نوع نشستن پوتین مقابل ولایتی نشانه چه بود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات و از دیپلمات‌های باسابقه کشور به تحلیل سفر مهم ولایتی به روسیه و اهمیت روابط استراتژیک ایران با این کشور پرداخت.

نوع نشستن پوتین مقابل ولایتی نشانه چه بود؟
کد خبر: 218914
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ۱۰:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| پس از کش و قوس‌های فراوان اروپایی‌ها بر سر چگونگی ادامه روابط خود با جمهوری اسلامی ایران در برجام پس از آمریکا، «علی‌اکبر ولایتی» مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری (چهارشنبه 20 تیرماه) به‌عنوان فرستاده ویژه ایشان و رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه سفر و طی دیداری با "ولادیمیر پوتین" پیام‌های رهبر معظم انقلاب و حجت‌الاسلام روحانی را در اقامت‌گاه رئیس‌جمهوری روسیه در منطقه "نووآگاریووا" در شمال غربی مسکو به وی تسلیم کرد.


در این دیدار، طرفین ضمن تأکید بر توسعه همه‌جانبه روابط فی‌مابین در حوزه‌های دفاعی، نفتی، هسته‌ای، صنعتی، کشاورزی، توسعه تجارت و ... درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.


ولایتی پس از دیدار با پوتین در گفت‌وگو با خبر 14 شبکه یک صداوسیما به تشریح جزئیات دیدارش با رئیس جمهور روسیه پرداخت و در این رابطه گفت: در این ملاقات پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری تسلیم پوتین شد. این ملاقات حدود 2 ساعت طول کشید که بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود و درباره همه موضوعات مورد علاقه دو کشور صحبت شد. درباره روابط دوجانبه، آقای پوتین از پیشرفت روابط ابراز رضایت کرد.


با این حال پس از انجام این سفر تحلیل‌های متفاوتی پیرامون اهمیت این دیدارها و همچنین گسترش روابط دوجانبه تهران - مسکو در رسانه‌ها و محافل خبری منتشر شده است.


آصفی در رابطه با اهمیت این سفر می‌گوید: سفر آقای ولایتی به روسیه دارای اهمیت بسیار زیادی است و در یک برهه و مقطع حساسی صورت می‌گیرد. این سفر پیرامون روابط دوجانبه در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی است چون منافع و نگرانی‌های ما با این کشور مشترک است و هر دو مورد تهدید تروریسم هستیم و امنیت این منطقه وابسته به همه کشورها است لذا نگرانی‌های مشترکی داریم.


وی در ادامه با اشاره به نمایندگی توامان ولایتی از سوی مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور اظهار داشت: ارائه دو پیام از سوی رهبر معظم اتقلاب و رئیس‌جمهور اهمیت این سفر را دو چندان می‌کند. این دو پیام نشان می‌دهد ایران مصمم به گسترش روابط با روسیه و بعد از آن چین است.


ایران مصمم است روابط خوبی که این سال‌ها با این دو کشور شکل گرفته گسترش دهد و تعمیق ببخشد.


سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه افزود: علاوه بر موضوعات دو جانبه، موضوعات منطقه‌ای از موضوعات مهمی است که در این سفر مورد توجه قرار گرفته، همچنین موضوع غرب آسیا، سوریه و دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای مثل آمریکا و سایرین از دیگر موضوعات مهم در این سفر است که طرفین علاقه دارند روی آن تمرکز کنند.


وی در ادامه با اشاره به اصول و عرف‌های دیدارهای رسمی و دیپلماتیک گفت: نحوه ملاقات آقای پوتین با آقای ولایتی دارای معانی بسیاری است.


آصفی ادامه داد: آقای پوتین دکتر ولایتی را روبروی خود قرار دادند و این گفت‌وگو را به عنوان یک مذاکره جدی تلقی و از حالت تشریفاتی خارج کردند. نوع چیدمان نشستن نشان دهنده فضایی است که در روابط وجود دارد. روبروی هم نشستن مخصوص ملاقات دو همتا در مذاکرات است و این نحوه قرارگیری گویای این مطلب است که آقای پوتین جایگاه دکتر ولایتی را در مرتبه خود قرار داده و برای این دیدار اهمیت قائل شده است.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها