رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد جنگ تجاری به راه بیندازد

شکست برای ترامپ تنها گزینه است

ترامپ ممکن است بگوید کشورهای دیگر از آمریکا سوءاستفاده می‌کنند و آن را فریب می‌دهند؛ اما این عذر و بهانه‌ها واقعی نیست. او نمی‌خواهد اصول حقوقی را اصلاح کند، می‌خواهد آن‌ها را نابود کند. رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌خواهد که مذاکرات با متحدان و شرکای تجاری‌اش با موفقیت پیش برود، برعکس می‌خواهد این مذاکرات شکست بخورد؛ اما همه می‌دانند که این خسارات ممکن است غیرقابل برگشت باشد.

شکست برای ترامپ تنها گزینه است
کد خبر: 218941
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دونالد ترامپ به نشست ناتو رفت، متحدانش را محکوم کرد و از آن‌ها خواست نه‌تنها بودجه نظامی خود را افزایش دهند، بلکه 4 درصد از سهم تولید ناخالص داخلی خود را به آن اختصاص دهند. سپس به‌دروغ ادعا کرد که امتیازات عمده‌ای به دست آورده و با مهربانی اعلام کرد در حال حاضر ترک کردن متحدانش غیرضروری است.

آیا چیزی وجود داشت که متحدان آمریکا می‌توانستند انجام دهند تا ترامپ را آرام کنند؟ پاسخ قطعاً خیر است. به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از نیویورک‌تایمز، ازنظر ترامپ، ایجاد اختلال در ناتو پایان کار نیست؛ این یک پایان برای خودش است.

آیا این‌ها آشنا به نظر می‌رسد؟ این اساساً همان داستان جنگ تجاری تشدید شده است. در حالی که ترامپ از اقدامات تجاری ناعادلانه برخی از کشورها شکایت می‌کند که ممکن است این شکایات تا حدودی برای چین صدق کند؛ اما برای کانادا و اتحادیه اروپا این‌طور نیست، و او هیچ‌گونه تقاضای منسجمی مطرح نکرده است. این بدین معناست که او هیچ نشانه‌ای به کشورهایی که بر آن‌ها تعرفه اعمال کرده نداده است تا آن‌ها بدانند چه کاری برای راضی نگه داشتن او می‌توانند انجام دهند. آن‌ها هیچ گزینه‌ای به جز اقدام تلافی‌جویانه ندارند.

بنابراین، ترامپ مانند کسی رفتار نمی‌کند که برای به دست آوردن امتیازات، تهدید به جنگ تجاری می‌کند. او مانند کسی است که می‌خواهد جنگ تجاری به راه بیندازد. مطمئناً او بارها تهدید به خروج از سازمان تجارت جهانی کرده است، همان‌طور که تهدید به خروج از ناتو می‌کند. او کسی است که ادعا می‌کند هنر معامله کردن دارد و فقط می‌خواهد همه‌چیز را پاره کند.

ترامپ در حال تلاش برای از بین بردن چیزهایی است که تحت رهبری ایالات متحده بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شده است. آن سال‌ها، سال‌های دولتمردان حماسی بود. آمریکا تصمیم گرفت برای پیروزی در جنگ مانند یک فاتح رفتار نکند، بلکه به دنبال ایجاد صلح پایدار باشد.

به این ترتیب، موافقت‌نامه عمومی در مورد تعرفه‌ها و تجارت که در سال 1947، در زمان تسلط بر غلبه اقتصادی ایالات متحده امضا شد، به دنبال جایگاه ویژه‌ای برای محصولات آمریکایی نبود، بلکه قواعد بازی را برای ترویج رفاه در سراسر جهان ایجاد کرد. ناتو که در سال 1949، برای غلبه بر سلطه آمریکا ایجاد شد، به دنبال ناکامی در هژمونی نبود. در عوض، سیستمی ایجاد کرد که متحدان آمریکا ازجمله دشمنان شکست‌خورده تشویق شوند مسئولیتی یکسان در قبال حفظ امنیت داشته باشند.

ترامپ ممکن است بگوید کشورهای دیگر از آمریکا سوءاستفاده می‌کنند و آن را فریب می‌دهند؛ اما این عذر و بهانه‌ها واقعی نیستند. او نمی‌خواهد اصول حقوقی را اصلاح کند، می‌خواهد آن‌ها را نابود کند. رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌خواهد که مذاکرات با متحدان و شرکای تجاری‌اش با موفقیت پیش برود، برعکس می‌خواهد این مذاکرات شکست بخورد؛ اما همه می‌دانند که این خسارات ممکن است غیرقابل برگشت باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها