کد خبر: 219019
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ۰۷:۳۰:۰۰
| |

امینی‌فرد:

3 میلیارد دلار ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی نیازمندیم

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه تا پایان سال به حدود سه میلیارد دلار ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی نیاز است، گفت: تامین ارز در زمان مناسب و به اندازه کافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که لازم است بانک مرکزی ارز مورد نیاز را برای بخش سلامت اختصاص دهد.

3 میلیارد دلار ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی نیازمندیم
کد خبر: 219019
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدنعیم امینی‌فرد با بیان اینکه دغدغه جدی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ تامین ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی است، گفت: اخیرا جلسه‌ای را کمیسیون بهداشت با وزیر بهداشت داشته که در آن جلسه درباره میزان ارز تخصیص داده شده گزارشی ارائه شده است.

وی افزود: نیاز ارزی کشور برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی 2 میلیارد و 700 میلیون دلار است که با در نظر گرفتن ضریب اطمینان‌بخشی می‌توان گفت که ما حداقل تا پایان سال به سه میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی نیاز داریم آن هم در شرایطی که در این وضعیت ارز به انواع و اقسام خدمات و کالاها داده می‌شود اما ارز لازم به بخش سلامت اختصاص نمی‌یابد که در این چند ماه این موضوع به خوبی دیده شد.

امینی‌فرد ادامه داد: از طرف دیگر علاوه بر امر مهم و خطیر اختصاص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی مساله زمان‌بندی نیز مهم است چون فرآیند تولید دارو و تامین مواد اولیه دارای زمان‌بندی مشخص و تعیین‌ شده‌ای است که باید بر اساس آن جلو رفت لذا تخصیص به موقع ارز برای دارو بسیار مهم است، این قاعده درباره تجهیزات پزشکی نیز وجود دارد.

وی افزود: میزان واردات تجهیزات پزشکی و تولید آن همگی از قبل برنامه‌ریزی شده، با توجه به اینکه ممکن است تحریم‌ها شدیدتر شود باید اقدامات لازم نسبت به تدارک مواد اولیه تجهیزات پزشکی و ایجاد یک حاشیه اطمینان تا پایان سال صورت گیرد. تاکید کمیسیون بهداشت بر این است که باید بانک مرکزی به موقع و در زمان مناسب ارز مورد نیاز این صنف را تامین کند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر آن است که واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی باید نقدینگی کافی داشته باشند. وقتی آنها طلبکار هستند و هنوز برخی از شرکت‌های دارویی بخشی از طلب خود را از بیمارستان‌ها و بیمه‌ها نگرفتند، آنها نمی‌توانند نسبت به تامین دارو و تجهیزات پزشکی اقدامات لازم را انجام دهند لذا مساله اصلی کمیسیون آن است که ارز در زمان مناسب و به اندازه کافی تامین شود.

امینی‌فرد در پایان گفت: بر این اساس مقرر شد که کمیسیون رایزنی‌های لازم را داشته و حتی از بانک مرکزی پیگیری کند تا نحوه اختصاص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی مشخص شود، حتی ممکن است در جلسات آتی کمیسیون از رییس کل بانک مرکزی نیز دعوت به عمل آید.

منبع:ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها