سوداگری‌های بازار ارز و سکه شکاف طبقاتی را بیشتر می‌کند

یک اقتصاددان با اشاره به نوسانات پیش آمده در بازارهای سرمایه‌ای این اتفاقات را باعث کاهش ارزش سرمایه‌ها ارزیابی کرد که در آن طبقاتی که سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی ندارند، بیشتر آسیب می‌بینند.

سوداگری‌های بازار ارز و سکه شکاف طبقاتی را بیشتر می‌کند
کد خبر: 218747
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ۰۹:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد شریفی اقبال - کارشناس مسائل اقتصادی - با بیان این‌که در شرایط فعلی که امکان ورود ارز به کشور سخت‌تر شده است، ترویج صنعت توریست را یکی از گزینه‌های مقابله با این شرایط اعلام و اظهار کرد: اگر ما بتوانیم برخی از محدودیت‌های ورود و گردش توریست‌ها در کشور را از میان برداریم، مطمئنا تعداد توریست‌ها در کشور بیشتر خواهد شد که به آن نسبت ورود ارزهای خارجی به کشور هم بیشتر می‌شود. بسیاری از دیگر کشورهای اسلامی همچون ترکیه و مالزی هم به این منظور برای توریست‌های خارجی شرایط خاصی را در نظر گرفته‌اند.

اقشار ضعیف، ضعیفتر می شوند

وی همچنین با اشاره به رونق گرفتن سفته‌بازی‌ها در بازارهای سرمایه‌ای همچون بازار ارز و سکه، ادامه داد: در چنین شرایطی کسانی که سرمایه‌های قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری دارند، می‌توانند با انجام راهکارهایی ارزش پول خود را حفظ و چه بسا سودی هم از آن ببرند، اما اقشار ضعیف‌تر در این شرایط به دلیل نداشتن قدرت انتخاب در سرمایه‌گذاری ضعیف‌تر از گذشته خواهند شد. این شرایط درنهایت می‌تواند به افزایش شکاف طبقات بینجامد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره ورود ارزهای پتروشیمی به بازارهای ارزی داخلی، اظهار کرد: واقعیت این است که به دلیل بسته بودن ال‌سی‌ها در ایران به دلیل تحریم‌ها بسیاری از نقل و انتقالات مالی پتروشیمی‌ها از طریق صراف‌ها و دلالان انجام می‌شود که این باعث می‌شود که خیلی نتوان روی ورود کامل این ارزها به چرخه اقتصادی حساب کرد، ضمن این‌که اساسا اندازه ارزهای حاصل از پتروشیمی آنقدر نیست که بتواند جوابگوی تقاضای بازار باشد.

دولت احتمالا با کسری بودجه مواجه خواهد شد

شریفی اقبال به بحث پیش فروش سکه‌ها هم اشاره‌ کرد و گفت: در پیش فروش سکه‌ها دولت برای این‌که بتواند نقدینگی موجود در دست مردم را کاهش دهد سکه را برای چند ماه دیگر پیش فروش می‌کنند. از سوی دیگر برای پاسخ دادن به نیاز این دسته از خریداران سکه مجبور است دوباره پیش فروش سکه اعلام کند و برای سه ماه دیگر سکه بفروشد. این بازی را اصطلاحا از این جیب به آن جیب کردن بدهکاری هم می‌گویند، اما واقعیت این است که این عمل نمی‌تواند تا آخر ادامه پیدا کند، چرا که دولت در آخر سال باید بودجه را ببندد و در این شرایط احتمالا دچار کسری بودجه خواهد شد.

وی در پایان با بیان این‌که دولت برای این‌که مسائل اقتصادی خود را حل کند باید صادقانه با مردم صحبت کند، گفت:‌ تا زمانی که یک بیمار به بیماری خود اقرار نکند، هیچ پزشکی نمی‌تواند او را درمان کند. دولت باید مسائل و مشکلات اقتصادی خود را بپذیرد و آنگاه برای آن‌ها راه‌حلی اساسی بیندیشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها