشاره به لزوم ریسک‌پذیری مدیران در شرایط فعلی کشور خاطرنشان کرد: اگر کسانی که نمی‌توانند ریسک برخی از مسائل را بپذیرند و کسانی که از دستگاه‌های نظارتی و ... می‌ترسند؛ بدون اتلاف وقت خودشان از سمتشان استعفا دهند.

وی بابیان اینکه دستگاه‌های نظارتی و قضا هم شرایط را درک می‌کنند که آیا ما در شرایط کاملاً متعارف و عادی عمل می‌کنیم یا خیر؟ عنوان کرد: در شرایط جدید، مُرّ قانون و مقررات مربوط به برخی مسائل تولیدی و اقتصادی متفاوت است و دستورالعمل‌های مربوط به آن بسته به شرایط موجود از هفته آینده ابلاغ می‌شود.

شرایط امروز کشور« خاص » است

استاندار سمنان با اشاره به دستور صریح مقام معظم رهبری برای ساماندهی وضعیت اقتصادی فعلی کشور گفت: مقام معظم رهبری با درکی ‌عمیق از این خطر (جنگ اقتصادی دشمنان با کشورمان) رؤسای سه قوه را برای طراحی راهکارهای لازم و اتخاذ تدابیر و تصمیمات موردنیاز مأمور کردند.

چاوشی شرایط امروز کشور را شرایطی "خاص " عنوان کرد و بابیان اینکه اصلاً پذیرفته نیست دستگاهی با قانون ماده و ذیل تبصره‌ای بخواهد تولید را متوقف کند؛ از مدیران اجرایی استان سمنان خواست تا کارشناسانی باانگیزه، کار بلد، مسلط به قوانین و معتقد به‌نظام را راهی جلسات تخصصی کنند.

وی با اشاره به دوراندیشی مقام معظم رهبری برای نام‌گذاری امسال به نام سال حمایت از کالای ایرانی تصریح کرد: شعار امسال در شرایطی از سوی مقام معظم رهبری برای کشور در نظر گرفته شد که وضعیت اقتصادی تهدیدی و تحریمی علیه کشورمان هنوز ما آغاز و قطعی نشده بود و تنها احتمال خروج از برجام و به هم ریختن ساختار اقتصادی وجود داشت.

استاندار سمنان با اشاره به دستورالعمل جدید دولت برای ساماندهی توزیع ارز و بهبود وضعیت اقتصادی در کشور اضافه کرد: بخشنامه جدید ارزی و مقرراتی که هفته آینده ابلاغ می‌شود؛ در کنار قدرت ریسک و مسئولیت‌پذیری مسئولان ملاک عمل ما خواهد بود.

چاوشی بابیان اینکه وقتی رئیس‌جمهور ما جانش را برای نجات کشور در دست گرفته است؛ حجت بر مسئولان تمام است عنوان کرد: اگر بناست چند واحد تولیدی با ریسک‌پذیری یک مدیر سرپا بماند؛ باید آن ریسک را انجام دهیم و این موضوع مانند حرکت در صف مقدم است و حتی امکان دارد در آینده به حیثیت ما نیز لطمه بخورد.

وی بابیان اینکه امروز خط مقدم ـ نبرد اقتصادی ـ بخش تولید و صنعت است؛ از مدیران استان سمنان خواست تا با انعطاف جدی و ریسک‌پذیری برای حل مشکلات تولید و اقتصاد این استان ورود پیدا کنند.

استاندار سمنان افزود: در صورت قرار گرفتن کشورمان در شرایط تحریم گسترده، قدرت‌های اقتصادی بزرگی که امروز حداقل همکاری را با ما دارند؛ برای حفظ منافع مهمی ناشی از ارتباط با غرب، در شرایطی ممکن است مجبور شوند که ما را تنها بگذارند و بنابراین ما روی هیچ کشوری حساب باز نخواهیم کرد.

لزوم پایش نتایج اقتصاد مقاومتی/سیل پول‌های سرگردان مردم مدیریت شود

چاوشی بابیان اینکه امروز ما باید بدانیم در بحث اقتصاد مقاومتی که چند سال است در کشور مطرح‌شده به چه سرانجامی رسیده‌ایم تصریح کرد: ما باید راه‌کار پیدا کنیم و روی پای خود بایستیم و در کنار آن ما به همبستگی اجتماعی نیازمندیم؛ چراکه ما در شرایطی نیستیم که مانند دوران دفاع مقدس همبستگی ملی گسترده داشته باشیم و این یک واقعیت است.

وی بابیان اینکه در این بعد (جنگ اقتصادی با دشمن) باید تلاش کنیم مردم را به صحنه بیاوریم اضافه کرد: اکنون میلیاردها ریال سکه و دلار نزد مردم وجود دارد و این مهم به دلیل آن است که آنان فضای امن دیگری را در حوزه اقتصادی احساس نمی‌کنند.

استاندار سمنان بابیان اینکه امروز نقدینگی سیل‌آسا به سبب برخی سوء تدبیرها وارد اقتصاد ما شده است تأکید کرد: پول‌های سرگردان مردم باید مدیریت شود.

چاوشی اقتصاد را موضوعی پیچیده دانست و بابیان اینکه امروز بخش خصوصی در صف مقدم ـ جبهه نبرد اقتصادی با دشمنان قرار دارند تأکید کرد: در صورت جدی شدن تحریم‌ها، تمام شرکت‌های دولتی و یا آنهایی که وابستگی به دولتشان محرز شود از حضور در هر بازاری معاف هستند؛ چراکه تنها اتکای کشور در این شرایط همین بخش خصوصی است.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی در شرایط تحریم‌ها می‌تواند به هر شکل و روشی تحریم را دور بزند تا حداقل‌ها را برای حفظ وضعیت اقتصاد کشور به دست بیاورد و این فرصت را باید قدر بدانیم.

استاندار سمنان بابیان این جمله خطاب به مدیران اتاق بازرگانی صنعت و معدن و بخش‌های مختلف مبنی بر اینکه از امروز تمرکز دولت به‌صورت جدی توجه به حل‌وفصل مسائل مرتبط با تولید خواهد بود؛ بر ضرورت نقش‌آفرینی بیشتر بخش تولید در اقتصاد کشور تأکید کرد.

« یک میلیارد دلار» هدف استان سمنان در صادرات

استاندار سمنان با تأکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم صادرات این استان سمنان به یک میلیارد دلار برسد عنوان کرد: در صورت عدم تحقق این وعده ـ در حوزه صادرات ـ بازنده‌ایم.

چاوشی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری‌های ما باید هدف‌گذاری بر اساس مبنای قابل قبولی باشد عنوان کرد: امروز باید برای تحقق هدف‌گذاری‌های صادراتی و تولیدی استان سمنان همه ساختارهای موجود را بسیج کنیم.

وی هماهنگی و تعامل موجود در استان سمنان را بسیار بهتر از کل کشور توصیف کرد و افزود: این تعامل و هماهنگی از گذشته در این استان وجود داشته است.

استاندار سمنان اضافه کرد: امروز بستر ـ برای توسعه اقتصادی در استان سمنان ـ فراهم است و حَضور مسئولان در همه جلسات نشان می‌دهد که ما متعهدیم.

چاوشی با تأکید بر لزوم استمرار جلسات رونق تولید و بهبود کسب‌وکار و نیز جلسات گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی در این استان عنوان کرد: باید بدانیم اگر جلسات بخش گفتگوی دولت و بخش خصوصی رونق و کسب کار مراقبت از تولید ادامه نیافته و تولید درجایی متوقف شود؛ صرفاً ضربه اقتصادی نمی‌خوریم؛ بلکه بلافاصله مشکل امنیتی پیدا خواهیم کرد؛ بنابراین لازم است یک گروه کارشناسی جدی و منظم با حضور نمایندگان کارشناس و کاردان از میان مجموعه هماهنگ شده و در طول هفته جلسه بگذارند و پیشنهاد‌ها را پیگیری کنند.

وی با تأکید بر اهمیت سرعت عمل در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و لزوم توجه جدی مدیران استان سمنان به این مهم اضافه کرد: باید پیشنهاد‌های لازم برای حل‌وفصل مسائل در شرایط اضطراری ـ حتی مغایر با قوانین موجود نیاز است ـ ارائه شود؛ چراکه شرایط جنگ اقتصادی قوانین خاص خود را دارد و در این موضوع مدیران کشور و مجلس پای کار هستند و شاید در برخی موارد فرصت اینکه مجلس سیر قانون‌گذاری را طی کند وجود نداشته باشد.

« شرایط خاص » نیازمند « مقررات خاص »

استاندار سمنان بابیان اینکه در دوران دفاع مقدس نیز تصمیمات خاصی گرفته می‌شد که نیاز به مصوبه مجلس هم نبود افزود: شرایط زمانی خاص، مقررات خاص می‌طلبد که منوط به همان شرایط زمانی خاص خود است و بر همین اساس بود که رهبری معظم انقلاب روسای سه قوه را ملزم کردند تا هر جا لازم است تصمیمی در خصوص اقتصاد کشور گرفته‌شده و برای همبستگی ملی کشور اقدام صورت پذیرد؛ در این زمینه به‌سرعت اقدام شود.

چاوشی جلسات کارشناسی منظم در حوزه تولید را یکی از راه‌کارهای ممکن درزمینهٔ رونق اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: برخی از راه‌کارهای جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان سمنان به‌صورت ملی عملیاتی شد که نشان‌دهنده این است که این جلسات در استان سمنان کارآمد بوده است.

وی اضافه کرد: ما باید کمک کنیم آنهایی که در پایتخت هستند؛ مسائل و دغدغه‌ها را ببینند و بدانند که ممکن است از کجا آسیب ببینیم.

دستور چاوشی درباره « ردگیری » ارز دولتی در بازار سمنان

استاندار سمنان با تأکید بر لزوم شناسایی فرصت‌طلبان، بستن روزنه‌ها و اتخاذ راهکارها در شرایط فعلی کشور عنوان کرد: امروز که ارز محدود در دسترس داریم و دولت متعهد شده است تا ارز موردنیاز برای تولید کالاهای اساسی را تأمین‌ کند؛ ما نیز ‌باید متعهد باشیم در ستاد تنظیم بازار استان‌ها مراقبت روزمره کنیم.

چاوشی با تأکید بر اینکه هیچ کالایی که با استفاده از ارز دولتی واردشده است؛ نباید یک ریال بیش از نرخ مصوب در بازار تبلیغ شود تصریح کرد: نباید هیچ‌گونه احتکاری ـ در بازارهای استان سمنان ـ صورت بگیرد.

وی بابیان اینکه بررسی نحوه هزینه‌کرد ارز دولتی در بازار و پایش آن نیازمند تدابیر محلی است افزود: بنابراین علاوه بر سیاست‌های کلی و برنامه‌های کلی، باید تدابیر محلی صورت گیرد.

برجام « نیمه‌جان » « دفع افسد به فاسد » است

استاندار سمنان با اشاره به اینکه تاکنون صادرات قابل‌توجهی از مبدأ استان سمنان به کشورهای خارجی انجام‌شده است عنوان کرد: در بحث مواد خام معدنی باید مراودات بازرگانی با کشورهای هم‌جوار صورت گیرد.

چاوشی با اشاره به اینکه نباید در موضوع صادرات به بازارهای سنتی متمرکز ببود عنوان کرد: باید دنبال بازارهای مطمئن و جایگزین ـ در حوزه صادرات ـ باشیم.

وی با تأکید بر اینکه دولت در حال تلاش است تا در سطح بین مللی شرایط معاملات را تسهیل کند تأکید کرد: درست است ما تهدیداتی کردیم که اگر برجام منافعی ما را تأمین‌ نکنند؛ از برجام خارج می‌شویم؛ اما واقعیت این است که برجام نیمه‌جان دفع افسد به فاسد است.

استاندار سمنان بابیان اینکه سیاست خارجی ما بیش از گذشته باید فعال و به کشورهای مختلف هیئت‌هایی اعزام‌شده و تفاهم‌نامه منعقد شود عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم کشور را از این شرایط بحرانی و سخت خارج کنیم.

چاوشی با اشاره به اینکه ملتی که مرعوب شد پیش از اینکه دشمن اقدامی کند خودکشی کرده است اضافه کرد: مهم این است نباید مرعوب نشویم؛ چراکه ما قرار است زنده بمانیم و اگر امید را از دست بدهیم نیاز به حضور دشمن نیست؛ بدین معنی که اگر ما پیشاپیش بپذیریم که شکست‌خورده‌ایم؛ حتماً شکست می‌خوریم.

وی با اشاره به اینکه ما باید بپذیریم که می‌خواهیم ایران را حفظ کنیم ‌افزود: ما می‌خواهیم نظم سیاسی موجود را حفظ کنیم؛ بنابراین ما مشکلات نابسامانی‌ها را درک می‌کنیم و می‌دانیم که درگیر جنگ هستیم.

بخشی از جنگ اقتصادی ما پشتوانه نظامی می‌طلبد

استاندار سمنان بابیان اینکه مسئولان جمهوری اسلامی ایران در سال‌های خروج از تحریم‌ها با اجرای برجام، وضعیت اقتصادی کشور را تا حدودی مرمت کرده‌اند افزود: بنابراین آمادگی ما قطعاً بیش از سال‌هایی است که تحریم بر کشور ما کارساز بود.

چاوشی بابیان اینکه در بحث توسعه صنایع موشکی به برکت برجام توفیقات خوبی در کشور حاصل‌شده است گفت: بخشی از جنگ اقتصادی ما پشتوانه نظامی می‌طلبد و امروز آنها با خروج از برجام می‌خواهند؛ ما را وادار کند که متوقف شویم.

وی با تأکید بر اینکه امروز امکان اینکه امریکا بتواند اروپا را علیه ما بسیج کند وجود ندارد یادآور شد: شرایط ما باید بهتر شود؛ البته در این راستا برخی اتفاقات و اقدامات و رفتارها باید کنترل شود؛ چراکه ما امروز نیازمند تقویت همبستگی ملی هستیم.

استاندار سمنان با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید در کنار هم باشند؛ خطاب به مدیران بخش‌های مختلف کشور اعم از دولتی و بخش خصوصی و دیگر قوای سه‌گانه تصریح کرد: همه مسئولان کشور عرق وطن دارند و می‌دانند که اگر کشور آسیب ببیند چه خواهد شد؛ بنابراین همه ما باید نام نیک خود را در تاریخ به یادگار بگذاریم و از فرصت‌های عمر کوتاه خود برای خدمت به مردم استفاده کنیم و در این زمینه باید همه متقاعد شوند.

چاوشی با اشاره به اینکه قهرمانان ملی امروز کشور در کنار رزمندگان دفاع مقدس و قهرمانان ورزشی، فعالان اقتصادی هستند که برای نجات کشورشان در این نبرد نابرابر ایستاده‌اند تأکید کرد: همه نهادهای نظارتی و قضایی پشت فعالان اقتصادی کشور قرار داشته و از آنان حمایت می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم حمایت هرچه بیشتر از بخش خصوصی کشور برای رونق اقتصادی بیشتر در شرایط کنونی تأکید کرد: هر جا که راه قانونی برای حمایت از این قهرمانان ملی وجود ندارد، اما با این حمایت می‌تواند بن‌بستی شکسته شود؛ بلافاصله باید منتقل و ظرف یک هفته پاسخ داده شود.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه روسای سه قوه نیز برای عبور از بحران اقتصادی و پیروزی در نبرد نابرابر اقتصادی با دشمنان جلسات کارشناسی تشکیل داده‌اند تصریح کرد: هرکه مانع حرکت اصولی ما در حرکت جنگ اقتصادی شود؛ آن را موقتاً جلب تأدیب می‌کنیم؛ چراکه غیرت ملی بسیار مهم است و نمی‌توانیم ببینیم در سال حمایت از تولید داخلی با برندهایی بنام خارجی‌ها کالا صادر کنیم.

چاوشی بابیان اینکه این موضوع ناقض قانون ممنوعیت فرهنگی تبلیغ واژه‌های خارجی است عنوان کرد: این اتفاق ناخواسته افتاده است و ما توصیه می‌کنیم اسامی کالاهای صادراتی به نام‌های ایرانی تغییر یابد.

وی با تأکید بر لزوم پیوند هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه برای توسعه اقتصاد کشور عنوان کرد: مسئولان اقتصادی استان و کشور باید افراد صاحب‌نظر را از دانشگاه‌ها دعوت کنند تا همه افکار استفاده کنیم؛ چراکه درنهایت ما پیروز هستیم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها