حسین انصاری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب

افت پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان به خاطر چشم‌پوشی از وعده‌ها است/ تن دادن به انتخابات درجه‌دوم طی سال‌های گذشته کارساز نبوده است

حسین انصاری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبی به شیوه فعلی به بن‌بست می‌رسد، گفت: تن دادن به انتخابات درجه دوم طی سال‌های گذشته کارساز نبوده و ما حتما باید مطالبه انتخابات خارج از سیطره شورای‌نگهبان را پیگیری کنیم.

افت پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان به خاطر چشم‌پوشی از وعده‌ها است/ تن دادن به انتخابات درجه‌دوم طی سال‌های گذشته کارساز نبوده است
کد خبر: 218743
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ۰۸:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| جریان اصلاحات که در سال های اخیر به واسطه عملکرد دولت روحانی و فراکسیون امید بارها مورد انتقاد قرار گرفته و با چالش جدی ریزش رای مواجه است، به فکر اصلاح افتاده است. چنانکه جوانان اصلاح طلب در نامه ای هشدار می دهند که همراهی با این جریان بدون انجام تغییرات لازم مقدور نیست. سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات نیز در پاسخ به دغدغه های جوانان از اصلاح پذیری اصلاحات می گوید. حال سوال اینجا است که باید از تغییرات ساختاری شروع کرد و یا با تغییر چند نفر در شورای عالی سیاست گذاری می توان نظر جوانان را جلب کرد. برخی از چهره های سیاسی اصلاح طلب معتقد اند که قبل از ساختار یا افراد باید دیدگاه ها را اصلاح کرد. حسین انصاری راد فعال سیاسی اصلاح طلب از جمله این افراد است و تاکید می کند که اصلاح طلبی به شیوه فعلی به نتیجه نمی‌رسد.


حسین انصاری راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد که برای رسیدن به نتیجه مطلوب در فرایند اصلاح طلبی باید به دو رکن «آشتی ملی» و «انتخابات آزاد» توجه داشت.


وی توضیح داد: « گام اول برای اصلاح آشتی ملی است. همه شهروندان و کسانی که حاضر هستند در چارچوب قانون عمل کنند باید در امور مملکت شریک باشند و حاکیمت نیز آنان را به رسمیت بشناسد. همه باید خود را صاحب کشور دانسته و نسبت واحدی با یکدیگر داشته باشند. همه باید با آزادی نظرات خود را بیان و از فرصت ها استفاده کنند».


انصاری راد با اشاره به انتخابات آزاد به عنوان گام دوم در اصلاح ، گفت: « این تبعیضی که در کشور سایه گسترده باید رفع و انتخابات از زیر سیطره شورای نگهبان خارج شود. اسمش را نظارت استصوابی گذاشته اند اما در حقیقت حاکمیت این شورا بر انتخابات است. این شورا بدون رعایت قانون انتخابات به رد صلاحیت گسترده می پردازد در حالی که آمده بود تا مردم آزاد انتخاب کنند اما متاسفانه امروز به اسم نظارت استصوابی بزرگترین مانع انتخاب آزاد مردم شده است.»


نماینده پیشین مجلس تاکید کرد که بعد از برداشتن این دو گام میتوان به انجام اصلاحات ساختاری یا غیرساختاری در چارچوب مطالبات مردم فکر کرد.


وی افزود: آنچه اصلاح طلبان اکنون به آن نیاز دارند اصلاح و تغییر دیدگاه ها است. باید بدانیم که سیستم انتخابات موجود بر مبنای قانون اساسی وحاکمیت انسان بر سرنوشت اجتماعی خود است؛ نیست. جریان اصلاحات در صورت پیگیری این موضوع دنبال اصلاح اساسی رفته است و اگر بر حق الهی مردم برای تعیین سرنوشت اجتماعی خود چشم ببندد و چنانکه الان انجام می شود، عمل کند؛ از اصلاحا واقعی دور خواهد شد.


انصاری راد در ادامه علل کاهش پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان را تشریح کرد و گفت: « افت پایگاه اجتماعی اصلاحات به این خاطر است که از اصلاحات واقعی و وعده های اصلاحی واقعی چشم پوشی شده است. علت ناامیدی بخشی از مردم از اصلاح طلبان این است که اصلاح طلبان به وعده های خود عمل نکرده اند و اصلاحات نیز اصلاح واقعی نبوده است. تکرار می کنم که اصلاح واقعی اصلاح انتخابات و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود است. همه مقامات رسمی باید مشروعیت خود را از انتخاب آزاد مردم دریافت کنند. هر چه که از این محور خارج شود و جنبه سازش داشته باشد همچنان که امروز شاهدیم اصلاحات را از حصول نتیجه دور ساخته است.


این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این پرسش که علل انجام نشدن اصلاحات واقعی طی 21 سال گذشته ، چیست؟ گفت: «بهتر است بگوییم که اصلاحات در این مدت کارساز نبوده است. بالاخره امروز معلوم شده که تن دادن به انتخابات درجه دوم به عنوان یکی از کارهای مهم اصلاح طلبان طی این سال ها ، کارساز نیست. ما باید به یک انتخابات آزاد و خارج از سیطره شورای نگهبان برگردیم.»


وی با تاکید بر اینکه اصلاحات نتوانسته جلو فساد اقتصادی ، مشکلات فرهنگی، مشکلات سیاست خارجی را بگیرد و سلامت محاکمات را تامین کند، گفت: « اصلاحات به نتیجه ای که انتظار می رفت نرسیده است و دلیل اش این است که سهل انگاری شده است. من در تحصن مجلس ششم حضور داشتم و همان وقت هم اعتقاد داشتم که باید در مقابل رد صلاحیت ها ایستادگی کرد اما دوستان ما اگرچه با حسن نیت اما اعتقاد داشتند که باید قدری کوتاه بیایم. نتیجه کوتاه آمدن ها وضعیت فعلی اصلاح طلبی است».


انصاری راد در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان به اصلاحات کارساز دست یافت، گفت: « با وحدت اصلاح طلبان می توان به این نتیجه رسد.


وی افزود: همراهی اصولگرایان معتدل و مردم هم کمک مفیدی است زیرا ما اکنون در یک شرایط بحرانی فراتر از اصلاح طلبی و اصولگرایی قرار داریم. ما از یک سو با بحرانی مواجه هستیم که از خارج به وسیله ترامپ و امریکا ایجاد می شود و از سوی دیگر با بحران داخلی مواجه هستیم و می بینیم که عده ای به کلی امید خود را از دست داده اند.


به گفته وی، بحران اقتصادی ملموس فعلی را تنها با وحدت می توان حل و فصل کرد. باید مساله اصلاح طلبی، اصولگرایی، تبعیض های عقیدتی و سیاسی را کنار گذاشته و همگی در جهت حل بحران فعلی کشور حرکت کنیم.


انصاری راد تاکید کرد که حل این بحران قطعا با تصمیم گیری در جمع همه علاقه مندان به سرنوشت کشور و همه آنانی که به درستی از خطر سقوط هراس دارند، مقدور می شود. اولویت کشور در شرایط موجود برنامه هایی اصلاحی مثل آشتی ملی و انتخابات آزاد برای قانع کردن جامعه است.

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها