در همایش توسعه صادرات دریایی خزر مطرح شد

توسعه صادرات، لنگ ارتباط تجاری و ثبات پولی مناسب است

در همایش توسعه صادرات دریایی خزر از کمبود امکانات، نداشتن نشان کالای مناسب تجاری، ضعف امکانات و بی‌ثباتی پولی و مالی صحبت به میان آمد.

توسعه صادرات، لنگ ارتباط تجاری و ثبات پولی مناسب است
کد خبر: 218693
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ۱۷:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| در همایش توسعه صادرات دریایی خزر از کمبود امکانات، نداشتن نشان کالای مناسب تجاری، ضعف امکانات و بی‌ثباتی پولی و مالی صحبت به میان آمده است.

غلامرضا عشریه رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه بعد از ظهر امروز در همایش بین‌المللی صادرات از مسیر دریا که به میزبانی بندر امیرآباد در سالن همایش هتل سالاردره برگزار شد، اظهار کرد: متناسب با ظرفیت کشور صادرات نداریم و یکی از دلائل آن عدم توانمندی مالی تجار است.

وی با اعلام اینکه تجارت به روسیه چندان سخت‌گیرانه نیست، خاطر نشان کرد: روسیه برای ورود کالا به کشور برابر استانداردهای جهانی عمل می‌کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اعلام اینکه در تولید محصولات نیاز به کیفی سازی تولیدات داریم، گفت: در ماندگاری کالا باید دقت نظر بیشتری انجام شود.

در ادامه عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران خاطر نشان کرد:سه استان شمالی گیلان، گلستان و مازندران وفاق جدی در توسعه صادرات دارند.

وی با اعلام اینکه همه تجار حرف از توسعه صادرات می‌زنند، اما به صورت عملیاتی اقدامی انجام نمی‌شود، تصریح کرد: نداشتن نشان تجاری از مشکلات جدی ما هست، شرکت‌های کوچک در کنار همدیگر متمرکز و ظرفیت سازی انجام شده و قانون مخل در ارتباط با صادرات اگر برداشته شود توسعه صادرات اتفاق می‌افتد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران خاطر نشان کرد: قوانین دست و پاگیر اجازه صادرات به ما را نمی‌دهد، در استان برای برنامه ششم سه میلیارد تومان صادرات پیش‌بینی شده است که بخش از این اقدام باید توسط بخش خصوصی انجام شود و جلسات توسعه صادراتی شکل گرفته و به دنبال شناسایی چالش‌ها هستیم.

وی با اعلام اینکه از ظرفیت حداکثری بنادر باید استفاده کنیم، افزود: اگر نمی‌توانیم با هزینه روز صادرات کنیم.

قائم مقام شرکت کالا آمل، نیکزاد لاریجانی هم درباره مشکلاتی که در حال حاضر به لحاظ ارزی وجود دارد، بیان کرد: افزایش نرخ ارز باعث سوء استفاده تعدادی از افراد عادی شده به این صورت که محصولاتی که با نرخ چهار هزار و 200 تومان وارد کشور می‌شود به کشورهای افغانستان و پاکستان بدون نظارت صادر می‌شود در صورتی که سهم گمرکی و صادرات پرداخت نمی‌شود.

وی ادامه داد: نظارت بر صادراتی که تعرفه ترجیحی دارند وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه صادرات نیاز به تجربه، دانش و آگاهی از هم مهمتر نیاز به توان مالی دارد، افزود: تشکل‌های بزرگ صادراتی در کشور باید تشکیل شود.

این فعال اقتصادی یادآور شد:بنادر نسل سوم در حال راه اندازی است، بنادر موجود برای واردات کالاهای فله است و باید تجهیز شود.

وی یادآور شد: با توجه به قابلیت‌های که مطرح می‌شود در حال حاضر امکان صادرات مناسب به آستارخان و آکاتائو وجود ندارد.

نیکزاد در پایان گفت: در برخی مواقع سردخانه‌های مناسب برای صادرات شیر خشک نداریم.

توسعه صادرات نیاز به تمهیدات همه جانبه در حوزه دولت و بخش خصوصی دارد، دولت نیاز به تامین زیرساخت‌ها و روان سازی مقررات و قوانین است، از طرفی رایزنی‌های وزارت خارجه در ایجاد تعامل و ارتباط بسیاری اثر گذار است که عدم ورود مناسب وزارت خارجه به این بخش گلایه‌های رئیس مجمع نمایندگان مازندران را به همراه داشت و به نظر می‌رسد توسعه صادرات اندرخم پس کوچه تولید،ارتباط تجاری، تامین امکانات و از همه مهمتری ثبات پولی و مالی است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها