حسین انصاری‌راد، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم:

اصولگرایان مطالبه بر زمین مانده ندارند، احساس خطر کرده‌اند

انصاری راد گفت:از سویی اصولگرایان چه مطالبه‌ای ممکن است داشته باشند. این جریان مراکز قدرت را در دست دارد. بیش از اندازه از ثروت کشور و موقعیت برخوردار است. رسانه‌ها و مطبوعات گسترده و بخش عمده‌ای از رسانه ملی را در اختیار دارد. همچنین پشتوانه بسیار محکمی دارند منتها آنچه ندارند پایگاه اجتماعی معتبر و اساسی است.

اصولگرایان مطالبه بر زمین مانده ندارند، احساس خطر کرده‌اند
کد خبر: 217076
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۰۷:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین انصاری‌راد، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم معتقد است که احساس خطر باعث شده تا اصولگرایان از دولت حمایت کنند چرا که آنها هم دریافته‌اند «همه در یک کشتی نشسته‌ایم» و کشور در معرض خطر خارجی و دشمنان قدیمی است. او همچنین می‌گوید در شرایط کنونی باید به اصلاح روی آورد البته اصلاح نه به معنای جریان سیاسی خاص بلکه اصلاح ساختار. انصاری‌راد همچنین تاکید دارد که اصولگرایان با توجه به اینکه در کانون‌های قدرت حضور دارند مطالبه‌ای از روحانی ندارند و البته روحانی هم نباید بیش از این گردش به راست داشته‌ باشد، چرا که همین تفکر کشور را با این مخاطرات روبه‌رو کرده است.

به نظر می‌رسد که رقبای دولت تغییر موضع داده‌اند و تصمیم گرفته‌اند که حتی در ارگان‌های رسانه‌ای خود از حمایت از دولت سخن بگویند. این تغییر رویکرد را چطور تحلیل می‌کنید؟

من این موضوع را به فال نیک می‌گیرم و معتقدم باید استقبال کرد. عامل این اتفاق، احساس خطری است که همه از وضعیت کشور دارند. هم اصولگرایان، هم اصلاح‌طلبان به تعبیری در یک کشتی نشسته‌اند و اگر خطری متوجه کشور شود همه ضرر می‌کنند. اگر خطر جدی باشد که هست و از بروز آن جلوگیری نشود اوضاع بدی حاکم خواهد شد. ایران، اسلام ایران و جمهوری اسلامی در معرض خطر است. همه آنهایی که به دنبال براندازی با هر عنوانی هستند، با دشمنان اصلی جمهوری اسلامی و دشمنان قدیمی مثل سازمان منافقین یا سلطنت‌طلب‌ها یا افرادی که هیچ نمی‌توانند ثبات و استحکام و دوام ایران را تحمل کنند، کاری ندارم اما عده‌ای که متوجه نیستند و خیال می‌کنند اگر نظم کشور به هم بخورد سیستم موجود برود و سیستمی دیگر بیاید، بهتر می‌شود در اشتباه هستند چرا که با وجود همه مشکلات اگر نظم و ثبات کشور به هم بخورد شرایط بدی را پیش رو خواهیم داشت.

با اینکه بحران‌های بین‌المللی و شرایط داخلی ممکن است همه گروه‌ها را به سمت وحدت در راستای منافع ملی سوق دهد، ‌فکر می‌کنید ممکن است این جریان سیاسی در ازای این حمایت، مطالبه‌ای از روحانی داشته ‌باشد؟

الان وقت مطالبه اختصاصی داشتن از سوی هیچ فرد و هیچ جریانی نیست. هیچ گروه و حزبی نمی‌تواند مطالبه فوق‌العاده‌ای داشته‌باشد. باید دو گام اساسی برای اصلاح وضع موجود برداشته‌شود و حتی در عالی‌ترین مقام کشور هم باید به این موضوع ورود کند: اول مساله آشتی ملی است و دوم اصلاح ساختاری.

گرچه تاکید دارم هیچ جریانی نباید مطالبه‌ای فوق‌العاده از دولت و حاکمیت داشته‌باشد اما برخی مطالبات قانونی و در راستای همین اصلاح‌ساختاری است. برای نمونه برگزاری انتخاباتی آزاد و توجه به حقوق ‌شهروندی از‌جمله توجه به همان اصلاح ساختاری است. همه باید به دنبال اصلاحاتی باشیم که کشور را به مخاطره انداخته است تا بتوانیم آرامش و ثبات کشور را حفظ کرده و امید واعتماد مردم را ترمیم و رضایت شان را جلب کنیم تا کشور محفوظ بماند.

از سویی اصولگرایان چه مطالبه‌ای ممکن است داشته باشند. این جریان مراکز قدرت را در دست دارد. بیش از اندازه از ثروت کشور و موقعیت برخوردار است. رسانه‌ها و مطبوعات گسترده و بخش عمده‌ای از رسانه ملی را در اختیار دارد. همچنین پشتوانه بسیار محکمی دارند منتها آنچه ندارند پایگاه اجتماعی معتبر و اساسی است.

به نظر شما ممکن است این حمایت تنها یک تاکتیک موقت و مقطعی باشد که عمیق نشود؟

من معتقدم اساسی و برای حفظ کشور است. کسانی که در این موقعیت از دولت حمایت می‌کنند، احتمالا متوجه شده‌اند شکستن دولت بی‌شک باعث می‌شود یکی از ستون‌های استوار کشور بر هم بخورد و خطری بزرگ برای کشور ایجاد کند. آنها به درستی دریافت کرده‌اند که به هم زدن ریاست‌جمهوری و تضعیف روحانی تضعیف اساس نظام و نظم کشور است. آنها در دومین گام باید زمینه‌هایی فراهم کنند که جامعه از آنها راضی باشد و رای‌دهندگان بیشتری برای خود کسب کنند. اقداماتی صورت دهند که رای بیشتری جذب کنند و رقابت جدی‌تری با اصلاح‌طلبان داشته‌باشند. راهش هم این است که با سیاست‌هایی که مردم می‌خواهند همراه شوند. جناح اصولگرا تنها چیزی که ندارد پایگاه اجتماعی است و راهش اصلاح سیاست‌ها است.

برخی اصولگرایان معتقدند که دولت باید در ازای این حمایت‌ها مرزبندی‌های خود را با اصلاح‌طلبان مشخص کند. فکر می‌کنید ما از این به بعد گردش به راست محسوسی را از سوی روحانی شاهد باشیم؟

به نظر من در این شرایط هم دولت هم اصلاح‌طلبان هم اصولگرایان باید خودشان را با ملت و مصالح ملت و آنچه مطالبه مردم و ضروری است، نزدیک کنند. دولت باید دیگر چه کند که خودش را به اصولگرایان نزدیک کند؟ دولت که معمولا به اصولگرایان امتیاز داده و در بسیاری از موارد از سیاست‌های خاص خود به نفع اصولگرایان صرف نظر کرده یا از گفت‌وگو درباره آنها خودداری کرده است.

از سویی روحانی باید خودش را به کدام جریان راست نزدیک کند؟ اصولگرایانی که مجلس ششم را به هم زدند، ریاست‌جمهوری خاتمی را از کار انداختند، مجلس هفتم را روی کار آوردند و اصلاح‌طلبان را درو کردند، احمدی‌نژاد را روی کار آوردند که هم کار دست آنها داده و هم کار دست کشور؟ با 800 میلیارد دلار درآمد ارزی رشد کشور منفی 6 درصد و اشتغال صفر درصد بوده... وضعیت امروز ما ناشی از حضور احمدی‌نژاد در راس قوه مجریه‌ است. کشور تاوان سیاست‌های احمدی‌نژاد را که محصول اصولگرایان است می‌دهد. اصولگرایان باید اول خودشان را تبرئه کنند.

روحانی باید بداند اگر بخواهد بیشتر از این به سمت اصولگرایی برود کشور را به سمت سرنگونی می‌برد. باید به سمت اصلاحات رفت. مراد از اصلاحات سیاست‌های خاص یک جریان نیست بلکه باید همه خود را به اصلاحات واقعی اقتصادی سیاسی، فرهنگی و سیاست خارجی نزدیک کنند. روحانی هرگز نمی‌تواند به سیاست‌های اصولگرایان نزدیک شود چون خطر در همین‌جا است، خطری که گریبان کشور را گرفته است.

شما تغییر رویکردی در روحانی می‌بینید که شاید باعث شده منتقدان، به همراهان تبدیل شده‌ باشند؟

خیر. علت اینکه اصولگرایان از او حمایت می‌کنند تنها احساس خطر است و همه کسانی که علاقه‌مند و وابسته به این نظام هستند احساس خطر می‌کنند و می‌دانند صدمه زدن به روحانی، صدمه زدن به کشور است.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها