کد خبر: 219120
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از ماجرای عجیب اعطای لیسانس تولید به اسپانسر از سوی رئیس سابق والیبال

پرداختی نجومی به شرکت ایرانی برای خرید لباس تیم ملی/ فدراسیون والیبال نمی‌تواند با اسپانسر جدید قرارداد امضا کند

طبق قانون FIVB، فدراسیون والیبال هر کشور تنها می‌تواند به یک شرکت داخلی، لیسانسی به‌عنوان استاندارد برای تولید البسه اعطا کند و این لیسانس از سوی فدراسیون در دوره مدیریت قبلی به اسپانسر فعلی ارائه شد و فعلا قابل تغییر نیست.

پرداختی نجومی به شرکت ایرانی برای خرید لباس تیم ملی/ فدراسیون والیبال نمی‌تواند با اسپانسر جدید قرارداد امضا کند
کد خبر: 219120
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فدراسیون والیبال در سال‌های اخیر برای تهیه البسه تیم‌های ملی پرداختی میلیاردی به یک اسپانسر داخلی داشته و هیچ درآمدزایی از قرارداد البسه به دست نیاورده است.

بارها در سال‌های اخیر شاهد انتقادهایی به فدراسیون فوتبال بودیم که چرا بابت تهیه لباس از یک برند معتبر خارجی پول می‌دهد؛ آن هم در شرایطی که در تمام دنیا تیم‌ها از اسپانسر البسه خود پول قابل توجهی دریافت می‌کنند. این‌بار اما از یک اتفاق عجیب‌تر در یک فدراسیون پرطرفدار با خبر شدیم. فدراسیون والیبال که در چند سال اخیر به واسطه حضورش در لیگ جهانی و مسابقات معتبر در سطح دنیا مورد توجه قرار گرفته و تمام مسابقاتش از صداوسیما پخش زنده می‌شود، برای تهیه البسه خود با یک برند داخلی قرارداد دارد.

این قرارداد از دوران ریاست محمدرضا داورزنی با یک شرکت تولیدکننده داخلی امضا شده و فدراسیون جدید هم به نوعی مجبور شده فعلا از آن پیروی کند و هیچ راهی برای فسخ آن ندارد.

ریاست قبلی فدراسیون طوری با این برند داخلی که لباس تیم ملی در تمام رده‌های سنی مردان و زنان تولید می‌کند قرارداد بست که حتی با توجه به پخش زنده مسابقات والیبال به شکلی ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد و در قرارداد امضاشده نه تنها فدراسیون پولی دریافت نمی‌کند، بلکه در قبال دریافت لباس‌ها پول کلانی هم به این شرکت پرداخت می‌کند.

حالا سوال اینجاست؛ چرا فدراسیونی که تیم ملی بزرگسالانش در سال‌های اخیر در بین تیم‌های درجه اول دنیا بوده و با آنها در مسابقات مختلف مسابقه می‌دهد و بازیکنانی در سطح جهانی در ترکیب تیم ملی حضور دارند، باید به اسپانسر پیراهن تیم‌های ملی پول پرداخت کند؟ جالب اینکه هیچ وقت هیچ رقیبی هم برای این برند داخلی تعیین نشده و فدراسیون سال‌هاست که با همین روند و بدون شفاف‌سازی دقیق درباره چگونگی قرارداد به کارش در زمینه البسه ادامه داده است.

.

در سال‌های اخیر انتقادهای گسترده‌ای نسبت به فدراسیون فوتبال به خاطر ناتوانی در زمینه عقد قرارداد مناسب برای تهیه البسه تیم ملی صورت گرفته اما اینکه رسانه‌هایی که این روزها منتقد اصلی فدراسیون هستند، در طول این سال‌ها در قبال چنین اتفاقاتی روزه سکوت گرفته بودند عجیب به نظر می‌رسد.

چطور سالیانه 3 یا 4 میلیارد تومان از جیب فدراسیون به خاطر تهیه البسه تیم‌های ملی هزینه می‌شد و کسی به این مساله ایراد نگرفت؟ آن هم در حالی که با ظرفیت موجود در سال‌های اخیر، نقطه مقابل این اتفاق می‌توانست رخ دهد و سالیانه 3 یا 4 میلیارد تومان درآمد اسپانسرینگ البسه به فدراسیون از طریق اسپانسر پیراهن تیم‌های ملی تزریق شود.

بررسی‌های خبرنگار اعتمادآنلاین نشان می‌دهد احمد ضیایی، رییس جدید فدراسیون والیبال وقتی متوجه جزئیات این قرارداد همکاری حیرت‌انگیز می‌شود، تصمیم می‌گیرد برای سال جدید، تغییرات عمده‌ای در زمینه تهیه البسه تیم‌های ملی به وجود بیاورد؛ اما او با مشکل عجیبی روبرو شد.

طبق قانون FIVB فدراسیون والیبال هر کشور تنها می‌تواند به یک شرکت داخلی، لیسانسی به عنوان استاندارد برای تولید البسه اعطا کند. این لیسانس هم از سوی فدراسیون والیبال در دوره مدیریت قبلی به اسپانسر مدنظر داده شده و فعلا قابل تغییر نیست. به همین دلیل هیچ شرکت داخلی دیگری نمی‌توانست در سال 97 اسپانسر تیم ملی والیبال شود و به دلیل قوانین موجود و حمایت از کالای داخلی هم عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی امکان‌پذیر نبود. با این حساب مشخص می‌شود که اگر هم یک شرکت تمایل داشته باشد برای اسپانسرینگ البسه تیم‌های ملی والیبال پیش‌قدم شود و پول هم بدهد در نهایت نمی‌تواند به خواسته خود برسد.

آیا زمان آن نرسیده تا مدیران سابق فدراسیون والیبال درباره قرارداد اسپانسرینگ خود در زمینه البسه شفاف‌سازی کنند؟ شاید اگر پای برندهای خارجی معتبر همچون آدیداس و نایک در میان بود، اینقدر ماجرا پر از ابهام نبود، اما پرداخت پول به یک شرکت داخلی برای تهیه البسه سوال‌های زیادی را بدون پاسخ باقی گذاشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها