کد خبر: 217578
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ ۱۳:۴۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از آخرین اوضاع داعش گزارش می‌دهد:

از انتشار بروشور برای فرار تا تلاش برای سازماندهی مجدد در منطقه

سازمان اطلاعات آلمان خبر داد داعش برای کمک به خروج نیروهایش از سوریه و عراق و رسیدن به نقاط مختلف جهان از جمله اروپا بروشوری را منتشر کرده است.

از انتشار بروشور برای فرار تا تلاش برای سازماندهی مجدد در منطقه
کد خبر: 217578
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ ۱۳:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک مجله آلمانی خبر داد داعش بروشوری را برای نحوه فرار جنگجویانش از سوریه منتشر کرده است. به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، مجله آلمانی اشپیگل در گزارشی در این رابطه به نقل از سازمان اطلاعات آلمان خبر داد داعش تلاش می‌کند تا راهنمایی‌های لازم را به جنگجویانش جهت خروج از سوریه و رسیدن به نقاط دیگر جهان بدهد.

به نوشته این مجله هم‌اکنون بیش از 40 هزار جنگجوی خارجی داعش همچنان در سوریه محبوس هستند و داعش تلاش می‌کند تا از راه‌های مختلف آنها را به نقاط دیگر جهان از جمله اروپا منتقل کند. داعش در حالی به دنبال انتقال نیروهای خود به خارج از سوریه و البته عراق است که بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده در میان مردم کشورهای عربی محبوبیت این گروه رادیکال تروریستی به حداقل خود از زمان شکل‌گیری رسیده است.

در این نظر سنجی که توسط مرکز عربی تحقیقات و پژوهش سیاستگذاری (مرکز آن در مصر است) انجام شده، مشخص شد پس از کسب آگاهی از نحوه عملکرد این گروه محبوبیت آن هم به همان نسبت کاهش پیدا کرده است.

در نتایج این نظرسنجی که در اکثر کشورهای عربی و با جامعه آماری 17 هزار نفری به صورت مستقیم و رودررو انجام گرفته مشخص شده که 98 درصد از افراد مورد سئوال قرار گرفته اعلام کرده‌اند آگاهی کاملی نسبت به عملکرد و نوع فعالیت داعش دارند.

در این میان 2 درصد از این جامعه آماری اعلام کرده‌اند که نسبت به آن به‌شدت نظر مثبت داشته و 3 درصد هم اعلام کردند که نسبت به آن تا حدودی نظر مثبت دارند، در حالی که 92 درصد تاکید کردند نسبت به این گروه نگاهی کاملا منفی داشته و 3 درصد هم از گزینه نمی‌دانم برای پاسخ استفاده کردند.

در سایه این اطلاعات باز هم پرسشی که باقی می‌ماند این است که آیا واقعا ما در نقطه پایان گروه داعش در منطقه و خاستگاهش عراق و سوریه قرار داریم یا آنکه همانند گروه القاعده، توحید، جهاد و... داعش هم بعد از یک دگردیسی با نامی دیگر و به شکلی افراطی‌تر در همین منطقه به فعالیت خود ادامه می‌دهد؟

به اعتقاد کارشناسان گرچه ماه‌ها از سخنرانی حیدر العبادی در رابطه با پایان داعش در عراق و نیز از بین رفتن این گروه تروریستی در سوریه می‌گذرد اما درواقع می‌توان اینگونه گفت که بقایایی از این گروه همچنان در گوشه‌وکنار عراق و سوریه در حال فعالیت هستند. شاید مرگ پسر ابوبکر البغدادی خود گواهی بر ادامه حضور و شاید تلاش برای سازماندهی مجدد این گروه باشد، امری که هوشیاری سازمان‌های امنیتی تمام منطقه را طلب می‌کند.

یکی از نشانه‌های این سازمان‌دهی، آغاز مجدد فعالیت‌های داعش در صحرای عراق است. دولت عراق ماه‌ها قبل اعلام کرده بود که تمامی صحرای غربی و طول مرز عراق و سوریه را از حضور داعش پاکسازی کرده و آنها به طور کامل از عراق اخراج شده‌اند اما حمله جنگنده‌های اسرائیلی به ستونی از نیروهای حشد الشعبی در منطقه مرزی عراق و سوریه و در نقطه مرزی بوکمال بار دیگر نشان داد که جنگ علیه گروه داعش همچنان در این منطقه که باید از یک سال پیش پاکسازی شده باشد همچنان ادامه دارد.

همچنین اقدام گروه داعش در ربودن و قتل 8 شهروند عراقی در نقطه‌ای در حد فاصل استان‌های الانبار و کربلا هم نشان داد که نه تنها گروه داعش بعد از انتخابات در عراق ضعیف‌تر نشده بلکه با دقت در محل وقوع این اقدام تروریستی به این نتیجه می‌رسیم داعش مجددا عملیات خود را به کمتر از 100 کیلومتری بغداد، پایتخت عراق رسانده است.

«اثیل النجفی» که در سال 2014 در زمان سقوط موصل استاندار آن منطقه بود معتقد است حدود 700 جنگجوی داعش در استان‌های نینوا (موصل) و صلاح‌الدین (تکریت) حضور داشته و تحرکات خود را به شکل شبه‌آزادانه‌ای انجام می‌دهند.

شیخ نایف الشمری یکی از شیوخ عشایر شمر (قبایل اصلی اهل تسنن در غرب عراق) هم در این رابطه به رسانه‌ها گفته است: عناصر گروه داعش هم‌اکنون در منطقه الجزیره که در حد فاصل استان‌های صلاح‌الدین، الانبار و نینوا (سه استان سنی‌نشین عراق) واقع است حضور داشته و همواره با خودروهای وانت دوکابینه در این منطقه تردد دارند.

به گفته این رئیس عشیره عراقی، اعضای داعش هم‌اکنون در عمق 200 کیلومتری صحرای عراق و در مناطق دوردستی در نزدیکی مرز سوریه حضور داشته و در صورت آغاز عملیات توسط ارتش عراق به آن سوی مرز می‌گریزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها