کد خبر: 216603
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۲ ۰۹:۱۵:۰۰
| |

فرمانده ناو آمریکایی «وینسنس» با اشاره به حمله به هواپیمای مسافربری ایران در سال۶۷

این لکه ننگ تا ابد پاک نخواهد شد

«ویل راجرز» فرمانده ناو آمریکایی «وینسنس» که در 12 تیر 67 فرمان حمله به هواپیمای مسافربری 655 ایران را دادگفت: «من مفتخر به دریافت نشان به پاس خدمات و زحماتم در طی سالیان گذشته شدم، اما واقعه سرنگونگی ایرباس مسافری ایران در خلیج فارس، برای من لکه ننگی هست که تا ابد پاک نخواهد شد.»

این لکه ننگ تا ابد پاک نخواهد شد
کد خبر: 216603
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۲ ۰۹:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| در 12 تیرماه 1367 پرواز شماره 655 شرکت هواپیمایی ایران‌ایر که حامل مسافران غیرنظامی بود، توسط ناو آمریکایی وینسنس در خلیج فارس مورد حمله قرار گرفت و تمام سرنشینان آن به شهادت رسیدند.

این جریان پیامدهایی برای امریکاییان که شعار رعایت حقوق بشر سرمی‌دادند در پی داشت و به اعتراف خود مقامات و مسئولان آمریکایی، این اقدام همچون "لکه ننگی" در کارنامه آمریکا باقی ماند.

براساس آنچه در کتاب "شلیک کن و فراموش کن" آمده است، "ویل راجرز" فرمانده ناو آمریکایی "وینسنس" که در 12 تیر فرمان حمله به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران را داد اذعان کرد که سرنگونی هواپیمای ایرانی به "لکه ننگی" در پرونده وی تبدیل شد.

وی در این‌باره ضمن یک مصاحبه گفت: «من مفتخر به دریافت نشان به پاس خدمات و زحماتم در طی سالیان گذشته شدم، اما واقعه سرنگونگی ایرباس مسافری ایران در خلیج فارس، برای من لکه ننگی هست که تا ابد پاک نخواهد شد.»

ابعاد این واقعه چنان وسیع بود که مهر بطلانی بر ادعای آمریکا مبنی بر رعایت حقوق بشر زد. علاوه بر این، بسیاری از افرادی که در حمله به هواپیمای مسافربری ایران نقش داشتند از لحاظ روحی گرفتار فشار شدید شدند و برخی از عاملان این جنایت خودکشی کردند. براساس گفته‌های دبیر کل جمعیت دفاع از منافع ملی: «ابعاد این جنایت، مسؤلین آمریکایی و دولتمردان این کشور را گرفتار کرد. افکار عمومی این کشور را هم منزجر کرد. بعد از مدتی، بسیاری از عاملان این حادثه دست به خودکشی زدند.»

مظلومیت مسافران ایرانی از دید رسانه‌های جهانی نیز پنهان نماند، به‌طوری که روزنامه "هلی گازته" چاپ استانبول در تیتر یک خود نوشت: «دنیا به آمریکا لعنت می‌فرستد.»

روزنامه "تایمز" ایرلند هم در سرمقاله خود، حمله به هواپیمای غیرنظامی ایرانی را "جنایت ضد بشری" ناو جنگی امریکا معرفی کرد و روزنامه "کوریره دلاسرا" هم در این‌باره نوشت: «اجساد شناور مسافرین ایران بی‌گناه تصویر زشتی از امریکا برجای گذاشت که به سختی قابل جبران خواهد بود.»

همچنین "لارپوبلیکا" پرتیراژترین روزنامه ایتالیا در سرمقاله خود شعار حقوق بشر آمریکاییان را زیر سوال برده و نوشت: «تاکنون پاسخ امریکا به ایران و بقیه جهان از یک اظهار تأسف ساده تجاوز نکرده است و این برای کشوری که ادعای برتری دارد ناچیز است.»

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها