کد خبر: 217075
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۰۷:۲۷:۰۰
| |

گزارشی از اظهارات و اقدامات دوگانه اصولگرایان در روزهای اخیر

از حرف تا عمل

محمد علی ابطحی گفت: در شرایطی که مردم خرمشهر تشنه هستند، حضور کسانی که نه مدیریت دارند و نه مسوولیت، یک رفتار پوپولیستی است

از حرف تا عمل
کد خبر: 217075
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۰۷:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سفر محمدباقر قالیباف به خرمشهر و گپ و گفت‌های حاج حسین یکتا در بازار تهران حکم دم خروس اصولگرایان را دارد و مجال باور حرف‌های زیبا در مورد ضرورت وحدت و کمک به دولت را می‌گیرد. نه اینکه رسانه ملی در اوج اعتراضات غیر خودجوش بازار تهران به یک عضو جبهه پایداری آنتن دهد و بلندگوی معترضان شود، دور از انتظار است نه اینکه «کیهان» مدیریت جهادی به سبک قالیباف و دیگران را بر سر دولت و حامیانش بکوبد. مساله اما وقتی قابل توجه‌تر می‌شود که حواس‌مان باشد آقایان اصولگرا این روزها مدام از همراهی و انسجام ملی برای کمک به دولت و حل وفصل بحران‌های موجود دم می‌زنند.

فرصت طلبی بی‌رحمانه

در یک نگاه خوشبینانه می‌توان گفت که سیاسیون در ارودگاه اصولگرایی پیرامون راهکار مواجه با شرایط موجود به اتفاق نظر نرسیده‌اند. همین است که عده‌ای از ضرورت همنوایی با دولت و یاری به آن سخن گفته و برخی به فکر ماهیگیری از آب گل‌آلود افتاده‌اند. باور این نگاه خوشایندتر است اما احتمال دیگری نیز وجود دارد. احتمالی مبنی بر اینکه منتقدان دولت عامدانه این سیاست را پیشه کرده و در پس حرف و عمل غیرهمخوان خود اهدافی را دنبال می‌کنند. اهدافی که به گفته محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب تبلیغاتی و انتخاباتی است. ابطحی در گفت‌وگو با نامه نیوز، این رویه را «یک فرصت‌طلبی بی‌رحمانه» توصیف کرده و معتقد است: «در شرایطی که جامعه دچار بحران شده و مشکلات اجتماعی رخ نموده و مردم نیز به آسیب‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهند، برخی به دنبال بهره‌برداری تبلیغاتی از دلخوری و ناراحتی‌های موجود هستند. در شرایطی که مردم خرمشهر تشنه هستند، حضور کسانی که نه مدیریت دارند و نه مسوولیت و قدرت اجرایی، فقط یک رفتار پوپولیستی و تبلیغاتی بی‌رحمانه نسبت به جامعه است.»

مشاور رییس‌جمهور در دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه «این کار به نفع‌شان نیست» گفت: «اصلا یکی از دلایلی که جناح محافظه‌کار نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند همین نوع تحرکات انتخاباتی غیرمقبول است که است در ذهن جامعه مثبت تلقی نمی‌شود.»

وی در تشریح اهداف پشت پرده این نوع اقدامات گفت: «با این رفتارها می‌خواهند این را به رخ مردم بکشند که اگر به جای دولت فعلی به ما رای داده بودید، این طور نمی‌شد.»

ابطحی در پاسخ به اینکه رفتارهای مورد اشاره چقدر در تخریب دولت موثر خواهد بود، گفت: «به اعتقاد من اکنون با یک سری بحران‌های واقعی مواجه هستیم که ربطی به افراد و دولت‌ها ندارد. این روش‌ها نیز در تخریب دولت موثر نیست زیرا مردم از بهره‌برداری مشکلات‌شان به نفع جریان‌های سیاسی حس خوبی پیدا نمی‌کنند. وقتی یک مدیر سابق بخواهد از تشنگی مردم برای رقابت با دولت مستقر استفاده کند مردم درک می‌کنند و احساس بدی پیدا می‌کنند.»

درک جامعه از موج‌سواران

ابطحی رویکرد دوگانه اصولگرایان را چندان جدی نگرفته و گمان می‌کند که مردم متوجه اهداف پشت آن هستند. عبدلله ناصری اما با او همنظر نیست. او در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: «توجه داشته باشید که جامعه تحت تاثیر موج‌آفرینی‌ها، نخبگان، گروه‌های مرجع، احزاب و رسانه‌ها تصمیم‌گیری کرد و به روحانی رای داد. اکنون نیز بحران‌ها آنقدر شدید است که حداقل بخشی از جامعه چنان درگیر مسائل روزمره اقتصادی و معیشتی است که هیچ‌وقت به ادراک و تحلیل صحیح در مورد عملکرد جریان‌های سیاسی نمی‌رسد.»

وی با اشاره به اینکه «بخشی از جامعه از تحلیل در مورد کارآمدی جریان‌های سیاسی عبور کرده است» هشدار داد: «اگر آقای روحانی نتواند تغییر ملموسی ایجاد کند حتما این طیف از اصولگرایان تقویت شده و عملا رقبای دولت بهره‌برداری می‌کنند. به اضافه اینکه سرمایه‌ای که در این چند سال به پشتوانه گفتمان اصلاح‌طلبی به دست آورده است را نیز از دست خواهد داد.»

به دنبال بازسازی

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تشریح اهداف اصولگریان در اقدامات اخیر نیز گفت: « اتفاقی که در این دولت از نظر اجتماعی، اقتصادی و به تبع از نظر سیاسی افتاد زبان هواداران احمدی‌نژاد را با وجود همه خرابکاری‌ها و اشکلاتی که خودشان در آن دوران داشتند، بلند کرد. به هر حال آنها از سال 92 به بعد دنبال بازسازی خود بودند و تجربیاتی را نیز در انتخابات 94 و 96 کسب کرده‌اند.» ناصری افزود: «به نظر من آنان چه زمانی که در گفتار حمایت می‌کنند و چه زمانی که در عمل تنگناهایی برای دولت ایجاد می‌کنند یا سوار موج می‌شوند، ‌هدفی غیر از بازسازی و نوسازی چهره تخریب شده خود ندارند.»

وی ضمن تاکید بر اینکه « بخشی از اتفاقات اخیر از جمله گرانی‌ها و نابسامانی اجتماعی و اقتصادی خارج از اراده رییس قوه مجریه و دولت بوده است» گفت: «بالاخره بخشی از مسائل در دست دولت است. مثلا روی کار آمدن نیروهای کاردان و شایسته به جای نیروهای غیرکارآمد و غیرمتخصص به جامانده از دوران گذشته می‌تواند موثر باشد؛ لذا آنچه به جریان رقیب دولت کمک می‌کند که از حالا با یک پوزیشن مطلوب‌تری نزد افکار عمومی ظاهر شود، همین ناکارآمدی‌هایی است که در حوزه اجتماعی می‌بینیم.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن دخیل دانستن «عوامل داخلی و خارجی فراتر از اختیار و کنترل قدرت در بروز شرایط موجود » تاکید کرد: «آقای روحانی حداقل برای اقناع افکار عمومی باید کاردان‌ترین چهره‌ها را در دولت و استانداری‌ها منصوب کند تا بهانه را از دست منتقدان خود بگیرد. این فضای دل‌گندگی و انفعال زمینه جولان دادن رقبا را فراهم می‌کند.»

وی معتقد است که «اگر روحانی در یکی دو ماه اخیر بهتر عمل می‌کرد و بخشی از جامعه رای خود را ناراضی نمی‌ساخت، ‌اکنون رقبا امکان موج سواری روی بحران‌ها را نداشتند. البته هنوز هم دیر نشده و روحانی با یک نوسازی و اصلاح در عرصه مدیریت می‌تواند این فضای تبلیغاتی از رقبای خود را بگیرد.»

مدیریت علمی یا مدیریت جهادی؟

ناصری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه جامعه در شرایط فعلی به آنچه کیهان مدیریت جهادی می‌نامد، نیاز دارد یا شیوه دیگری، گفت: «تاریخ جمهوری اسلامی نشان داده است که هر وقت که مدیریت علمی در دستگاه‌ها حاکم بود موفق شده‌ایم.»

وی ادامه داد: «ما 12 سال شهرداری قالیباف و 8 سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد را تجربه کردیم و امروز حتی دوستان قدیم قالیباف معتقد هستند که شهر تهران آینده سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی نگران‌کننده‌ای دارد. به نظر من هرکسی با در دست داشتن یک چک سفید امضا مبنی بر اینکه از ارزیابی و نظارت مصون است، می‌تواند مثل قالیباف با پشت سر گذاشتن همه قوانین و مقررات دستاورد داشته باشد. حتما در تاریخ جنگ مدیران باتجربه‌تر از قالیباف داشتیم که بتواند مدیریت جهادی را دنبال کنند. البته مدیریت جهادی که قانون اساسی و قوانین کشور را زیر پا گذارد اسمش مدیریت نیست. کشور ما هر وقت که مدیریت علمی به خود دیده، تحول و پیشرفت داشته است.»

دفاع اصلاح‌طلبان از مدیریت علمی و نقد از مدیریت به اصطلاح جهادی به معنی نادیده گرفتن کاستی‌های موجود در عرصه اجرایی کشور نیست. این گروه از کارشناسان از یک سو بازگشت به سیاست‌های پوپولیستی را محکوم و از سوی دیگر تاکید می‌کنند که عصر این نوع مدیریت‌ها گذشته است. به گفته ابطحی «اکنون و در عصر ارتباطات از پشت کامپیوتر و با مشاوره دادن و مشاوره گرفتن هم می‌توان مدیریت کرد».

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها