کسی نمی‌خواهد دنیا توسط یک تاجر یا نژادپرست اداره شود

چرا لندن امروز شاهد تظاهرات علیه ترامپ بود؟

برخی می‌گویند باید آدم مغرور و خودپسندی مثل ترامپ را نادیده گرفت؛ اما تاریخ چیز دیگری می‌گوید. تمایل ترامپ به جناح راست و نئونازیسم، رفتار دمدمی‌مزاج، لحن زورگویانه و نژادپرستانه و تمایل او برای نقض کردن قوانین بین‌المللی به‌منظور قلدری، بسیار خطرناک است. تاریخ دهه 1930 به ما می‌گوید نباید نسبت به این تحولات بی‌تفاوت باشیم و منتظر بمانیم خودش شکست بخورد. «همه با هم علیه ترامپ» تنها علیه یک مرد قدرتمند نیست، ترامپیسم سمی است که سیاست را در سراسر جهان آلوده کرده است.

چرا لندن امروز شاهد تظاهرات علیه ترامپ بود؟
کد خبر: 218982
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ۱۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی- دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا این هفته دیداری طولانی‌مدت از انگلستان خواهد داشت. در همین حال، صدها هزار معترض در سراسر انگلستان در «کارناوال مقاومت» علیه سیاست‌های ضد انسانی و صحبت‌های نژادپرستانه‌اش تظاهرات کردند. لندن تا یک دهه گذشته، چنین تظاهرات بزرگی را به خود ندیده بود. در مرکز شهر، گروه «نه به ترامپ» به گروه «همه باهم در مقابل ترامپ» پیوستند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از الجزیره، برنامه‌ریزی این سفر با دعوت ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا از ترامپ آغاز شد. دونالد ترامپ که کاملاً دمدمی‌مزاج است، بارها و بارها سفرش به انگلیس را لغو کرد؛ چرا که می‌ترسید با موجی از اعتراضات در بریتانیا مواجه شود.

سماجت ترزا می نشان می‌دهد که سفر ترامپ تا چه اندازه برای هر دو حزب بریتانیا مهم است. نخست‌وزیر انگلیس امیدوار است که ثابت کند «برگزیت» کارآمد است. انگلیس می‌تواند ایالات متحده را به‌عنوان یک شریک تجاری و امنیتی، جایگزین اتحادیه اروپا کند. «می» می‌خواهد معامله پسابرگزیت پیشرفت کند.

متأسفانه چنین توافقی در انگلیس کاملاً غیرمعمول است، زیرا بسیاری از مردم می‌دانند که کشورشان مانند اقتصاد رها و آزاد آمریکا خواهد شد. برای مثال، مرغ‌های «شسته شده با کلر» که در شرایط غیربهداشتی پرورش داده می‌شوند در اتحادیه اروپا ممنوع هستند. ایالات متحده اصرار دارد که این مرغ‌ها باید تحت هر معامله تجاری در انگلیس مجاز باشند. یک‌تکه مرغ، توجیهی برای نمایش روز جمعه است.

اما بریتانیا برای ترامپ هم مهم است. رویکرد او نسبت به چین و اتحادیه اروپا موجب تضعیف و محدود کردن قدرت آن‌ها شده است. برگزیت برای ترامپ هیجان‌انگیز است، زیرا می‌تواند شروع پایان اتحادیه اروپا باشد. او می‌‌خواهد از برگزیت به‌عنوان ابزاری برای تضعیف اروپا استفاده کند؛ چرا که برای اروپای ضعیف‌تر راحت‌تر می‌توان قلدری کرد. مردم این موضوع را می‌دانند، به همین دلیل تظاهرات روز جمعه، یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات بعد از اعتراضات سال 2002 علیه جنگ عراق است.

برخی می‌گویند باید آدم مغرور و خودپسندی مثل ترامپ را نادیده گرفت؛ اما تاریخ چیز دیگری می‌گوید. تمایل ترامپ به جناح راست و نئونازیسم، رفتار دمدمی‌مزاج، لحن زورگویانه و نژادپرستانه‌اش و تمایل او برای نقض کردن قوانین بین‌المللی به‌منظور قلدری کردن، بسیار خطرناک است.

تاریخ دهه 1930 به ما می‌گوید که نباید نسبت به این تحولات بی‌تفاوت باشیم و منتظر بمانیم شکست بخورد. «همه با هم علیه ترامپ» تنها علیه یک مرد قدرتمند نیست، ترامپیسم سمی است که سیاست را در سراسر جهان آلوده کرده است.

دنیا می‌ترسد که ترامپ فرزندان مهاجر را از والدین خود جدا کند و آن‌ها را در قفس نگه دارد. از ترکیه تا فیلیپین، از ایتالیا تا هند، دولت‌های مستقل و قدرتمند راست افراطی سیاست‌های مشابه ترامپ را اتخاذ می‌کنند. این تظاهرات در مقابل این سیاست‌ها است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها