کد خبر: 218451
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۱۶:۵۵:۰۰
| |

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان خبر داد:

تقاضای احتکاری مسکن/ محلی برای تجمع سرمایه‌های سرگردان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: تقاضای احتکاری بخش مسکن، مکانی برای سرمایه‌های سرگردان در اقتصاد است.

تقاضای احتکاری مسکن/ محلی برای تجمع سرمایه‌های سرگردان
کد خبر: 218451
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۱۶:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| شهرام طهماسبی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان بیان کرد: اردیبهشت‌ماه امسال شاهد افزایش 35 درصدی قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم که عوامل متعددی درکنار هم سبب بروز این افسارگسیختگی بازار مسکن و افزایش بی‌رویه قیمت هستند.

این مسئول با اشاره به عوامل افزایش قیمت، ادامه داد: یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن، تطبیق بازارها با همدیگر بعد از گران شدن ارز است که محرک مهمی در تغییر حرکت سرمایه‌های سرگردان به بازار مسکن بوده که با افزایش تقاضای غیرمصرفی، بازار مسکن تکان خورده و موجب شده نرخ‌ها در این بازار بی‌توجه به توان مالی خریداران و متقاضیان واقعی خرید مسکن به سیر صعودی خود ادامه دهند، بنابراین می‌توان یکی از دلایل گرانی مسکن را نبود تناسب بین عرضه و تقاضا عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در بازار، تقاضاکننده بیشتری نسبت به عرضه آن وجود دارد، افزود: در بخش عرضه به علت رکود بخش مسکن از سال 91، واحدهای جدیدی به شکل قابل قبول به بازار عرضه نشده است و در نتیجه منحنی عرضه مسکن به سمت بالا و چپ منتقل شده است و نتیجه کاهش عرضه، افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن خواهد بود.

طهماسبی خاطرنشان کرد. در بخش تقاضا باید تقاضای مسکن را به تقاضای مصرفی و تقاضای احتکاری تقسیم کرد. تقاضای مصرفی حاصل تقاضای خانوارها برای مساکن جدید که ناشی از تشکیل خانواده‌های جدید و استهلاک خانه‌های موجود است ولی تقاضای احتکاری به منظور تقاضای مسکن به عنوان سرمایه‌گذاری سودده برای متقاضیان است به عبارت دیگر، تقاضای احتکاری بخش مسکن مکانی برای سرمایه‌های سرگردان در اقتصاد است که هدف آن‌ها کسب سود بالاتر از بخش‌های دیگر است. لذا زمانی که در اقتصاد میزان رشد نقدینگی بیشتر از رشد اقتصاد باشد، منجر به رشد سطح عمومی قیمت‌ها می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، یادآور شد: در طی دوره 94 - 1384 میزان رشد نقدینگی در کشور حدود 25 درصد بوده و این در حالی است که رشد اقتصادی کمتر از چهار درصد است لذا شکاف بین نرخ رشد اقتصادی و نرخ رشد نقدینگی باعث رونق فعالیت‌های بورس‌بازی و سوداگری در بازارهای مختلف از جمله مسکن خواهد شد. بنابراین، افزایش نقدینگی در کنار تقاضای طبیعی برای مسکن، منجر به انتقال منحنی تقاضای مسکن به بالا خواهد شد.

وی یکی از علل اصلی افزایش قیمت بازار مسکن را نیز ناشی از افزایش ورود سوداگران و دلالان به این بازار دانست و تصریح کرد: به طوری که هم اکنون سوداگری در بازار مسکن نسبت به سایر مقاطع زمانی افزایش قابل توجهی یافته و همین موضوع بر افزایش بیش از پیش قیمت مسکن دامن زده است و خرید مسکن توسط مصرف‌کنندگان واقعی را با چالش مواجه کرده است.

طهماسبی اظهار کرد: در حال حاضر افزایش قیمت‌ها حبابی است و مردم به خاطر شرایط بازارهای مالی و از ترس از دست دادن سرمایه‌های خود به بازار مسکن هجوم برده‌اند. همچنین اگر بتوانیم به نحوی در بازار مسکن فعالیت کنیم که ساخت و ساز، مناسب با نیاز جامعه صورت گیرد بخشی از روند گرانی مسکن متوقف خواهد شد. اقدام به ساخت مسکن و اجاره دادن به خانه اولی‌ها می‌تواند از دیگر رویکردهای حل مساله مسکن باشد که در سطح جهانی راهبرد کشورهای مختلفی بوده است .

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها