جنگ تجاری چین و آمریکا، روز موعود فرا رسید

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا امروز جمعه با اعمال تعرفه بر روی 34 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین عملا شروع یک «جنگ تجاری» با چین را کلید می زند جنگی که اگرچه تا این لحظه شروع نشده است اما در صورت آغاز، به دلیل «مقابله چین» تاثیر زیادی بر جهان خواهد گذاشت.

جنگ تجاری چین و آمریکا، روز موعود فرا رسید
کد خبر: 217546
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ ۱۲:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| وزارت خانه های خارجه و بازرگانی چین روز گذشته در بیانیه هایی به رییس جمهوری آمریکا و دولت وی هشدار دادند «بازی با آتش» برای همه طرف ها خسارت بار خواهد بود و افزودند: «پکن برای مقابله به مثل آماده است».


آنچه اکنون اهمیت دارد این است که با شروع اعمال تعرفه ها از سوی دولت آمریکا با 25 درصد تعرفه روی 34 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین که بیش از 800 قلم را شامل می شود، پکن دست به تلافی جویی خواهد زد همین موضوع باعث خواهد شد تا شعله های نبرد تجاری دو طرف خیلی زود به بخش های مختلف کشیده شود و دامنه آن قلمروهای وسیع تری از تجارت را در بر گیرد.


بخصوص آنکه ترامپ تهدید کرده است اگر چین بخواهد مقابله به مثل کند این کشور بر روی 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین 10 درصد تعرفه بیشتر در نظر خواهد گرفت که این تقریبا بیشتر تبادلات تجاری طرفین را شامل می شود و یک جنگ تجاری همه جانبه را برای طرفین باعث می شود.


از دیدگاه بسیاری از ناظران این اقدامات آمریکا در واقع «حکمفرما کردن قانون جنگل» در تجارت بین المللی است و برای همین روزنامه گلوبال تایمز چین هشدار داده است که ترامپ با این تحرکات یکجانبه در حال ایجاد هرج و مرج در نظام تجارت جهانی است.


کارشناسان می گویند آمریکا بی توجهی زیادی به سامانه های تجاری بین المللی نشان می دهد برای اروپا، چین و کشورهای دیگر خط و نشان می کشد و حتی تهدید کرده است که از سازمان تجارت جهانی عبور می کند و یکجانبه گرایی را برای تامین منافع خود به بیشترین حد رسانده است.


همه کشورهای هدف، تعرفه تهدید کرده اند با آمریکا وارد رویارویی تجاری می شوند و یک «جبهه متحد جهانی» در برابر ترامپ و دولت وی در حال شکل گیری است در داخل آمریکا هم زمزمه هایی از نارضایتی های عمومی به گوش می رسد که روزها و هفته های آینده می تواند دوران سختی برای حکمرانان کاخ سفید باشد.


بویژه آنکه اروپا اعلام کرده است بر روی 300 میلیارد دلار از کالاهای صادراتی آمریکا تعرفه وضع می کند و کانادا نیز گفته است اهمیتی به این نمی دهد که آمریکا چه اندیشه ای دارد هر حرکتی از سوی آمریکا را در زمینه تعرفه های تجاری تلافی می کند این موضوع بخصوص با توجه به اینکه دو کشور شرکای بزرگ تجاری هستند برای آمریکا زیان زیادی به دنبال خواهد داشت.


در واقع آنچه امروز در حال شکل گیری است دیگر مساله جنگ تجاری چین و آمریکا نیست بلکه بروز یک نبرد تجاری جهانی است که به رهبری آمریکا در حال گسترش است و کنترل آن اما در آینده از دستان این کشور طبیعتا خارج خواهد شد و بازیگران دیگر با اتحاد خود می کوشند تا این کشور را زمین گیر کنند و اجازه ندهند بیش از این سامانه های تجاری بین المللی را بی سر و سامان کند.


'لو شوان' کارشناس و از ناظران مسایل تجاری در چین می گوید که ترامپ کارهایی را در جهان انجام می دهد که پیش از این کسی نکرده است و نوعی نظام تجاری در حال شکلگیری است که بیشتر به هرج و مرج تجاری می ماند و هیچ نشانی از دوراندیشی در آن مشاهده نمی شود.


این کارشناس می گوید که رییس جمهوری آمریکا خیلی علاقه مند است با اظهار نظرهای خود دیگر کشورها را مرعوب کند غافل از اینکه این گفته ها باعث می شود تا دیگران نیز به رویکردهای تلافی جویانه روی آورند.


'لو شوان' می گوید متاسفانه اشتباه اصلی ترامپ این است که فکر می کند در یک جنگ تجاری این آمریکاست که از میدان پیروز خارج می شود در صورتی که پس از شروع نبرد، دیگر ماشه اسلحه در دستان وی نخواهد بود.


'لوکانگ' سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است کشورش تا امروز جمعه، روز اعمال تعرفه ها صبوری می کند اما قبل از آن همه تدابیر لازم را اتخاذ کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها