کد خبر: 217085
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۰۸:۴۲:۰۰
| |

فریده غیرت، وکیل دادگستری

تبصره ماده 48 نسخ و محدودیت انتخاب وکیل برداشته شود

فریده غیرت، وکیل دادگستری دباره انتخاب گزینشی وکیل برای پرونده‌های امنیتی گفت: اساساً باید تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری نسخ شود و این محدودیت ایجاد شده از بین برود.

تبصره ماده 48 نسخ و محدودیت انتخاب وکیل برداشته شود
کد خبر: 217085
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۰۸:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| فریده غیرت در رابطه با اصلاح تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری که در مجلس شورای اسلامی مطرح است، اظهار کرد:‌ این تبصره موضوعی کاملاً خلاف قانون اساسی است، چون وکلای دادگستری طبق قانون معین و مشخص پروانه وکالت می‌گیرند بدین صورت که آزمون داده، دوران کارآموزی خود را طی کرده و بعد پروانه وکالت می‌گیرند که بعد از دریافت این پروانه مجاز هستند در تمام دادگاه‌ها شرکت کرده و وکالت کنند.

وی با بیان اینکه اصل 35 قانون اساسی صراحتاً بیان کرده که طرفین دعوا حق دارند برای خودشان وکیل انتخاب کنند، گفت: قانون اساسی برای ما قانون مادر است و باید در همه موارد آن را رعایت کنیم. حتی در آن پیش بینی شده که اگر اشخاص نتوانستند برای خود وکیل انتخاب کنند، ‌برای آنها وکیل معاضدتی انتخاب می‌شود و نه وکیل خاص.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری اعلام می‌دارد که در مرحله تحقیق فقط وکلای خاصی پذیرفته هستند؛ ما وکلای خاص یا به تعبیری وکلای خودی نداریم و قائل شدن به چنین تفکیکی بین گروه وکلا تبعیض بوده و در واقع ظلمی است که به مردم روا می‌شود، مردمی که حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند نه اینکه برای آنها وکیل انتخاب شود.

غیرت افزود: زمانی که افراد توان مالی ندارند اعلام می‌شود که می‌توانید این وکلا را انتخاب کنید، ولی در رابطه با موضوع تبصره ماده 48 حق مردم سلب شده و مورد تضییع قرار می‌گیرد چون هنگام مراجعه به دادگاه اعلام می‌شود که نه این وکیل حق ندارد در این مورد وکالت کند.

وی تصریح کرد: البته تبصره ماده 48 در رابطه با مرحله تحقیقات می‌باشد و زمانی است که پرونده در دادسرا مطرح است، اما با کمال تأسف در حال حاضر مشاهده شده که این مساله را به محاکم هم تسری داده‌اند و محاکمی که در دادگاه انقلاب به پرونده‌های امنیتی رسیدگی می‌کنند به استناد همین ماده، از حضور بعضی از وکلا جلوگیری می‌کنند، بنابراین این موضوع خلاف قانون، اصول حقوقی که پذیرفته‌ایم و خلاف صراحت قوانین وکالت است چون ما محدودیتی در مورد کار وکلا در قانون وکالت نداریم.

این وکیل دادگستری افزود: وکیلی که پروانه وکالت گرفت مجاز است که در همه پرونده‌ها دخالت کند. این ایجاد محدودیت و ممنوعیت در درجه اول حق مردم را مورد تضییع قرار می‌دهد و بعد هم لطمه به مسأله وکالت می‌زند.

غیرت در رابطه با موضوع اصلاح تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری که در حال حاضر در مجلس مطرح است، گفت: مانند خیلی از افراد دیگر اعتقاد دارم اساساً باید این تبصره نسخ شده و چنین محدودیت ایجاد شده‌ای از بین برود.

وی اظهار کرد: برای اینکه اسم یک سری وکیل را به عنوان وکیل خودی بگذارند، ضوابط مشخصی وجود ندارد و این مسأله از ابتدا کار درستی نبوده است، بنابراین لغو این تبصره مورد توجه و خواست جامعه وکالت است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها