کد خبر: 218480
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

صالح نیکبخت، وکیل پایه یک دادگستری نوشت

پخش اعتراف پیش از محاکمه

صالح نیکبخت، وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به پخش برنامه بی‌راهه که در آن تعدادی از دختران درباره به اشتراک گذاشتن رقص خود در اینستاگرام اعتراف می‌کردند، نوشت: این عملکرد نه‌تنها جنبه آموزندگی نداشت و در جهت تثبیت روند رفتار اخلاقی سالم نبود بلکه نفس این عمل که پیش از محکومیت این افراد در مراجع قضایی و بدون اخذ دستور از مراجع قضایی که عملا قبل از محاکمه غیرقابل صدور است، اتفاق افتاده از نظر مقررات قانونی ممنوع است.

پخش اعتراف پیش از محاکمه
کد خبر: 218480
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به تازگی برنامه مستندی با عنوان «بی‌راهه» از صدا و سیما پخش شد. در این مستند که اتفاقا به تازگی مدیر روابط‌ عمومی صدا و سیما از این اقدام دفاع کرده است از چند دختر خانم نرسیده به سن 18 سال به دلیل انتشار فیلم رقص در فضای مجازی اعترافاتی گرفته‌شد که نه‌تنها جنبه آموزندگی نداشت و در جهت تثبیت روند رفتار اخلاقی سالم نبود بلکه نفس این عمل که پیش از محکومیت این افراد در مراجع قضایی و بدون اخذ دستور از مراجع قضایی که عملا قبل از محاکمه غیرقابل صدور است، اتفاق افتاده از نظر مقررات قانونی ممنوع است.

بر اساس مقررات جزایی در کشور ما که بر مبنای اصل قانونی بودن جرم و مجازات تدوین شده و در فقه اسلامی هم تحت عنوان قاعده قبح عقاب بلا بیان نیز آمده است ما کد قانونی برای منع این عمل یعنی رقص دختران نداریم زیرا نوعا این اشخاص فاقد هر گونه سوءنیت و به اصطلاح حقوقدانان عنصر قصد در جهت تشویش اذهان عمومی بوده‌اند. مضاف بر اینکه عمل آنان حالت نشر عمومی نداشته و بلکه این افراد در پیج اینستاگرام به‌طور ویژه و خاص برای خود آن را ضبط کرده و بسیاری از افرادی که دارای پیج اینستاگرام هستند از وجود چنین پیج‌هایی یا اقداماتی بی‌اطلاع بودند. با این حال به برکت رفتار سازمان صدا و سیما اکنون چندین میلیون نفر از مردم ایران و جهان از وجود چنین اقدامی مطلع شده‌اند و چنان که پخش اینگونه اعمال توسط دختران منع قانونی داشته ‌باشد این امر در مرحله اول به صدا وسیما برمی‌گردد و متولیان امور عمومی کشور به ویژه در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از صدا و سیما شاکی شود.

در نتیجه با بررسی این امر و اینکه در قانون مجازات اسلامی قانون خاصی که بطور ویژه اینگونه اقدامات را مجرمانه تلقی کند وجود ندارد و از طرف دیگر در حقوق جزای اسلامی تشبیه و تمثیل و قیاس اعمال مجرمانه برای جرم‌زایی ممنوع است. بنا به شرح فوق اقدام سازمان صدا و سیما غیرقانونی و عملی نادرست بود.

با توجه به حقوقی که همه مردم ایران در صدا وسیما دارند و با در نظر گرفتن اینکه سازمان صدا و سیما از مالیاتی که همه مردم به انحای مختلف پرداخت می‌کنند اداره می‌شود، انتظار می‌رود در شرایطی که در گوشه و کنار کشور هر روز فسادهای چندصد میلیارد تومانی و چندده میلیون دلاری و یورویی کشف می‌شود صدا و سیما در این موارد برای افکار عمومی آگاه‌سازی کند و در جهت افشای اینگونه اقدامات با مردم همراه شود. توصیه می‌شود که مراجع بی‌طرف با یک نظرسنجی از رویکرد و اقبال مردم به برنامه‌های صدا وسیما و سایر برنامه‌هایی که در بیرون از مرزهای ایران به زبان فارسی تولید و پخش می‌شود، مشخص کنند چرا مردم به صدا و سیما روی خوشی نشان نمی‌دهند.

همچنین نباید آنقدر درگیر پخش این مستند از صدا و سیما شویم که فراموش کنیم برای این اقدامات قانون ویژه‌ای وجود ندارد. تشبیه کردن این اقدامات یا تمثیل به عمل آوردن هم در حقوق جزای اسلامی ممنوع است و نمی‌توان اقدام این دختران را مشمول قوانین دیگر مثلا ماده 639 قانون مجازات اسلامی بدانیم زیرا در این ماده به‌طور خاص اشاره شده است کسانی که مرکز فساد یا فحشا را اداره کنند یا مردم را به فساد و فحشا تشویق کنند یا مشمول ماده 640 قرار گیرند که اشخاصی که نوشته یا طرح یا نقاشی یا فیلم و نوار سینمایی و... یا بطور کلی هر چیزی که عفت و اخلاق عمومی را جریحه‌دار کند برای توزیع یا تجارت به نمایش و در معرض انظار عمومی گذارد مستحق مجازات هستند. اما آنچه در صفحه اینستاگرامی افراد آمده است نه برای توزیع و تجارت و نه برای تشویق مردم ایران به هرزگی بوده وانگهی پیج‌های اینستاگرامی یا سایر موارد در فضای مجازی همگی خانه شخصی افراد محسوب می‌شوند و کسانی که نمی‌خواهند مرتکب جرم یا سرک کشیدن به تعلقات شخصی افراد دیگر شوند می‌توانند از مراجعه به آن پیج‌ها خودداری کنند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها