محمدرضا نجفی، نماینده تهران در مجلس مطرح کرد:

استیضاح وزرای روحانی برای ترمیم کابینه

نماینده تهران در مجلس درباره استیضاح وزرا گفت: اکثر افراد چه امضاکنندگان و چه آن‌هایی که استیضاح را به هر دلیل مورد امضا قرار ندادند، مانند جامعه نیاز به تغییر در کابینه را احساس کرده‌اند و آن را با روش استیضاح بر زبان آورده‌اند.

استیضاح وزرای روحانی برای ترمیم کابینه
کد خبر: 219039
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ۰۸:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| مشکلات اقتصادی و نوسانات بازار ارز و سکه در روزهای اخیر بحث نیاز به ترمیم کابینه از سوی رئیس‌جمهور را به میان کشید، اما باوجودآنکه بارها کارشناسان بر پراهمیت بودن این مسئله تأکید کردند و اخبار تائید نشده‌ای هم در این رابطه به گوش رسید به نظر می‌رسد، حسن روحانی نسبت به این امر هنوز هیچ تصمیم جدی نگرفته است.

شاید همین بی‌توجهی رئیس‌جمهور سبب شده تا نمایندگان مجلس با توسل به ابزار نظارتی خود برای ترمیم گروه اقتصادی کابینه دست‌به‌کار شوند. در همین رابطه علی‌اصغر یوسف نژاد از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس خبر از استیضاح شش وزیر دولت روحانی داده است که تنها استیضاح بیژن زنگنه، وزیر نفت قطعی به‌حساب می‌آید.

وزرای اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌کشور و علوم از دیگر اعضای هیئت دولت هستند که نام آن‌ها برای استیضاح از سوی این نماینده مجلس مطرح‌شده است.

محمدرضا نجفی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در رابطه بااینکه تا چه اندازه استیضاح‌ها جدی به نظر می‌رسد گفت: جریان استیضاح تعدادی از وزرا آغازشده و در حال طی مراحل اداری، تشریفاتی و قانونی است و در میان آن‌ها استیضاح وزیر اقتصاد و کار جدی به نظر می‌رسد.

وی درباره ارتباط موج تازه به راه افتاده استیضاح وزرا در مجلس و بحث‌ترمیم کابینه حسن روحانی گفت: استیضاح دلایل و علت‌های متعددی دارد و هرکدام از استیضاح‌کنندگان ممکن است علاوه بردلابل عمومی، ادله خصوصی هم داشته باشند، ولی یکی از دلایل که عمومیت دارد و فصل مشترک محسوب می‌شود، ترمیم کابینه برای ایجاد تغییراتی متناسب با ضرورت‌ها است.

امضا کنندگان استیضاح نیاز به تغییر در کابینه را احساس کرده‌اند


این نماینده مردم تهران تأکید کرد: گمان می‌کنم اکثر افراد چه امضاکنندگان و چه آن‌هایی که استیضاح را به هر دلیل مورد امضا قرار ندادند، مانند جامعه نیاز به تغییر در کابینه را احساس کرده‌اند و آن را با روش استیضاح بر زبان آورده‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موفق به امضا استیضاح‌ها نشده است، یادآور شد: اصل بحث‌ترمیم کابینه را قبول دارم.

نجفی دراین‌باره که استیضاح وزیر کار برای اولین بار نیست که مطرح می‌شود، ابراز کرد: ابعاد و دلایل استیضاح متفاوت است و به زمینه‌های آن برمی‌گردد که خود این مسئله متوجه فرایندها و وقایعی که به وجود می‌آید، است. فاکتورها و عوامل فراوانی در امر استیضاح تأثیرگذار هستند که منجر به این شده تا فرایند نه‌چندان مناسبی که شاهد بودیم، به وجود آید. این مسئله سبب می‌شود تا اهمیت استیضاح به‌عنوان یک ابزار نظارتی کمرنگ شود.

خاموشی‌ها محصول عمل نکردن به مسوولیت‌ها است


وی درباره نیاز به توضیح از وزیر نیرو بابت خاموشی‌های اخیر گفت: بدون تردید شرایط موجود حق مردم نیست و در اینکه مسئولیت وضعیت فوق بر عهده دولتمردان قرار دارد در ادوار گوناگون در اتخاذ سیاست‌های جدید و انجام مسئولیت‌ها به‌خوبی عمل نکردند، شکی وجود ندارد.

این نماینده مردم تهران در ادامه اضافه کرد: مسئله برق یک‌شبه به این وضعیت نرسیده، شبکه انتقال فرسوده است و اتلاف انرژی بسیار زیاد انجام می‌شود. شبکه نیاز به بازسازی و نوسازی دارد تا این اتلاف کاهش یابد. کشور ایران رو به توسعه است و منابعی مانند برق از لوازم آن محسوب می‌شود که متناسب با اقلیم، جغرافیا، محیط‌زیست و امنیت بحث توسعه ظرفیت‌های تولید برق باید صورت گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار داشت: باید به این نکته هم اشاره کرد که مشکلات مربوط به برق در سال جاری تا حد زیادی به کم‌آبی مربوط می‌شود زیرا حدود 50 تا 60 درصد از تولید برق از نیروگاه‌های آبی کاهش پیداکرده است که باعث شده چند هزار مگاوات کاهش تولید داشته باشیم.

نجفی در ادامه افزود: قطعی برق در حال حاضر یک مسئله مقطعی است و مشکل اساسی ماندگار به‌حساب نمی‌آید.

منبع: جامعه ایرانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها