کد خبر: 218989
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ۱۶:۲۰:۰۰
| |

عراق آبستن تحولاتی سخت

العبادی از بروکسل عازم بصره شد

بعد از آنکه اعتراضات مردم بصره نسبت به خدمات زیرساختی و تامین فرصت‌های شغلی هفته اول خود را به پشت سر گذاشت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق مجبور شد برای بررسی اوضاع و شاید به تعبیری بهتر برای آرام کردن اوضاع راهی بصره شود.

العبادی از بروکسل عازم بصره شد
کد خبر: 218989
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۲ ۱۶:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با وجود قول وزارت نفت عراق برای تامین صدها فرصت شغلی برای مردم استان بصره اعتراضات در این منطقه جنوبی و شیعه‌نشین عراق همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، بعد از آنکه اعتراضات مردم بصره نسبت به خدمات زیرساختی و تامین فرصت‌های شغلی هفته اول خود را به پشت سر گذاشت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق مجبور شد برای بررسی اوضاع و شاید به تعبیری بهتر برای آرام کردن اوضاع راهی بصره شود.

روزنامه الشرق‌الاوسط هم در شماره امروز (جمعه) خود با انتشار تصاویری از کارشناسان و متخصصان شرکت نفت اویل روسیه که با نگرانی در حال بستن چمدان‌های خود جهت فرار از عراق هستند، نوشت: مسئولین امر از بیم خشم مردم، شماری از این کارشناسان را از محل کار یا اقامت خود با هلیکوپتر به نقاط امن‌تری منتقل کردند.

این در حالی است که به گزارش رسانه‌های عراقی تظاهرات در شهر بصره و بقیه شهرهای این استان روز جمعه نیز ادامه پیدا کرده است. به گفته خبرنگاران حاضر در این شهر حتی حضور حیدر العبادی که مستقیما از بروکسل و شرکت در نشست ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به بصره آمده نیز نتوانست حجم این اعتراضات را کاهش دهد.

اخبار رسیده حکایت از آن دارد که معترضان علاوه بر بستن جاده‌های ترانزیتی استان چند بار هم برای ورود به میدان‌های نفتی تلاش کردند که با مقاومت نیروهای امنیتی در این میادین مواجه شدند.

گفتنی است با وجود آنکه نفت 89 درصد از بودجه عراق و 99 درصد از صادارات این کشور را تشکیل می‌دهد اما تنها 1 درصد از سهم اشتغال نیروی کار عراق به آن اختصاص پیدا کرده و اکثر شرکت‌های فعال در این زمینه استفاده از نیروی کار خارجی را ترجیح می‌دهند.

برخی از فعالان فضای مجازی هم خبر دادند درخواست‌ها برای پیوستن شمار دیگری از شهرها و استان‌های شیعه‌نشین عراق به موج اعتراضات هم در حال افزایش است.

به اعتقاد کارشناسان در صورت گسترش اعتراضات به شهرهای دیگر عراق و کشانده شدن آن به بغداد احتمال کنترل آن توسط نیروهای امنیتی بسیار ناچیز خواهد بود. این اعتراضات که در سایه خلأ سیاسی و بن‌بست انتخاباتی اخیر و نیز ورود پرقدرت شماری از کشورهای منطقه که این‌بار روی شیعیان عراق سرمایه‌گذاری می‌کنند، صورت می‌گیرد قادر است عراق را وارد پیچ وخم‌هایی به مراتب سخت‌تر از جنگ با داعش کرده و حتی ادامه بقای ساختار فعلی حاکم بر این کشور را هم دچار ابهام سازد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها