کد خبر: 219227
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ۱۷:۳۰:۰۰
| |

اسماعیل گرامی‌مقدم در یادداشتی مطرح کرد:

شکستن انحصار برخی احزاب در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

هفته گذشته اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی اعتماد ملی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» پیشنهاد کرد که سه حزب اعتماد ملی، اتحاد ملت و کارگزاران سازندگی، به عنوان سرگروه در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تعیین شوند و سایر احزاب ذیل این سه حزب قرار بگیرند. این پیشنهاد باعث طرح انتقادهایی از سوی فعالان سیاسی و حزبی شد. گرامی‌مقدم برای شفاف‌سازی راجع به پیشنهاد خود یادداشت زیر را برای «اعتمادآنلاین» ارسال کرد.

شکستن انحصار برخی احزاب در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان
کد خبر: 219227
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۳ ۱۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در رابطه با طرحی که روزهای گذشته در «اعتمادآنلاین» مطرح کردم از آنجایی که باعث سوءتفاهماتی شده است نکاتی را برای شفاف‌سازی باید یادآوری کنم. نکته اول این است که یا اینکه من نتوانستم طرح خود را برای شورای عالی به خوبی تبیین کنم یا برخی از دوستان آن را دقیق مطالعه نکردند.

نکته دوم این است که صحبت‌های من در خصوص تغییر شکل کارکرد شورای عالی سیاست‌گذاری صرفاً نظر من به عنوان یک فعال سیاسی بود نه موضع رسمی حزب اعتماد ملی؛ با توجه به تجربه جهانی این طرح را در خصوص کارکرد و انسجام احزاب مطرح کردم.

نکته سومی که دوستان به خصوص آقای حکیمی‌پور به آن توجه نکرده‌اند این است که این طرح بیش از هر طرح دیگری می‌تواند از انحصار احزاب جلوگیری کند. اگر دوستان هر پیشنهادی داشته باشند که به دموکراتیک شدن شکل کاری شورای عالی سیاست‌گذاری بیانجامد و باعث این شود که در انتخابات به صورت شفاف امور احزاب اصلاح‌طلب رقم بخورد، باید دست هر پیشنهاددهنده‌ای را صمیمانه فشرد.

در طرحی که من بیان کردم باید به این نکته دقت کرد که تجربه جهانی نشان می‌دهد احزاب سیاسی به جای اینکه در گستره‌ای وسیع رقابت کنند و احزاب دیگر را نادیده بگیرند، به سمت شکستن رقابت حرکت کردند. به طور مثال، در تجربه شورای عالی به جای اینکه 24 حزب با هم رقابت کنند و در انتها در انتخابات هم به اکثر احزاب سهمی تعلق نگیرد، اگر کرسی‌ها بین سه حزب تقسیم شود از انحصار جلوگیری می‌کند؛ و به جای اینکه بین 24 حزب رقابت صورت بگیرد در هر گروه بین 8 حزب این رقابت به وجود می‌آید که باعث می‌شود رقابت ساده، شفاف و عادلانه شود. در اینجا الگوهای ورزشی را هم می‌توانیم با کارکرد احزاب در دنیا تطبیق دهیم. در جام‌های بزرگ تیم‌ها به چند گروه تقسیم می‌شوند تا رقابت ساده‌تر، شفاف‌تر و عادلانه‌تر شود.

اگر ما بخواهیم یک هم‌نهشت درستِ تطبیقی داشته باشیم انتخابات مجلس، نمونه‌ای بارز از کارکرد شورای عالی سیاست‌گذاری را در درون خود رقم خواهد زد. اگر 300 کرسی در مجلس داشته باشیم تقریباً 33 درصد کرسی‌ها به هر یک از گروه‌های هشت‌گانه تعلق خواهد گرفت؛ یعنی هر گروه 100 کرسی خواهد داشت و هر حزب صاحب 12 کرسی خواهد شد. این موضوع به صورت روشن و شفاف به تقویت همه احزاب کمک می‌کند تا سهمیه مشخصی داشته باشند و از انحصار چند حزب جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر ما می‌بینیم در ادوار گذشته انتقاداتی وجود داشته که چرا یک حزب بزرگ و یک حزب کوچک در شورای عالی حق رای یکسان دارند اکنون با قانون جدید احزاب حل خواهد شد. در کنار این موضوع، گروه‌بندی احزاب باید بر اساس هم‌سویی سیاسی صورت بگیرد که در این صورت اختلافات می‌تواند به حداقل برسد و هر حزب سیاسی مطمئن باشد که با مشارکتی که در شورای عالی سیاست‌گذاری می‌کند، به عنوان مثال در مجلس حداقل 12 کرسی به آن می‌تواند تعلق بگیرد. هر حزب یا برای این 12 کرسی نامزد دارد که چه بهتر، یا اگر ندارد آن را با احزاب هم‌گروه خود به اشتراک می‌گذارد.

این پیشنهادی است که تجربه جهانی به ما دیکته می‌کند. اگر پیشنهاد دیگری هر فعال سیاسی یا هر حزبی برای برون‌رفت شورای عالی از وضع فعلی داشته باشد، مورد استقبال است و باید ارزیابی دقیق شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها