مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان خبر داد:

تلاش‌ها برای آزادی صیادان چابهاری دربندِ الشباب

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان از ادامه تلاش‌های دستگاه دیپلماسی برای آزادی 14 صیاد چابهاری دربندالشباب خبر داد.

تلاش‌ها برای آزادی صیادان چابهاری دربندِ الشباب
کد خبر: 216695
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۱ ۱۴:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| هدایت‌الله میرمرادزهی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: لنج ناخدا بشیر از 23 اردیبهشت 94 تاکنون به‌همراه 13 ملوان در آب‌های سومالی به دام گروه تروریستی الشباب افتاده و از آن موقع تاکنون مجدانه و پیگیرانه چه ما و چه نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی پیگیر آزادی ملوانان آن بوده‌ایم.

وی بابیان اینکه این لنج به دلیل نقص فنی و ازکار افتادن موتور به همراه جریانات آب به آب‌های شمال سومالی در منطقه الدهیر رفته و به دست تروریست‌ها افتاده، افزود: پیچیدگی کار برای آزادی این ملوانان، اسیر شدنشان دربند یک گروه تروریستی است، معمولاً صیادان زمانی که در آب‌های فرامرزی و مشخصاً در سومالی اسیر می‌شوند، اسیر دزدان دریایی هستند که رایزنی برای آزادیشان به مراتب راحت‌تر است چرا که خواسته دزدان مشخص است.

مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: ضمن آنکه باواسطه‌ها می‌توان کار‌هایی برای آن‌ها انجام داد، اما موقعی که صیادان دربند یک گروه تروریستی بین‌المللی می‌افتند آزادیشان به‌مراتب سخت‌تر می‌شود چراکه تروریست‌ها خواسته مشخصی مبنی بردادن پول ندارند.

وی تصریح کرد: سازمان شیلات، وزارت کشور و وزارت امور خارجه در همکاری تنگاتنگ با سربازان گمنام امام زمان (عج) از همان ابتدای دستگیری ملوانان لنج ناخدا بشیر کوشیده‌اند، اما روند آزادی آن‌ها به این دلیل که دربند یک گروه تروریستی بین‌المللی هستند کند پیش می‌رود.

میرمرادزهی اضافه کرد: خدا را شکر و خوشبختانه با همکاری تنگاتنگ نهاد‌های مذکور موفق شدیم 21 صیاد چابهاری و کنارکی که 17 نفرشان دربند دولت خود خوانده سومالی لند و 4 نفرشان دربند گروه‌های مختلف دزدان دریایی سومالی بودند آزاد کنیم، اما همچنان 18 صیاد چابهاری و کنارکی اسیر هستند.

وی درباره صیادان اسیر گفت: 14 نفر از این 18 صیاد که سرنشینان لنج ناخدا بشیر هستند که گفتم دربند گروه تروریستی الشباب هستند و 4 نفر دیگرشان هم از صیادان لنجی بودند که فروردین 94 دربند دزدان دریایی افتادند و 4 نفر همراهشان چند هفته پیش با اقدامات پیچیده اطلاعاتی-امنیتی سربازان گمنام امام زمان (عج) آزاد و به میهن بازگشته‌اند؛ این 4 نفر باقی‌مانده نیز با پیگیری مجدانه سربازان گمنام امام زمان (عج) به‌زودی به میهن بازمی‌گردند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تأکید کرد: سازمان شیلات، وزارت خارجه و نهاد‌های امنیتی بیش از ظرفیت خود برای آزادی صیادان چابهاری که در سال‌های اخیر دربند افتاده‌اند تلاش کرده‌اند و خدا را شکر مثمر هم بوده و تاکنون 21 نفر آزاد شدند و 4 نفر دیگر هم به‌زودی آزاد می‌شوند، اما این‌که ما نتوانستیم با تلاش و پیگیری بیش از ظرفیت خود تاکنون صیادان لنج ناخدا بشیر را آزاد کنیم به‌خاطر این بوده که آن‌ها دربند یک گروه تروریستی بین‌المللی شرور هستند که مرتب به اقدامات تروریستی دست می‌زند و خواسته آن‌ها هم سیاسی است.

میرمرادزهی خاطرنشان کرد: بااین‌وجود، اما نهاد‌ها و ارگان‌های مربوط حداقل تا آنجایی که من می‌دانم از هیچ تلاشی از همان ابتدای دستگیری صیادان فروگذاری نکردند منتها برخی از موارد قابل‌بیان در رسانه نیست، اما این اطمینان وجود دارد که صیادان لنج ناخدا بشیر علی رقم اینکه دربند یک گروه تروریستی بین‌المللی هستند به لطف خداوند متعال و تلاش بی‌وقفه سربازان گمنام امام زمان (عج) آزاد می‌شوند.

گفتنی است،از سال 94 تاکنون درمجموع 39 صیاد چابهاری و کنارکی دربند گروه‌های مختلف سومالی بودند، 17 نفر از این صیادان که مهرماه 96 توسط دولت سومالی لند دستگیرشده بودند با رایزنی سفارت ایران در کنیا، 31 خردادماه با استقبال معاون کنسولی وزارت خارجه به ایران برگشتند. به‌جز این 17 نفر، 4 نفر دیگر نیز که از سال 94 تاکنون دربند دزدان بودند با تلاش وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان با استقبال وزیر اطلاعات 17 خردادماه به ایران برگشتند و همچنان 18 نفر اسیر هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها