رئیس مجمع واردات:

دولت در بازار ثانویه ورود نکند/ چرا اسامی سایر دریافت‌کنندگان ارز دولتی منتشر نمی‌شود؟

رئیس مجمع واردات گفت: ما بارها به هر زبانی که بلد بودیم این حرف را زدیم که بگذارید قیمت ارز در بازار مشخص شود اما یک سری از افراد که من آنها را کاسب گرفتاری و تشویش اذهان عمومی می‌نامم نگذاشتند و دوباره امضاهای طلایی را باب کردند، یک شبه سایت وزارت صنعت را هک کردند و 6 هزار خودرو وارد کردند.

دولت در بازار ثانویه ورود نکند/ چرا اسامی سایر دریافت‌کنندگان ارز دولتی منتشر نمی‌شود؟
کد خبر: 218505
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ۰۸:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا مناقبی رئیس مجمع واردات در خصوص راه اندازی بازار ثانویه ارز گفت: این بازار باید پیش از این‌ها کار خود را آغاز می‌کرد و با نگاه اقتصادی و اصولی می‌توان اذعان داشت که در واقع این بازار اولیه ارز است.

رئیس مجمع واردات ادامه داد: این بازار نقطه مثبتی در تحولات امروز اقتصادی کشور است به شرطی که دولت در آن دخالت نکند و بگذارد وارد کننده و صادر کننده خودشان قیمت نهایی را با توافق مشخص کنند. از آن مهمتر مشکل ما وجود افرادی است که اسم آنها را کاسبان تحریم باید گذاشت اینها مشخصا نمی‌گذارند مشکلات مردم و کشور طبق روند اصول اقتصادی حل بشود.

وی تاکید کرد: یکی از اصول انقلاب ما سپردن امور کشور به مردم بود اما امروز این را متاسفانه در حوزه اقتصاد نمی‌بینیم اتفاقی که امروز رخ داد باید پیش از این‌ها انجام می‌شد. ما بارها به هر زبانی که بلد بودیم این حرف را زدیم که بگذارید قیمت ارز در بازار مشخص شود اما یک سری از افراد که من آنها را کاسب گرفتاری و تشویش اذهان عمومی می‌نامم نگذاشتند و دوباره امضاهای طلایی را باب کردند، یک شبه سایت وزارت صنعت را هک کردند و 6 هزار خودرو وارد کردند.

مناقبی گفت: به چه علت تا هفته گذشته اسامی افرادی که ارز دولتی گرفتند اعلام نشد الان هم که اعلام شده کامل نیست. شناختن این افراد کار سختی نیست. کافی است کسانی که هر چه ثبت سفارش کردند توانستند ارز بگیرند اما افرادی که نتوانستند ارز بگیرند مشخص شود. مردم این افراد و شرکت‌ها را می‌بییند و می‌شناسند اما نمی‌دانم چطور تصمیم‌گیران مملکت نمی‌توانند این افراد را ببینند.

وی افزود: اگر مسئولان واقعا به فکر حل مشکلات مردم هستند و از این آشفته بازار سود شخصی نمی‌برند بگذارند مردم خودشان تصمیم‌گیر باشند و در معامله‌ای که بین صادر کننده و وارد کننده انجام می‌شود دخالت نکنند.

رئیس مجمع واردات تصریح کرد: صادرکننده می‌داند اگر ارز صادراتی خود را گران بفروشد مجبور است کالایی که برای صادرات تهیه می‌کند را به قیمت گرانتری بخرد و از آن طرف در بازار رقابتی خارج از کشور بازنده خواهد شد پس برای منافع خودش هم که شده این کار را انجام نمی دهد. در سایر حوزه‌ها نیز این‌گونه است اگر مسیر تجارت را باز بگذارند و ممنوعیت‌ها را بردارند مردم خودشان بهتر بازار را کنترل می‌کنند و نیازی به دولت نیست.

مناقبی تاکید کرد: نتیجه دخالت دولت تا به امروز این شده که در عرض دو ماه 20 میلیارد دلار تقاضا برای واردات داشتیم و اقلام زیادی مازاد بر نیاز کشور وارد و حتی احتکار شده است.

وی ادامه داد: همین سدها و ممنوعیت‌ها باعث شده که عده‌ای سودهای کلانی ببرند حتی امروز شاهد هستیم در حوزه دارو که باسلامت مردم مرتبط است سوء استفاده صورت می‌گیرد.

مناقبی با انتقاد از برخی رسانه‌ها گفت:در شرایطی که مردم با تمام وجود التهابات اقتصادی را حس می‌کنند برخی رسانه‌ها به جای پرداختن ریشه‌ای به این موضوع و همفکری با صاحبنظران اقتصادی به دنبال تسویه حساب شخصی و گروهی هستند متاسفانه این افراد نمی‌دانند که اگر این کشتی سوراخ شود نه تاکی باقی می‌ماند و نه تاکنشان.

رئیس مجمع واردات گفت: در دنیای امروز تمام کارها تخصصی شده است و دیگر یک سیاستمدار در امور اقتصادی دخالت نمی‌کند چه برسد که قانون تعیین کند چرا که این وضعیت به ضرر همه است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها