کد خبر: 218793
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ۱۱:۴۴:۰۰
| |

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی:

22 درصد مخازن سدهای خراسان رضوی خالی است

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: هم اینک 22درصد از کل حجم مخازن سدها خراسان رضوی خالی است که نسبت به سال گذشته 50 درصد افت آب دارد.

22 درصد مخازن سدهای خراسان رضوی خالی است
کد خبر: 218793
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ۱۱:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد علایی سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی امروز 20 تیرماه در نشست شورای آب شهرستان سبزوار میانگین بارندگی سال زراعی جاری این استان 129 میلیمتر بود که نسبت به سال زراعی گذشته 28درصد و نسبت به میانگین دوره بلند مدت 35 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: بالا آمدگی سطح آب‌های زیر زمینی سبزوار یکی از مشکلات سبزوار است که بخش شمالی این شهر و 85درصد حوزه خدمات شهری را در برگرفته و مسجد جامع به عنوان اثر تاریخی این شهر را تهدید می‌کند.

علایی افزود: 12 رشته قنات از شمال شهر وارد حوزه خدمات شهری می‌شود که 10 رشته تخریب شده گرچه توان تولید آب از دست نداده اما آب‌های سطحی زهکش را وارد به محدوده خدمات شهری می‌کند.

وی اظهار کرد: در سبزوار ضخامت آبرفت کم است و امکان جذب فاضلاب نیست، بر همین اساس بخشی از آب قنوات که وارد محدوده خدمات شهری می‌شود توان نفوذپذیری انتقال و هدایت منابع آب زیر زمینی پایین است که سبب بروز مشکلاتی می‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: حفاظت از مسجد جامع با اولویت ویژه در دست بررسی است و چون پی سنگ آن رس است مطالعات بیشتری می طلبد تا به سازه بنا اسیب وارد نشود.

در ادامه، فرماندار ویژه سبزوار گفت: در سال زراعی جاری طرح‌های آبیاری کم فشار و تحت فشار در 3150 هکتار اراضی این شهرستان با هزینه 200 میلیارد ریال طی سال زراعی جاری اجرا شد.

احمد برادران اضافه کرد: اجرای طرح‌های آبیاری و انتقال آب با لوله سبب افزایش بهره‌وری و صرفه جویی منابع آبی می شود و انتقال آب کشاورزی با لوله نیز در 120 کیلومتر از اراضی کشاورزی این شهرستان با هزینه 6 میلیارد ریال انجام شده است.

وی اظهار کرد: به سبب استفاده بی رویه از آب‌های زیر زمینی، هم اکنون بیلان آب دشت سبزوار منفی 37 میلیون متر مکعب است که با افزایش طرح‌ها آبیاری نوین بیلان آب‌های زیر زمینی این شهرستان مثبت خواهد شد. ترویج کشت نشایی محصولاتی چون پنبه و چغند قند که سبب کاهش نوبت آبیاری، افزایش بهره ‌وری، کاهش بذر مصرفی و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

وی گفت: تغییر الگوی کشت به سوی کاشت محصولات کم آب طلب، تسطیح اراضی کشاورزی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و افزایش مکانیزاسیون در کشت محصولات زراعی و باغی برنامه‌های جهاد کشاورزی برای مقابله با خشکسالی و کاهش منابع آبی است.


منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها