کد خبر: 217201
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۱۳:۱۴:۰۰
| |

یونسکو علت تداوم قاچاق آثار تاریخی عراق را اهمال‌کاری دولت دانست

یک کارشناس یونسکو بیان کرد که ادامه قاچاق آثار تاریخی و باستانی عراق به خارج به دلیل غفلت دولت این کشور است.

یونسکو علت تداوم قاچاق آثار تاریخی عراق را اهمال‌کاری دولت دانست
کد خبر: 217201
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۳ ۱۳:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد الجمعه، استاد دانشگاه موصل و کارشناس یونسکو در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم اظهار کرد که پس از سال 2003، دولت‌هایی که در عراق سر کار آمده‌اند توجه چندانی به آثار تاریخی و باستانی خود نداشته‌اند، بنابراین عملیات قاچاق این آثار به دلیل غفلت دولت در برخورد با قاچاقچیان و عدم صدور قانونی مبنی بر ایجاد نیروی امنیتی ویژه برای محافظت از سایت‌های آثار باستانی و جلوگیری از سرقت این آثار، صورت می‌گیرد.

وی افزود: با وجود اینکه مدتی است داعش در عراق از بین رفته است، اما این بدان معنا نیست که خطر به طور کامل رفع شده است و همچنان خطرهای بزرگی وجود دارند و آثار باستانی کماکان به خارج از کشور قاچاق می‌شوند و دولت باید این امر را متوقف کند.

با وجود تلاش‌های دولت عراق برای کاهش قاچاق آثار باستانی به خارج از کشور و مجازات کسانی که به تجارت این آثار مشغولند، اما آثار تاریخی عراق همچنان مورد غارت و قاچاق قرار می‌گیرند.

عراق در حد توان خود و با هماهنگی جامعه بین‌المللی در تلاش است تا آثار ربوده شده را بازگرداند و تاکنون نیز موفق به بازگرداندن هزاران اثر باستانی که در سال‌های گذشته ربوده شده بودند، شده است. سازمان ملل نیز در سال 2015 به منظور نجات میراث فرهنگی عراق قطعنامه‌ای را صادر کرد، اما همچنان تلاشی برای جلوگیری از کاوش‌های غیرقانونی و یا سرقت از اماکن باستانی صورت نمی‌گیرد و این امر به قاچاقچیان آثار باستانی در این کشور کمک می‌کند تا عملیات خود را ادامه دهند.

در همین راستا فریاد راوندوزی، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق گفت که همچنان 15 هزار اثر تاریخی عراقی در کشورهای دیگر در سرتاسر جهان هستند.

گفتنی است که از سال 2013 و پس از حضور آمریکا در عراق، قاچاق آثار تاریخی این کشور به خارج به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت و این امر تنها به استان‌هایی که وضعیت امنیتی مناسبی نداشتند ختم نمی‌شد بلکه در استان‌های دیگر نیز آثار باستانی ربوده و به خارج از عراق قاچاق می‌شد.

بخش عظیمی از این آثار نیز توسط گروه تروریستی داعش زمانی که کنترل موصل را در دست داشت، تخریب شدند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها