کد خبر: 218481
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ۰۷:۰۵:۰۰
| |

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی نوشت

اتاق‌های فکر پخش اعتراف

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی درباره واکنش صداوسیما نسبت به انتقادها به‌دلیل پخش اعتراف دخترانی که در اینستاگرام رقص خود را به نمایش می‌گذاشتند نوشت: در شرایطی که کشور در بحران اقتصادی غوطه‌ور شده و میلیون‌ها انسان با بالا رفتن افسارگسیخته قیمت‌ها زیر خط‌فقر مطلق رفته‌اند و هر روز با فساد جدیدی رو به رو هستیم، نمی‌توان ادعا داشت که اکثریت مخاطبان به دنبال آن هستند که اعتراف‌های یک دختر نوجوان را که به زعم آقایان دچار ناهنجاری است بشنوند.

اتاق‌های فکر پخش اعتراف
کد خبر: 218481
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ۰۷:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی نوشت: گفت‌وگوی روز گذشته مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما نوعی فرار رو به جلو و البته بیشتر از توضیح نوعی توجیه بود چرا که مسوولان امر هیچ مستندی مبنی بر اینکه تعداد مشخصی از مخاطبان درخواست داشتند چنین برنامه‌ای پخش شود تاکنون ارایه نکرده‌اند. وقتی سخن از مخاطب‌سنجی می‌کنیم، باید ابزار کافی و همچنین دانش دستیابی به چنین ارزیابی را داشته‌باشیم و الگوی مورد استفاده را نیز به مردم ارایه دهیم. قطعا تعداد قلیلی از مخاطبان بودند که درخواست‌شان از صدا و سیما پخش اعترافات تلویزیونی چند دختر نوجوان بوده است چرا که اکثریت به دلیل عدم مقبولیت صدا وسیما اساسا به سمت رسانه‌های خارجی کشیده شده‌اند چه رسد به اینکه درخواست پخش چنین برنامه‌هایی داشته‌باشند و چه میزان و ملاک و مصداقی بالاتر از اینکه مخاطبان صداوسیما در مقابل مخاطبان رسانه‌های خارجی به حداقل رسیده است. اینگونه داده‌ها را می‌توان از دستگاه‌های اطلاعاتی، ‌امنیتی و حتی دیگر نهادها و سازمان‌ها به سهولت استخراج کرد. اگر صدا وسیما پژوهشی انجام دهد و نمونه آماری حتی در همین تهران داشته ‌باشد مسلما نتیجه‌ای عکس آنچه مدیرکل روابط‌عمومی اعلام کرده، خواهند گرفت. در شرایطی که کشور در بحران اقتصادی غوطه‌ور شده و میلیون‌ها انسان با بالا رفتن افسارگسیخته قیمت‌ها زیر خط فقر مطلق رفته‌اند و هر روز با فساد جدیدی رو به رو هستیم نمی‌توان ادعا داشت که اکثریت مخاطبان به دنبال آن هستند که اعتراف‌های یک دختر نوجوان را که به زعم آقایان دچار ناهنجاری است بشنوند.

الان مردم انتظار دارند صدا وسیما به فسادهایی اعتراف کند و از فسادهایی پرده‌ بردارد که امروز بیشتر ارکان و دستگاه‌های کشور را در بر گرفته است. روزانه در فضای مجازی از فسادهایی پرده برداشته می‌شود که دل مردم را به درد می‌آورد. انگار کشور در حالت غارت است. مردم تمایل دارند به جای اینکه از اینگونه اعترافات در صدا و سیما ببینند به موضوعات اصلی که زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار داده پرداخته شود نه به حوزه خصوصی و شخصی چند نفر که در فضای مجازی حضور داشته‌اند. تصور من این است که همه این رفتارها سازمان یافته و ناشی از اتاق‌های فکری است که از سوی برخی جریان‌ها رسانه ملی را مدیریت می‌کنند چرا که اگر چنین برنامه‌هایی خروجی اتاق فکرها نبود قاعدتا باید خروجی بیش از این و در زمینه‌هایی چون فسادهای اقتصادی و سیاسی و عدم رعایت حقوق شهروندی و حقوق بشر نیز شاهد بودیم. به نظر می‌رسد که تمام برنامه‌ها در یک جهت و خط فکری و با انگیزه‌ای خاص تولید می‌شود.

تجربه نشان داده که همواره صدا و سیما در مواقع بحران از متن به حاشیه رفته و این حاشیه‌ها را برجسته کرده است تا اصل ماجرا نادیده گرفته شده و به فراموشی سپرده شود. این‌گونه رفتارهایی که از سازمان صدا و سیما سر می‌زند صرفا به کمرنگ شدن اعتماد عمومی هم به این سازمان و در مرحله بعد به جریان‌های سیاسی و در نهایت حاکمیت ختم می‌شود. چرا که مردم احساس می‌کنند اتاق‌های فکر مدام در حال تحقیر آنها هستند. همین می‌شود که وقتی المان‌هایی از حمایت صدا وسیما از جریان یا فهرست انتخاباتی را مشاهده می‌کنند کنشی اعتراضی داشته و عکس تبلیغات آن عمل می‌کنند. برای مثال وقتی فهرستی انتخاباتی در جهت مذموم شمردن «فهرست انگلیسی» خوانده می‌شود اکثریت به آن رای می‌دهند.

از همین روی رسانه ملی باید توجه کند که نباید به مسائلی بپردازد که کوچک‌ترین نقشی در زندگی اجتماعی و اقتصادی آنها ندارد. در حال حاضر مردم تشنه آگاهی رسانه‌ای در مورد متلاشی ‌شدن درآمدهای‌شان هستند. دغدغه امروز مردم وضعیت بحران‌زده‌ اقتصاد است و حتی کسانی که اعتقادات سفت و سخت دینی دارند نسبت به پخش اعترافات چند دختر نوجوان واکنش نشان دادند و بر این باور هستند که این‌گونه اقدامات به نوعی سوءاستفاده از دین است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها