کد خبر: 218190
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۸ ۱۵:۴۶:۰۰
| |

یک گونه جدید از «درنا» در کشور مشاهده شد

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان آذربایجان غربی از مشاهده و ثبت گونه جدید درنا به نام «درنای آناتولی» برای اولین‌بار در کشور و تالاب «چالدران» خبر داد.

یک گونه جدید از «درنا» در کشور مشاهده شد
کد خبر: 218190
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۸ ۱۵:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| امید یوسفی گفت: امسال این پرنده در تالاب پیراحمد ناتور شهرستان چالدران در استان آذربایجان غربی مشاهده شد.

وی با بیان اینکه به ندرت جمعیت از پرنده نادر در دنیا به 300 بال می رسد اظهارداشت: هفته جاری پنج بال از این پرنده در منطقه چالدران برای اولین بار مشاهده و به اسم کشور ثبت شد.

یوسفی با بیان اینکه درنای آناتولی هم اکنون در دنیا تنها در ترکیه، گرجستان، ارمنستان و بخشی از شمالغرب ایران موجود هست گفت: به دلیل زیست این پرنده در این کشورها اسم آن را درنای آناتولی نامگذاری کرده اند.

رئیس اداره حیات و حش محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با مشاهده این پرنده و ثبت آن اقدامات اساسی برای صیانت از این گونه در دست انجام است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، همه ساله پذیرای هزاران قطعه پرنده است افزود: هر سال 285 گونه پرنده مقیم و مهاجر در کشور زیست می کنند یک دوم گونه های مهم در آذربایجان غربی حضور داشته و جوجه آوری می کنند.

درناها پرندگانی هستند بزرگ، با پاها و گردن دراز، دم نسبتا کوتاه، بالهای دراز و منقاری بلند و کلفت، ظاهر شبیه لک‌لک، شاهپرهای ثانوی داخلی بالهای آن‌ها خیلی بلند شده، روی دم را می‌پوشاند.

در پرواز گردن وپاهای خودرا کشیده نگه می‌دارد. گله‌های آن‌ها هنگام مهاجرت دریک خط به شکل هفت پرواز می‌کنند.

آذربایجان غربی در هشتمین کریدور بین‌المللی مهاجرت پرندگان قرار دارد و نزدیک 60 زیستگاه آبی طبیعی و مصنوعی برای تابستان و زمستان گذرانی انواع پرندگان مهاجر در این استان وجود دارد که هرسال با آغاز فصل کوچ و ورود پرندگان جلوه و زیبایی غیرقابل وصفی به طبیعت استان می‌بخشند.

مساحت تالاب‌های استان را بیش از 700 کیلومترمربع تخمین می‌زنند که برخی از آن‌ها دارای آب شیرین و برخی شور است، این تالاب‌ها زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان به‌حساب می‌آید و بیش از 140 نوع پرنده آبزی در آن‌ها مشاهده‌شده است.

منبع: مهر

ژ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها