کد خبر: 217654
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۶ ۰۸:۱۴:۰۰
| |

معصومه ابتکار، معاون امور زنان رییس‌جمهوری

لایحه تامین امنیت زنان پشتوانه حقوقی و فقهی قوی دارد

معصومه ابتکار، معاون امور زنان رییس‌جمهوری درباره زمان ارائه لایحه تامین امنیت زنان به مجلس گفت: از شخص آیت‌الله آملی‌لاریجانی قول گرفته در اسرع وقت، این لایحه به سرانجام برسد و البته به همراهی‌های قوه قضاییه نیز امیدوار است.

لایحه تامین امنیت زنان پشتوانه حقوقی و فقهی قوی دارد
کد خبر: 217654
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۶ ۰۸:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| لایحه تامین امنیت زنان همچنان در ایستگاه قوه قضاییه بلاتکلیف مانده است. ابتکار می‌گوید که از شخص آملی‌لاریجانی قول گرفته در اسرع وقت این لایحه به سرانجام برسد و البته به همراهی‌های قوه قضاییه نیز امیدوار است. با این حال پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان چندی پیش گفته‌بود که لایحه تامین امنیت زنان را به رهبری داده‌اند که ایشان در این خصوص نظر بدهند و البته اشاره کرده ‌بود که این اقدام روالی نبوده که قبلا سابقه داشته باشد و چنین اتفاقی بیفتد که لایحه‌ای را به مقام رهبری ارسال کنند. ابتکار البته می‌گوید که نمی‌تواند این موضوع را تایید کند چرا که در حد شنیده‌ها است. با اینکه معاون زنان رییس‌جمهوری تاکید دارد این لایحه از پشتوانه محکم فقهی و حقوقی برخوردار است اما همچنان مشخص نیست که تکلیف آن چه می‌شود و آیا صرفا نیاز به تایید رییس قوه قضاییه دارد یا تایید در سطوح بالاتری در انتظار این لایحه است.

آخرین وضعیت لایحه تامین امنیت زنان چیست؟ آیا رایزنی‌هایی برای تسریع در روند بررسی قوه قضاییه صورت گرفته است؟

دولت کمیسیون مشترکی را با قوه قضاییه تشکیل داده است و این کمیسیون مشترک فعال است. در موارد اصلی به توافقاتی رسیده‌ایم. متن این لایحه که چندی پیش نهایی شد و متن نهایی هم در اختبار رییس قوه قضاییه قرار گرفته است و ایشان در حال مطالعه هستند. ما منتظر تایید نهایی ایشان هستیم. آقای آملی لاریجانی هم به ما قول داده‌اند که هر چه سریع‌تر لایحه به تایید نهایی برسد.

زمانی برای تایید نهایی اعلام نشده است؟

خیر، بحثی در مورد زمان نداشته‌ایم اما آقای صادق لاریجانی به من قول دادند که در اسرع وقت این لایحه را نهایی کنند.

چقدر امکان دارد که این لایحه با مخالفت فقها و علما مسکوت باقی بماند؟آیا دولت به عنوان تهیه‌ و تدوین‌کننده این لایحه از پشتیبانی فقهی و حقوقی آن مطمئن است که باز موضوعی در مورد زنان با دلایل فقهی یا حقوقی مغفول نماند؟

این لایحه بسیار لایحه مهمی است. لایحه تامین امنیت زنان به ابعاد مختلف به بحث خشونت علیه زنان می‌پردازد. یکی از اولین موضوعاتی که ما در اولین جلسه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری بودیم و ایشان مورد تاکید قرار دادند همین بحث خشونت خانگی و لزوم توجه و تنظیم قوانین بازدارنده در این مورد برای تامین امنیت زنان بود. خوشبختانه این کار و تدوین این لایحه بر اساس نیاز ملی ما صورت گرفته است. این لایحه سند پشتیبانی دارد که در واقع مطالعات فقهی و حقوقی محسوب می‌شود. این سند با مطالعات فقهی و حقوقی بسیار قوی تنظیم شده است. خوشبختانه در تنظیم آن فقها و حقوقدانان و بسیاری از چهره‌های شاخص اظهارنظر کرده و حضور داشته‌اند بنابراین از لحاظ پشتیبانی فقهی و حقوقی مشکلی ندارد. الان ما فقط منتظر هستیم که نظر نهایی رییس قوه را داشته‌باشیم.

یکی از نمایندگان مجلس از ارسال لایحه تامین امنیت زنان برای رهبری خبر داده‌بود که البته روالی غیرمعمول به نظر می‌رسد، ‌شما از این موضوع اطلاعی دارید؟

ارسال این لایحه برای رهبری برای من هم در حد شنیده است بنابراین من نمی‌توانم تایید کنم که این اتفاق رخ داده یا نه. به هر حال ما پاسخگویی را از ریاست محترم قوه قضاییه انتظار داریم. دولت هم منتظر و پیگیر است. مکاتبات زیادی هم داشته‌ایم. تا الان هم نظر مساعدی اعلام کرده‌اند با این حال ما همچنان پیگیر هستیم. فقط امیدواریم زمان را هم از دست ندهیم چرا که هر جا خبری یا گزارشی در مورد خشونت علیه زنان می‌بینیم بیشتر نیاز به تدوین و تنظیم قانون را احساس می‌کنیم. من در همین راستا مرتب به استان‌ها سفر دارم، مراکز 123 یا اورژانس اجتماعی و خانه‌های امن را بازدید می‌کنم به چند زندان زنان سر زده‌ام. بحث ما تدابیر بازدارنده است. یکی از تدابیر بازدارنده همان قانون است. وقتی قانون ضد خشونت داریم فرهنگی را هم القا می‌کنیم و نشر می‌دهیم. از آن طرف هم بازدارندگی مدنظر را ایجاد می‌کنیم.

در روند تدوین این لایحه با فشارهایی روبه رو نبوده‌اید؟

فشار فقط فشار وجدان خودمان است که اصرار داریم هر چه سریع‌تر این کار انجام شود. هر خبری که می‌شنویم و اتفاقی که رخ می‌دهد بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که باید لایحه سریع‌تر به سرانجام برسد. البته اما قانون داریم و خلأ قانونی وجود ندارد اما وجود قانونی که محکم و منسجم باشد و موضع حاکمیت در قبال این نوع خشونت‌ها را تعریف کند بسیار ضروری است.

ماجرای دختران ایرانشهر از سوی معاونت زنان هم پیگیری می‌شود؟ وزیر کشور آمار تجاوز به 41 دختر را تکذیب کرد آیا شما هم با آمار متفاوتی روبه‌رو بوده‌اید؟

ما پیگیری‌های ویژه خودمان را داشته‌ایم. هم با استاندار هم معاونان قوه قضاییه صحبت کرده‌ام اما در مورد بحث تعداد دخترانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند ورود نکردیم. تمرکز ما بیشتر روی اصل موضوع بوده که باید رسیدگی شود و هیچ گونه اغماضی صورت نگیرد. کسی از موضع قدرت یا نفوذی که دارد سوء استفاده نکند. به صورت جدی پیگیر امنیت این خانواده‌ها و دختران هستیم که احساس نکنند پشتیبانی ندارند.

آیا معاونت زنان موضوع زنان دراویش زندانی و وضعیت آنها را نیز بررسی می‌کند؟

خیر ما در مورد این موضوع ورود نداشته‌ایم.

لایحه‌ دیگری برای ازدواج دختران بدون اذن پدر نیز در مجلس در حال پیگیری است که حمیده زرآبادی از متولیان اصلی آن به شمار می‌رود. در این زمینه با معاونت زنان رییس‌جمهوری همکاری صورت گرفته یا قرار است صورت گیرد؟

این طرح مجلس است و ما چندان پیگیر نبودیم و ورود نداشتیم. در بحث ازدواج دختران، ما در معاونت زنان تنها در موضوع سن ازدواج و تابعیت فرزندان زنانی که با مردان غیرایرانی ازدواج کرده‌اند فعالیت داریم و کارهایی انجام داده‌ایم. اما موضوع مورد اشاره شما صرفا از طریق مجلس پیگیری می‌شود.

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه وزارت اطلاعات درخواست احکام سنگین برای دانشجویان معترض بازداشتی داشته است. از سویی برخی در دولت همچون شما، ‌مولاوردی و غلامی پیگیری موضوع بودید. نظر شما در مورد انتشار این خبر چیست؟ کار ویژه‌ای در این مورد دست کم در مورد دانشجویان دختر از سوی معاونت زنان انجام شده است؟

ما پیگیری‌هایی داشتیم. وزیر علوم هم پیگیر‌ی‌های جدی دارد اما در مورد این جزییاتی که می‌گویید من اطلاعی ندارم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها