کد خبر: 206494
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۰ ۱۷:۱۰:۰۰
| |

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی:

فهرست شفافیت ارزی باید هر روز اعلام شود

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تمام تشکل‌های بخش خصوصی موافق با مساله شفافیت ارز هستند .

فهرست شفافیت ارزی باید هر روز اعلام شود
کد خبر: 206494
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۰ ۱۷:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فیروز ابراهیمی دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص صادرات و واردات با بیان این مطلب که طی روزهای اخیر 220 میلیون یورو واردات موبایل را شاهد بودیم و در یک شب سایت وزارتخانه هک می‌شود و 5000 خودرو وارد می‌شود، ابراز عقیده کرد: تمامی این اتفاقات در واقع کار ژن‌های خوب است، چرا که این کار تولیدکنندگان واقعی نیست، چون تولیدکنندگان واقعی در صف ارز مواد اولیه خود مانده‌اند که روند بسیار کندی است. همواره بخش خصوصی به مساله پیمان‌سپاری ارزی ایراد دارد. اگر واقعا دولت در بخش صادرات خود صداقت داشت، باید پتروشیمی، فولاد و صنایع مرتبط با دولت را پیمان‌سپاری ارزی می‌کرد.

دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ابراز عقیده کرد: درواقع دولت با سرمایه‌های بخش خصوصی که بسیار شکننده است، بازی بسیار خطرناکی را انجام داده است، در نهایت این امر به زیان کشور خواهد بود، متاسفانه اقتصاد کشور در 40 سال با آزمون و خطا اداره می‌شود، سال 97 حتی نسبت به سال‌های گذشته نیز سال سخت‌تری برای صنعت خواهد بود. کشور با دو پدیده و ابرچالش فساد سیستمی و بیکاری لجام‌گسیخته مواجه است، توزیع نامناسب، ویژه‌خواری و رانت‌خواری باعث می‌شود که ارز به نیازمند اصلی یعنی تولیدکنندگان که برای مواد اولیه و ماشین‌آلات خود لازم دارند، اختصاص پیدا نکند. مشکل ما کمبود منابع ارزی نیست بلکه مشکل ما توزیع نامناسب و ویژه‌خواری است.

وی در خصوص گزارش سه ماهه وضعیت صنعت در استان افزود: در سه ماهه اول نرخ ریزش واحد صنعتی یا تولیدی نداشتیم، شرایط اشتغال و پروانه‌بهره‌برداری نسبت به سه ماهه سال 96، مشابه است. یعنی اگر نسبت به سال گذشته بهتر نباشیم، بدتر نیستیم.

موافقت بخش خصوصی با شفافیت ارز

ابراهیمی در خصوص شفافیت ارزی اظهار کرد: خانه صنعت، معدن و تجارت به شدت با شفافیت در حوزه ارز موافق بوده و تمام تشکل‌های بخش خصوصی نیز موافق این مساله هستند، ما نیازمند این هستیم که در کشور شفاف سازی صورت گیرد، حتی ما معتقد هستیم که نظام مالیاتی و تامین اجتماعی هم نیازمند شفافیت است، بر خلاف نظر وزیر معتقدیم که این فهرست‌ها هر روز باید اعلام شوند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: شافعی، رییس اتاق ایران، طی نامه‌ای به ریاست جمهوری خواستار اعلام فهرست دریافت‌کننده ارز شد، هم‌چنین نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت که به شدت با حرف وزیر مخالفت داشته و در کل تریبون‌داران بخش خصوصی هستند، موافق ارایه کلیه اطلاعات فعالان اقتصادی هستند، در حوزه بدهی‌های بانکی، مالیات، تامین اجتماعی و حوزه دریافت و تخصیص ارز موافق ارائه اطلاعات به شکل شفاف هستیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت صنایع و معادن استان اظهار کرد: در سال گذشته در 5674 واحد تولیدی در استان بالغ بر 15 هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفت که هدف‌گذاری حدود 15 هزار میلیارد تومان مدنظر بود، اما خوشبختانه حجم سرمایه گذاری صنعت در سال گذشته از مرز 15 هزار میلیارد تومان گذشته و قابل توجه است که این اتفاق خوب با نابسامانی‌ها و گرفتاری‌های بسیاری در تولید رخ داده است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به میزان اشتغال در حوزه صنعت و معدن عنوان کرد: حدود 188 هزار و 500 نفر به طور مستقیم در صنعت و حدود 10 هزار نفر در حوزه معدن مشغول به کار هستند. در واقع به طور کل حدود 200 هزار نفر اشتغال مستقیم در صنعت و معدن استان وجود دارد.

ابراهیمی تصریح کرد: هدف‌گذاری اشتغال در حوزه صنعت و معدن در سال 1396 حدود 9 هزار نفر بوده اما با وجود تمام گرفتاری‌ها و موانعی که بر سر راه این دو حوزه قرار داشت، از مرز این هدف‌گذاری گذشته و به تعداد 9600 شغل رسیدیم. هم‌چنین صادرات ما 15 درصد افزایش و نرخ بیکاری حدود 2 درصد کاهش یافت.

وی در خصوص وضعیت معدن خاطرنشان کرد: در بخش معدن 876 واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری با ذخیره 3 میلیارد تن و میزان سرمایه‌گذاری 450 میلیارد تومان و حدود ده هزار نفر اشتغال، فعال است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی در استان بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری در بخش فلزی حدود 22 درصد، رتبه اول و در بخش کانی غیرفلزی با 16 درصد یعنی حدود 24 هزار و 600 میلیارد تومان رتبه دوم و صنایع شیمیایی با 16 درصد یعنی 23 هزار و 600 میلیارد تومان در رتبه سوم و صنایع غذایی و آشامیدنی با 11 درصد در رتبه چهارم قرار دارد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه بهترین شاخص وضعیت صنعت و معدن میزان مصرف انرژی آن است، تصریح کرد: میزان مصرف برق صنعت سال 96 نسبت به سال 95 حدود 8 درصد افزایش داشته و بخش صنعت حدود 27 درصد از برق استان را مصرف می کند. همچنین مصرف گاز حوزه صنعت درسال 96 نسبت به 95، حدود 15 درصد افزایش داشته و حدود 21 درصد از گاز کل استان را به خود اختصاص داده و مصرف می کند. همچنین حدود 2.5 درصد از آب کل استان را به بخش صنعت و معدن اختصاص داده می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بانکی صنعت و معدن خاطرنشان کرد: کل تسهیلات مصوب شده در سرمایه گردش صنعت حدود 560 میلیارد تومان در نظر گرفته شده اما حدود 116 میلیارد تومان توسط بانک پرداخت شده، یعنی در واقع کمتر از 20 درصد تسهیلات بانکی به صنعت اعطا شده است. همچنین کل تجهیزات مصوب شده در سرمایه گردش ثابت صنعت حدود 137 میلیارد تومان بوده که تنها 38 میلیارد تومان توسط بانک پرداخت شده است. بنابراین باری دیگر با نامهربانی نظام بانکی با حوزه تولید مواجه شدیم.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص تولید کالای اساسی در استان عنوان کرد: از 27 نوع کالای اساسی در 18 نوع از آنها افزایش تولید و در 11 مورد از کالاهای اساسی با کاهش تولید مواجه هستیم. این افزایش تولید در کالاهایی اعم از انواع الیاف مصنوعی، کاغذ، روغن نباتی، رب گوجه‌فرنگی، قند و شکر، خودروی سواری، لوله و پروفیل، کاشی و سرامیک، مقاطع فولادی، فولاد خام، ظروف چینی، محصولات پایین دستی پتروشیمی، کنسانتره آهن و مس و... بوده است.

ابراهیمی افزود: به عنوان مثال در محصولات پایین دستی پتروشیمی حدود 404 درصد افزایش تولید داشته‌ایم. اما در تولید محصولاتی مانند انواع الکتروموتور، نخ پنبه‌ای، یخچال فریزر، کولر آبی، بخاری، کنتور هوشمند، آبگرمکن، موتورسیکلت، سیمان و فرش ماشینی با کاهش تولید رو به رو بودیم.

وی در خصوص تجارت خارجی اظهار کرد: با افزایش 15 درصدی صادرات در سال گذشته و همچنین با احتساب صادرات فنی و مهندسی، حدود دو میلیارد تومان صادرات داشتیم و برای سال 97 افزایش 12 درصدی صادرات را پیش‌بینی کرده‌ایم و از این مرز نیز گذر خواهیم کرد.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص عارضه‌یابی واحدهای تولیدی و صنعتی تصریح کرد: با همکاری دانشگاه فردوسی عارضه‌‎یابی واحدهای تولیدی و صنعتی توسط 30 تیم سه نفره از دانشجویان عضو باشگاه خانه صنعت، معدن و تجارت واقع در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی آغاز به فعالیت کردند. نمونه‌های عارضه‌یابی بین 10 نفر تا 3 هزار نفر پوشش داده شده است.

ابراهیمی با اشاره به گزارشی از این عارضه‌یابی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 25 درصد واحدهای ما با ظرفیت کامل و حدود 75 درصد از واحدها با ظرفیت کمتر از ظرفیت اسمی خود در تمامی صنایع، مشغول به کار هستند. عمده‌ترین مشکل این واحدها عدم ثبات در شرایط محیطی و قوانین دولتی بوده و هم‌چنین دارایی و تامین اجتماعی در رتبه سوم مشکلات واحدهای ما قرار دارد. از دیگر مشکلات می‌توان به تامین مواد اولیه و نرخ بالای تسهیلات و بدهی‌های بانکی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: شورای شهر تنها روز صنعت و معدن را تبریک گفته است. ما هم‌چنان با شهرداری مشکلات بسیاری داریم و خواهان مطالبات خود هستیم، انگار نه انگار که حوزه صنعت به کمک فهرست شورای شهر آمد و تلاش کرد که این فهرست به شکل کامل رای بیاورد اما مطابات ما عین گذشته پابرجاست. در جلسات ستاد تسهیل که با مسئولیت خانه صنعت و معدن برگزار می‌شود، یکی از مواردی که با آن مواجه هستیم، این است که واحدهای صنعتی با واحدهای مختلف شهرداری مشکل دارند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: یعنی باید شهرداری نیز در جلسات ستاد تسهیل حضور داشته باشد ولی یا با نمایندگان حضور پیدا نمی‌کنند و یا اگر نیز حضور پیدا کنند، از مصوبات ستاد تسهیل که لازم‌الاجراست، تمکین نمی‌کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها