کد خبر: 218406
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۱۴:۲۹:۰۰
| |

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان اعلام کرد:

احداث 36 سد خاکی با هدف بهره‌وری آب در زنجان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: طی سال‌های گذشته، احداث 36 سد خاکی در نقاط مختلف استان با هدف بهره‌وری آب بوده است.  

احداث 36 سد خاکی با هدف بهره‌وری آب در زنجان
کد خبر: 218406
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۱۴:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین جعفری رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به این‌که احداث این سدها با ارتفاع 10 تا 37 متر و با حجم آب تنظیمی 45 میلیون مترمکعب بوده است، اظهار کرد: کنترل رسوب و هرزآب حوضه‌های مربوطه و مقابله با پدیده خشکسالی با صرفه‌جویی و ذخیره 45 میلیون متر مکعب، از جمله اهداف احداث سدهای خاکی در نقاط مختلف استان بوده است.

این مسئول با اشاره به این‌که عملیات منتج به پخش سیلاب در هیدج، رضاآباد، کاکاآباد، خلیفه‌لو، هارون‌آباد، زنجان‌رود، خراسانلو و والایش در حال اجرا است، ادامه داد: این عملیات زمینه را برای جمع‌آوری و هدایت هرزآب‌ها و سیلاب‌های بهاره در محل‌های نفوذپذیر و تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی (تغذیه مصنوعی) فراهم می‌کند.

وی همچنین از ساماندهی بستر 40 کیلومتر از رودخانه زنجان‌رود و 10 کیلومتر از رودخانه قلعه‌چای طی سال‌های گذشته خبر داد و افزود: ساماندهی بستر رودخانه‌ها و چشمه‌ها برای تثبیت بستر، کنترل فرسایش کناره رودخانه و جلوگیری از خسارات سیل در زمین‌های زراعی حاشیه رودخانه‌ها ضروری است.

جعفری علاوه بر این، بذرکاری و کودپاشی مراتع و جنگل‌کاری را برای بهبود بهره‌وری از منابع آبی استان ضروری عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های گذشته، اقدامات متعددی در راستای کنترل سیل، حفظ و احیای پوشش گیاهی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، گسترش فضای سبز و تفرج‌گاه‌های طبیعی در سطح استان انجام گرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در ادامه با اشاره به این‌که اصلاح و احیای باغات نیز نقش قابل توجهی در بهره‌وری منابع آب ایفا می‌کند، ادامه داد: طی شش سال گذشته، با هدف افزایش متوسط تولید باغات استان و متعاقب آن، افزایش میزان تولید از 350 هزار تن به 500 هزار تن، 150 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده و مقرر است که سالانه 250 میلیون متر مکعب در میزان مصرف آب صرفه‌جویی شود .

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها