اعلام آمار رسمی ابتلا به سرطان در ایران؛ سالی 112 هزار نفر

رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: سالانه 112 هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می شوند و این بیماری تا 15 سال آینده علت 80 درصد مرگ و میرها را در ایران خواهد بود.

اعلام آمار رسمی ابتلا به سرطان در ایران؛ سالی 112 هزار نفر
کد خبر: 216631
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۱ ۱۱:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| علی مطلق، رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت با بیان اینکه سرطان بعد از بیماریهای قلبی و عروقی دومین علت مرگ و میر را در جهان شامل می شود، افزود: سرطان در ایران رو به افزایش است به طوری که به ازای هر 10 هزار نفر در مردان 177 نفر و در زنان به ازای هر 100 هزار نفر 140نفر به این بیماری مبتلا هستند.

وی، سرطانهای سینه، روده بزرگ، معده و تیروئید را شایعترین سرطان در زنان ایرانی دانست و اظهار کرد: سرطان های معده،پوست و پروستات از سرطان های شایع در مردان کشور است.

جمعیت سالمندی از علل افزایش بروز سرطان

مطلق با اشاره به اینکه افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سن جمعیت به سمت سالمندی از علل رشد انواع سرطان است، ادامه داد: در حال حاضر امید به زندگی در ایران بیش از 74 سال است در حالی که متوسط سن امید به زندگی در جهان 71 سال است و این مسئله می تواند میزان بروز سرطان را در ایران بالاتر از میانگین جهانی ببرد.


رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: شیوه زندگی نامناسب، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف کم میوه ها و سبزیجات و افزایش مصرف سیگار، الکل و غذاهایی که حاوی چربی هستند، از دیگر علل بروز سرطان هاست.

60درصد ایرانی ها فعالیت بدنی ندارند

مطلق، میزان مصرف میوه و سبزیجات را در بین ایرانی ها 15 تا 20 درصد عنوان کرد و گفت: حدود 60 درصد افراد در کشور فعالیت بدنی کافی ندارند و بیش از 60 درصد دچار اضافه وزن و چاقی هستند و 25 درصد نیز کلسترول بالا دارند.


وی، شرایط محیطی نامناسب مانند آلودگی هوا، وجود ذرات معلق در شهرها با جمعیت 100 هزار نفر که بیش از 115 میکروگرم است و وجود سوخت های فسیلی را از دیگر علل بروز سرطان ها بیان کرد.

برنامه ملی مدیریت سرطان

رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برنامه ملی مدیریت سرطان از سال 92 طراحی و تا سال 1400 برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: این برنامه با نظرات سازمان جهانی بهداشت و نخبگان و صاحبنظران تدوین شده و اجرایی می شود.


مطلق، کنترل سرطان ها، کاهش مرگ و میر، تشخیص زودهنگام و بهبود شرایط کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان را از اهداف برنامه ملی مدیریت سرطان عنوان کرد.

افزایش آگاهی عمومی درباره سرطان ضروری است

وی خاطرنشان کرد: یکی از دیگر از راهبردهای مبارزه با سرطان در کشور افزایش آگاهی عمومی و مداخلات فردی برای کنترل این بیماری است که دبیرخانه شورای عالی سلامت وزارت بهداشت مسئولیت آن را بر عهده داشته و با توسعه همکاریهای بین بخشی به افزایش آگاهی عمومی، تولید فیلم ها و راه اندازی پویش هایی در این زمینه می پردازد.


به گفته مطلق، 40 درصد سرطانها قابل پیشگیری هستند و با تشخیص به موقع بیش از 80 درصد این بیماری ها درمان می شوند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها