کد خبر: 217621
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۹ ۱۱:۵۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی کرد؛

شفافیت غیرحرفه‌ای اطلاعات توسط «بانک مرکزی»+نسخه پیشنهادی

چندی پیش بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی اقدام به انتشار فهرست «دریافت‌کنندگان ارز به نرخ رسمی» و «واردکنندگان خودرو با ارز رسمی» کرد. این اقدام با این‌که گزینشی و ناقص صورت گرفت با این‌حال جای تشکر دارد اما امیدواریم در آینده اقدامات تحت عنوان «شفاف‌سازی» و «شفافیت» به صورت استاندارد و صحیح صورت گیرد.

شفافیت غیرحرفه‌ای اطلاعات توسط «بانک مرکزی»+نسخه پیشنهادی
کد خبر: 217621
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۹ ۱۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| صادق منفرد- پیش از این درباره «داده باز» (Open Data) و اصول آن ( اینجا ) نوشته بودم که اگر قرار است دولت روند «شفاف‌سازی» و «شفافیت اطلاعات» را دنبال کند، بهتر است به صورت استاندارد این کار انجام شود.

خوشبختانه «وزارت اقتصاد و امور دارایی» بخش مربوط به گزارش پرداخت‌های عمومی خزانه را به‌روزرسانی کرده و یک سامانه اطلاعاتی به جای فایل PDF قرار داده‌اند که جای قدردانی فراوان دارد.

در هفته‌های گذشته «بانک مرکزی» دو بار به منظور شفاف‌سازی، اطلاعات مربوط به شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی را منتشر کرد.

ضمن تشکر از مسئولین بانک مرکزی به‌خاطر انتشار این اطلاعات، اما باید چند انتقاد جدی به آن وارد دانست. انتقادی که بیشتر افراد بر آن تاکید داشتند، «گزینشی» بودن لیست فهرست‌های منتشر شده است. انتقاد دیگر مربوط به بی‌دقتی در ترجمه بعضی کلمات است. معلوم شد تعرفه «بخارشوی» در واقع برای «اسپری تنفسی» بوده است.

اما مهم‌ترین انتقاد از نظر فنی، نحوه انتشار داده‌ها به صورت فایل PDF است.

انتشار داده‌ها به صورت فایل PDF توسط بانک مرکزی، نشان از غیرحرفه‌ای بودن مسئولان منتشرکننده این داده‌ها دارد.

انتشار اطلاعات به صورت PDF عملا باعث می‌شود نتوان بر روی داده‌ها تحلیل و بررسی خاصی انجام داد. ضمن این‌که به خاطر مشکلات زبان فارسی، اگر قرار باشد این نوع فرمت به صورت نرم‌افزاری تبدیل به فایل صفحه‌گسترده (XLS, CSV) یا اکسل شوند، باعث بروز خطا و اشتباه محاسباتی می‌شود.

امیدواریم وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی هنگام انتشار داده، و اقداماتی که به نام «شفافیت» صورت می‌گیرد، مسائل فنی آن را هم در نظر گرفته و داده‌ها را به صورت فایل صفحه‌گسترده یعنی اکسل (XLS) یا متنی خام (CSV) منتشر کنند.

به همین‌منظور، سایت اعتمادآنلاین داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی را به صورت استاندارد در یک «مجموعه» ارائه می‌دهد.

این داده‌های استاندارد به صورت فایل صفحه‌گسترده آماده شده و می‌توانید آن‌ها را به صورت فرمت‌های XLS (اکسل) و CSV (متنی) دریافت کنید.

با فرمت‌های فوق به آسانی و سریع می‌توانید داده‌ها را بررسی و تحلیل کنید، چیزی که در نسخه PDF امکان‌پذیر نیست. ارقام موجود هر شرکت را جمع کرده و اگر با برنامه‌هایی مثل اکسل و سایر برنامه‌های «مصورسازی اطلاعات» آشنا باشید، فقط کافی است خروجی نمودار گرفته و با سایرین مقایسه کنید.

دانلود فایل اکسل

دانلود مجموعه از گوگل‌درایو

دانلود مجموعه از دراپ‌باکس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها