عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:

نیاز مهم صنعت فولاد، تامین 164 میلیون تن سنگ آهن در سال است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در سند چشم انداز 1404، ظرفیت فولاد کشور 55 میلیون تن پیش بینی شده که مهمترین نکته آن تامین سالیانه 164 میلیون تن سنگ آهن است اما اکنون در این بخش فقط حدود 47 میلیون تن ظرفیت داریم.

نیاز مهم صنعت فولاد، تامین 164 میلیون تن سنگ آهن در سال است
کد خبر: 217537
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ ۱۱:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد اتابک امروز (جمعه) گفت: چنانچه ظرفیت 50 میلیون تنی سنگ آهن که اکنون در دست تجهیز قرار دارد، محاسبه شود، به حدود 67 میلیون تن ظرفیت سازی جدید در این بخش نیاز است.


وی تصریح کرد: چنانچه در آینده معادن سنگ آهن جدیدی کشف نشود، بعد از افق 1404 یعنی در 10 تا 15 سال آینده با کمبود منابع سنگ آهن روبرو می شویم و ناگزیر از واردات خواهیم شد.

تعیین قیمت فولاد


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد هر بخش از فولاد برای خود ارزش افزوده ایجاد می کند.


وی ادامه داد: قیمت هایی که امروز برای فولاد محاسبه می شود، درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان را دربرمی گیرد اما این درصدها به گونه ای است که با سرمایه گذاری در توازن نیست.


این کارشناس صنعتی اضافه کرد: در بسیاری از موارد، مبنا قرار دادن درصدی از نرخ شمش فولاد خوزستان با دیگر قسمت های زنجیره تولید همخوانی پیدا نمی کند و با نرخ های بین المللی نیز فاصله دارد.


اتابک طرح های فولادی اجرا شده از نیمه سال 1384 تا نیمه سال 1392 را نامتوازن توصیف کرد و گفت: امروز سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان متولی صنعت فولاد معرفی شده است و مسائل زنجیره تولید را از مرحله اکتشاف تا تولید نهایی دنبال می کند.


به گفته وی، تعیین متولی برای هر بخش پیامد حفظ سرمایه های ملی را به دنبال دارد و اکنون صنعت فولاد از این مزیت برخوردار است.

سنگان؛ جایگاه نخست معدن سنگ آهن


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از حوزه سنگان (خراسان رضوی) به عنوان بزرگ ترین ظرفیت سنگ آهن کشور نام برد که امروز حرف نخست را می زند و برای کشف ذخایر میلیاردی آن، سرمایه گذاری زیادی شده است.


وی گفت: ایمیدرو اکنون برای استخراج ذخایر سنگان سازماندهی لازم را انجام داده و برای اکتشافات آتی آن نیز برنامه ریزی لازم را به عمل آورده است.


پیش از این اعلام شد، میزان ذخیره سنگ اهن سنگان بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تن است و ایمیدرو نیز از کشف 500 میلیون تن ذخیره سنگ آهن قطعی در اکتشافات شرق کشور خبر داد.

دستاوردهای پارسال صنعت فولاد


اتابک که مدیرعامل شرکت گسترش صنایع معدنی و فلزی کاوه پارس (وابسته به بنیاد مستضعفان) است، گفت: براساس گزارش رسمی در زمینه صنعت فولاد، پارسال 21 میلیون و 800 هزار تن فولاد خام تولید شد که در مقایسه با عملکرد سال 1395 رشد 19 درصدی را ثبت کرد و با توجه به این رقم، سرانه مصرف حدود 260 تا 265 کیلوگرم است.


وی ادامه داد: چنانچه در افق 1404 جمعیت کشور به 90 میلیون نفر برسد، سرانه مصرف فولاد باید به 600 کیلوگرم بالغ شود اما این رقم زمینه مصرف ندارد و باید برای 300 تا 320 کیلوگرم پیش بینی شود.


به گفته وی، میزان صادرات پارسال فولاد خام حدود 6 میلیون و 900 هزار تن بود که نسبت به سال 1395 افزایش 84 درصدی نشان داد.

ضرورت صادرات بیش از 45 درصد تولید

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآوری کرد: ظرفیت 55 میلیون تن فولاد، مطابق با تقاضای داخلی نیست و باید بازارهای صادراتی جدیدی در این ارتباط شناسایی شود و برای صادرات حدود 25 میلیون تن فولاد که افزون بر 45 درصد ظرفیت تولید است، چاره ای اندیشید.


وی افزود: واقعیت این است که برای صادرات 25 میلیون تن تولیدات فولادی امروز زیرساخت کافی نداریم و باید در این زمینه با شتاب پیش برویم تا هدف چشم انداز 1404 محقق شود.


اتابک پیش بینی کرد چنانچه برای صادرات برنامه ریزی نشود، در افق چشم انداز 1404 که میزان فولاد مورد نیاز کشور 30 تا 32 میلیون تن است، تولید با مشکل روبرو می شود.

هفت طرح فولادی


آنگونه که ایمیدرو اعلام کرده است از هفت طرح فولادی که سال 1385 کلید آنها زده شد اما به دلیل مشکل مالی سال ها متوقف ماند، پنج طرح راه اندازی شده است و انتظار می رود 2 طرح دیگر تا پایان دولت دوازدهم فعال شود

.
فولادهای سپیددشت (چهارمحال و بختیاری)، نی ریز (فارس)، شادگان (خوزستان)، میانه (آذربایجان شرقی)، قائنات (خراسان جنوبی)، سبزوار (خراسان رضوی) و بافت (کرمان) هفت طرح فولادی به شمار می رود که برای آنها ظرفیت های 800 هزار تن تا یک میلیون تن پیش بینی شده است.


ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.


پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود.


رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.


ایران چهاردهمین فولادساز جهان در سال 1395 بود که پارسال براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، با یک رتبه رشد به جایگاه سیزدهم ارتقا پیدا کرد.


انتظار می رود در افق چشم انداز 1404، ایران در جایگاه هفتمین فولا ساز جهان قرار گیرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها