کد خبر: 217052
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

مرتضی حاجی، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

اصولگرایان تندرو همچنان به دنبال عدم کفایت رئیس‌جمهوری هستند/ شرایط مهیا باشد تندروها خواسته‌های خود را عملی می‌کنند/ بیایید در این شرایط سخت متحد باشیم

عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات درباره عقب‌نشینی اصولگرایان تندرو از مواضعشان نسبت به دولت گفت: تندروها الان موقعیت را برای اجرایی کردن خواسته‌های خود مناسب نمی‌بینند.

اصولگرایان تندرو همچنان به دنبال عدم کفایت رئیس‌جمهوری هستند/ شرایط مهیا باشد تندروها خواسته‌های خود را عملی می‌کنند/ بیایید در این شرایط سخت متحد باشیم
کد خبر: 217052
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حمایت‌ها از دولت از طرف اصولگرایان منتقد هرچه می‌گذرد سفت و سخت‌تر می‌شود؛ همان‌هایی که تا هفته گذشته از ناکارآمدی دولت صحبت می‌کردند و راه‌حل را در کناره‌گیری و استیضاح می‌دانستند الان یا سکوت پیشه کرده‌اند یا تغییر موضع داده‌ و از دولت حمایت می‌کنند.

مرتضی حاجی، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات معتقد است که تندروها بر مواضع خود همچنان پایبند هستند و اگر الان سکوت کرده‌اند صرفا به دلیل شرایط موجود است. او تاکید می‌کند اگر آن‌ها بخواهند مباحثی مانند استیضاح یا استعفا رئیس‌جمهوری را به جریان بیندازند افکارعمومی آنها را تحت فشار قرار می‌دهد که در این شرایط کارایی نسبی دولت را هم ساقط کرده‌اند.

متن گفت‌وگوی مرتضی حاجی را با «اعتمادآنلاین»‌ در زیر می‌خوانید؛

*آقای حاجی، در روزهای اخیر شاهد این موضوع هستیم که اصولگرایانی که حداقل در یک سال گذشته بیشترین نقدها را به دولت وارد کرده‌اند وارد فاز حمایتی شده‌اند؛ به نظر شما چرا اصولگرایان رویکرد خود را تغییر داده‌اند؟

آن‌ها کار عاقلانه‌ای انجام می‌دهند، چون ما در شرایط سختی قرار داریم و عبور از این شرایط سخت باید از طریق اتحادعمومی اتفاق بیفتد، طبیعتا در این هماهنگی‌ها نقطه اصلی دولت است. لذا فکر می‌کنم تصمیمی که گرفته‌اند تصمیم درست و این رویکرد، یک رویکرد مناسب است. طبعا باید از این شیوه و روش استقبال کرد.

*یعنی فکر می‌کنید باید با حسن‌نیت به این تغییر رویکرد نگاه کرد؟

بله؛ به نظر می‌‌آید به دلیل اینکه مشکلات عمومی و مشکلات همه است و طبیعتا عواملی هم هست که به این مشکلات دامن می‌زند آنهایی که به منافع ملی و مصالح کشور بیشتر پایبندی دارند، باید مقداری روی خواسته‌ها‌ی خود پا بگذارند و مقداری فداکارانه‌تر وارد میدان حمایت از تصمیمات دولت شوند. البته امیدواریم تصمیماتی که دولت می‌گیرد کارآمد و چاره‌ساز باشد؛ یعنی دولت باید حمایت مردم را با شناخت جذب کند نه اینکه فقط هرچه دولت بگوید همه بگویند خوب است. خوبی آن باید در عمل دیده شود که این همدلی را بیشتر می‌کند. در واقع با هم بودن تصمیمات دولت را قوی‌تر می‌کند.

*تا هفته گذشته گروهی از اصولگرایان انتقاد شدید نسبت به عملکرد دولت داشتند، برخی حرف از استعفا و کناره‌گیری رئیس‌جمهوری مطرح می‌کردند و حتی عده‌ای از اصولگرایان تندور از تلاش داشتند تا طرح عدم کفایت ریاست‌جمهوری را به جریان بیندازند. دلیل این رویکردها را در چه می‌دانید؟

من واکنش‌های اخیر و اعلام حمایت از دولت را بیشتر در طیف اصولگرایان معتدل می‌بینم و نه در میان همه جریان اصولگرایی؛ یعنی این طور نیست که آن گروه‌هایی که به‌دنبال طرح پرسش و استیضاح یا عدم کفایت بوده‌اند از موضع خود دست برداشته باشند. ممکن است این روزها به دلیل اینکه اصولگرایان معتدل و چهره‌های شناخته شده‌تر موضع حمایتی گرفته‌اند، مباحث را کوتاه‌تر کرده باشند اما آنها به هر حال مواضع‌شان به جای خود باقی است.

بنابراین از نظر من آنها که رفتار چندگانه داشتند وارد این جریان نمی‌شوند آنها که با اعتدال و میانه‌روی و نگاه واقع‌بینانه به مسائل می‌نگرند طبیعتا موضع‌شان به آنچه الان می‌بینیم نزدیک‌تر است. این تغییرات بیشتر در این طیف است و به دلیل مواضع معتدل خود بر حمایت از دولت تاکید می‌کنند.

*پس معتقدید اگر گروه تندرو جریان اصولگرایی همچنان موقعیتی برای اعمال فشار به دولت داشته باشند، خواسته‌ها و مواضع خود را اعمال می‌کنند؟

بله، اگر شرایط را مناسب ببینند موضع خود را پیگیری می‌کنند. اما الان که موقعیت را برای اجرایی کردن خواسته‌های خود مناسب نمی‌بینند علاوه بر این افکارعمومی نمی‌پذیرد که در این شرایط سخت عده‌ای برای رسیدن به خواسته‌ها و تمایلات خود دولت را از همان میزان کارایی که دارد هم ساقط کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها