عضو اتاق بازرگانی:

بیش از 3 میلیون دلار مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم آرایشی در گمرک مانده است/تغییر یک شبه گروه تعرفه‌ای مشکلات را بیشتر کرده/دیگر تولید در مناطق آزاد و ویژه جذابیتی ندارد

عضو اتاق بازرگانی گفت: بیش از 3 میلیون دلار از مواد اولیه تولید‌کنندگان لوازم و مواد آرایشی در گمرک به سبب اختلافات تعرفه‌ای و قوانین یک شبه مانده است و از طرفی مزیت‌های مناطق آزاد و ویژه در حوزه‌های مختلف از قبیل معافیت های گمرکی و مالیاتی یک به یک دارد حذف می‌شود.

بیش از 3 میلیون دلار مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم آرایشی در گمرک مانده است/تغییر یک شبه گروه تعرفه‌ای مشکلات را بیشتر کرده/دیگر تولید در مناطق آزاد و ویژه جذابیتی ندارد
کد خبر: 219045
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ۰۹:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| علی صادقی عضو اتاق بازرگانی در خصوص مشکلات واحدهای تولیدی فعال در مناطق آزاد گفت: قانونی از سال 81 به تصویب رسیده مبنی بر اینکه واحدهای تولیدی که در این مناطق مشغول به کار هستند برای تهیه مواد اولیه خود اعم از داخلی و خارجی نیاز به ثبت سفارش ندارند.

عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: این مسئله یکی از جذابیت‌های اصلی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه است اما با توجه به قوانین جدیدی که هدف آن جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد از این ویژگی بود، همزمان با تک نرخی کردن ارز اعلام شد که همه فعالین مشمول ثبت سفارش شدند به طور مثال یکی از شرکت‌های تابعه ما که بیش از هفت هزار قلم مواد اولیه و بسته بندی واردات جهت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی دارد اکنون تمام قدرت مدیریت و اداری خود را معطوف به ثبت سفارش و کاغذ بازی کرده است.

وی تصریح کرد:یکی از دلایل اصلی که تولید کننده‌های آرایشی به این مناطق کوچ کردند و واحدهای خود را آنجا مستقر کرده‌اند فرار از این کاغذ بازی‌ها بود اما حالا این موضوع دوباره برای آنها دردسر شده است.

صادقی گفت: اکنون مواد اولیه یکی از اصلی‌ترین برندهای آرایشی کشور دو هفته است که در بندر خاک می‌خورد فقط به خاطر اینکه یک گروه می‌گویند بخشی از این پک جزو گروه 2 است و گروه دیگر معتقد هستند گروه 3 .

وی ادامه داد: در واقع چنان به صورت ریز این کالاها تفکیک شده که نمی‌توان به راحتی همه را در یک گروه قرار داد از طرف دیگر چون این قانون یک شبه تصویب و ابلاغ شده این لوازم به صورت مختلط بار کانتینر شده بود و بعد از 45 روز که بر روی آب بوده حالا که رسیده در یک پک دو گروه کالایی دیده می‌شود و بر سر ترخیص آن اختلاف نظر وجود دارد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر مشکل عدم تخصیص ارز همچنان وجود دارد و الان یک ماه و نیم شده که نتوانستیم ارز دریافت کنیم در صورتی که کالا را ما اعتباری گرفتیم و اکنون در انبار است ولی اجازه ترخیص نمی‌دهند.

صادقی ادامه داد: اکنون بیش از 3 میلیون دلار از مواد اولیه تولید کنندگان لوازم و مواد آرایشی در گمرک به سبب اختلافات تعرفه‌ای و قوانین یک شبه مانده است. از آن طرف مزیت‌های مناطق آزاد و ویژه در حوزه‌های مختلف از قبیل معافیت های گمرکی و مالیاتی یک به یک دارد حذف می‌شود علاوه بر این اجازه ترخیص مواد اولیه را هم نداریم. اگر آقایان زودتر فکری در این خصوص نکنند با تعطیلی کارخانه‌ها در این حوزه افراد زیادی ظرف یک ماه آینده بیکار خواهند شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها