کد خبر: 216733
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۶ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

هیات رئیسه مجلس طرح برگزاری تجمعات قانونی را دست‌کم می‌گیرد/ شورای نگهبان نگاه مثبتی به اصل 27 قانون اساسی دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هیات رئیسه مجلس طرح برگزاری تجمعات قانونی را در دستور کار قرار نمی‌دهد و به نظر می‌رسد تعلل می‌کند و مسئله برگزاری تجمعات قانونی را دست‌کم می‌گیرند.

هیات رئیسه مجلس طرح برگزاری تجمعات قانونی را دست‌کم می‌گیرد/ شورای نگهبان نگاه مثبتی به اصل 27 قانون اساسی دارد
کد خبر: 216733
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۶ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اواخر سال گذشته طرح برگزاری تجمعات قانونی به‌منظور اجرایی کردن اصل 27 قانون اساسی، تقدیم هیات رئیسه مجلس شد اما این طرح هنوز در دستور کار صحن علنی مجلس قرار نگرفته است؛ این درحالی است که چندی پیش دولت مکان‌هایی را برای اعتراض مردم در نظر گرفت که البته با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی همراه بود. در همین راستا احمد مازنی نماینده تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی می‌گوید که به دلیل تعلل هیات رئیسه و اینکه آن‌ها این طرح را حائز اهمیت نمی‌دانند، این طرح هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته است.

در ادامه متن گفت‌وگوی مازنی با «اعتمادآنلاین» را در زیر می‌خوانید:

*آقای مازنی،‌طرح برگزاری تجمعات قانونی مردم در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

روز یکشنبه هفته گذشته صحبتی با آقای لاریجانی داشتم و خواستار مطرح‌شدن دو فوریت طرح تجمعات قانونی بودم اما وقت نشد. امیدواریم که این طرح به‌زودی در دستور کار مجلس قرار گیرد.

*با توجه به تجمعات مختلفی که اخیراً شاهد آن بودیم، تصویب طرح برگزاری تجمعات قانونی چه تأثیری در نوع برگزاری این تجمعات می‌توانست داشته باشد؟

در حوادث دی‌ماه متوجه شدیم که بخشی از رفتارهایی که به‌عنوان اعتراض انجام می‌شود غیرقانونی است. قوانین موجود را بررسی کردیم و دیدیم که قوانین کافی نیست درنتیجه طرح دوفوریتی را دادیم و کار کارشناسی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انجام شد و این طرح در دستور کار مجلس قرار دارد.

ما معتقدیم که اگر این طرح دوفوریتی زودتر در دستور کار مجلس قرار می‌گرفت و به تصویب می‌رسید و ملاحظات شورای نگهبان، رعایت می‌شد -که البته شورای نگهبان نگاه مثبتی به اصل 27 قانون اساسی دارد- قطعاً در خرداد و تیرماه سال جاری شاهد تجمعات غیرقانونی یا اعتراضاتی که به‌صورت غیررسمی انجام می‌شود نبودیم که سوء استفاده‌ای را که از برخی تجمعات به‌حق مردم می‌گردد، شاهد نبودیم و این اتفاقات نمی‌افتاد.

یکشنبه دومین بار بود که با آقای لاریجانی در خصوص در دستور کار قرار گرفتن طرح دوفوریتی برگزاری تجمعات قانونی صحبت می‌کردم و خواهش کردم که به این طرح سرعت دهند. امیدوارم که به‌زودی این طرح در دستور کار مجلس قرار بگیرد و این موضوع را از هیات رئیسه می‌خواهم.

*فکر می‌کنید این طرح مسیر برگزاری تجمعات را هموارتر می‌کند؟

اگر قانون برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها و اعتراضات قانونی بر اساس اصل 27 قانون اساسی به تصویب برسد کسانیکه می‌خواهند نسبت به یک موضوعی اعتراض و یا اظهارنظر کنند می‌دانند که چه مسیری را باید طی کنند و از کجا باید مجوز بگیرند و چه اصولی را باید مراعات کنند. پس‌ازآن‌هم نسبت به تعهدی که دادند پاسخگو خواهند بود. مسئولانی که می‌خواهند مجوز بدهند، تجمعات را مدیریت کنند و امنیت برقرار کنند هم پاسخگو می‌شوند.

در این شرایط حرف و صدای مردم شنیده می‌شود و مردم هم می‌دانند که مسیر اعتراضات به چه شکل است. در حال حاضر زمانی که مسیر روشن نیست افراد می‌روند و از وزارت کشور درخواست می‌کنند اما جواب نمی‌گیرند و نمی‌دانند که چه اقدامی باید انجام دهند. بنابراین در این شرایط چند نفر باهم صحبت می‌کنند و چند نفر دیگر هم با آن‌ها همراهی می‌کنند و مشخص نیست لیدر این جریان چه کسی است و شعارها از کجا تهیه‌شده است و چه هدفی را دنبال می‌کنند.

ممکن است مردم نارضایتی داشته باشند ولی زمانی که می‌بینند کسی که جمعی را رهبری می‌کند از کجا آمده و چه هدفی را دنبال می‌کنند مردم همراهی نمی‌کنند و چه‌بسا مخالفت هم می‌کنند. یک عده نیز تماشاچی هستند و می‌خواهند ببینند چه اتفاقی می‌افتد.

*دلیل تعلل در مطرح کردن این طرح به نظر شما چیست؟

به نظر من مجلس و بخصوص هیات رئیسه تعلل می‌کند و مسئله برگزاری تجمعات قانونی را دست‌کم می‌گیرند. آن‌ها فکر می‌کند که این طرح خیلی اهمیت ندارد، اما به نظر من این طرح بسیار اهمیت دارد و بیشتر هم به دلیل تعدد طرح‌ها بوده که این طرح تاکنون در مجلس مطرح نشده است. به اعتقاد من یکی از پاسخ‌هایی که مجلس می‌تواند به مطالبات مردم بدهد این است که بگوید شما قانونی اعتراض کنید و قانون آن را تصویب کند. در این شرایط مسئولین تکلیفشان را می‌دانند.

*به نظر شما در صورت تصویب این طرح، مردم به‌صورت قانونی تجمع خواهند کرد؟

هر که از راه قانونی استفاده کند کارش مجاز و منطقی است و هرکسی که از راه غیرقانونی استفاده کند طبعاً مردم نمی‌پذیرند و آن‌ها را محکوم می‌کنند. مردم حتی قانون بد را بهتر از شرایط هرج‌ومرج و آنارشیسم می‌دانند.

قرار است کشور بر اساس نظمی اداره شود بنابراین مانند همه مسائل که باید بر اساس قانون انجام شود تجمعات نیز باید بر اساس قانون برگزار شود. قانون درزمینهٔ برگزاری تجمعات ناقص است و برای حل این مشکل طرح دوفوریتی دادیم که این طرح باید با سرعت پیگیری شود.

*برخوردهایی که در صورت تصویب این طرح با مردم تجمع‌کننده انجام می‌شود، متفاوت خواهد بود؟

در دنیا شاهد هستیم که مکانی را برای تجمعات مشخص می‌کنند، افراد مجوز می‌گیرند و پلیس وظیفه دارد که امنیت این افراد را حفظ کند. بخشی از امنیت هم این است که این افراد خارج از مجوزشان حرکت نکنند و دیگر اینکه از بیرون کسی به این‌ها تعرض نکند. این افراد طرفدار یک فکر، یک طرح و برنامه هستند و باید شعارشان را بدهند و بروند. اگر کسانی حرفی متفاوت با تجمع‌کنندگان دارند می‌توانند مجوز دریافت کنند و حرفشان را بزنند. این امر عادی و ساده‌ای است.

برفرض مردم راجع به کم‌آبی مشکل‌دارند می‌توانیم بگوییم در ساعت مشخص روبروی سازمان آب یا وزارت نیرو حرفتان را بزنید. اگر نماینده این گروه رفتند صحبت کردند و نتیجه نگرفتند آن‌وقت هزارنفری یا چند هزار نفر با مجوز اعتراض کنند. در این صورت پلیس امنیت معترضین را تأمین می‌کند و وزارت اطلاعات کنترل و مراقبت کند که سرویس‌های بیگانه در این جمع نفوذ نکنند و مردم تکلیفشان را بدانند که این جمع، جمع محترمی است و برای این مسئله خاص اعتراض دارند. در این شرایط مسئولین هم می‌توانند بیایند و صحبت‌های معترضین را بشنوند و بگویند نمایندگانتان را معرفی کنید و ما با آن‌ها کار را دنبال می‌کنیم.

حتی اگر مسئله‌ای قابل‌حل نیست می‌توانند برای مردم توضیح دهند که این کار به این دلیل در حال حاضر قابل‌حل نیست و چند سال زمان می‌خواهد و معلول چه عواملی است.

این همان بحث گفت‌وگو است و زمانی که شرایط برای گفت‌وگو مهیا شود یکی از دستاوردهای آن‌همین موضوع است.

زمانی که مجوزی برای تجمعات دریافت نمی‌شود و مردم نمی‌دانند که برای اخذ مجوز چه اقدامی باید انجام دهند یک فردی به جلوی مغازه‌ای می‌رود و می‌گوید در مغازه را ببند و آن‌هم می‌بندد و چند نفر جمع می‌شوند؛ یک عده موافق و یک عده مخالف و بعد هم دیوار کوتاه‌تر از مجلس نمی‌شناسند عده‌ای هم آن‌ها را هدایت می‌کنند به سمت مجلس، اما سؤال این است که چه کسانی این افراد را به سمت مجلس هدایت می‌کنند و چرا مجلس!

یک روز داعش آمده و مجلس را هدف قرار داده است و از کجا معلوم از طریق این افراد داعش سو استفاده نکند. در این شرایط ممکن است از اعتراض به‌حق مردم سو استفاده کنند. راه دیگری غیرازاین نیست که تجمعات قانونی و با مجوز باشد. بنابراین باید دو فوریت طرح شرکت در تجمعات قانونی به تصویب برسد و زود هم به نتیجه برسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها