کد خبر: 219315
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۴ ۰۹:۴۹:۰۰
| |

در آستانه نشست هلسینکی افشا شد:

همکاری اسرائیل، عربستان و امارات برای معاوضه اوکراین با ایران

اندکی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در نوامبر سال 2016 میلادی (آبان 1395)، محمد بن زاید، شیخ امارات در یک نشست خصوصی به یکی از اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواهان حل و فصل بحران سوریه در برابر برداشته شدن تحریم‌های وضع شده به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه و ایجاد تنش در اوکراین است.

همکاری اسرائیل، عربستان و امارات برای معاوضه اوکراین با ایران
کد خبر: 219315
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۴ ۰۹:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| مقامات پیشین و کنونی ایالات متحده اعلام کرده‌اند که بن زاید تنها رهبری در منطقه خاورمیانه نیست که خواهان نزدیک شدن ابرقدرت‌های درگیر در دوره جنگ سرد است، اگرچه نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده در اروپا نیز با بدبینی به ابراز تمایل ترامپ به برقراری رابطه و همکاری با پوتین می‌نگرند اما سه کشور که روابط نزدیک با ترامپ دارند (شامل رژیم اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) از مدت‌ها پیش به دنبال تحقق این هدف بوده‌اند.

رهبران این کشورها بارها همتایان آمریکایی خود را تشویق کرده‌اند تا تحریم‌های مرتبط با بحران اوکراین را خاتمه داده و در مقابل، پوتین کمک خواهد کرد که نیروهای ایرانی از سوریه خارج شوند. تعدادی از کارشناسان معتقدند این توافق حتی با اعلام موافقت ترامپ، قابل قابل اجرا نخواهد بود.

آنها اعلام کرده‌اند پوتین علاقه‌ای به این پیشنهاد ندارد و از توانایی فشار بر نیروهای ایرانی برای خروج از سوریه نیز برخوردار نیست. مقامات کرملین و کاخ سفید اعلام کرده‌اند در دیدار پوتین و ترامپ در شهر هلسینکی، مسایل سوریه و اوکراین در دستور کار قرار دارد. این نشست در روز 16 جولای (25 تیر) برگزار می‌شود.

روبرت مولر، مأمور ویژه و تیم اف‌بی‌ای همکار با وی که در موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی (1395) به بررسی ابعاد این موضوع پرداخته بود، این موضوع را بررسی کرده که آیا اماراتی‌ها زمینه ارتباط میان تیم ترامپ و مقامات روس و تاثیرگذاری بر سرنوشت سیاسی آمریکا را فراهم کرده‌اند یا خیر. 9 روز پیش از آغاز به کار ترامپ، اریک پرینس، بنیانگذار بلک واتر و از دوستان مورد اطمینان استیو بنن، در کاخ رئیس دولت ابوظبی با شیخ ابوظبی دیدار کرد.

کیریل دیمیتریف، رئیس صندوق توسعه ملی نیز در این دیدار حضور داشته است. اماراتی‌ها از وی به عنوان رابط برای انتقال پیام به پوتین بهره می‌برند.( در آوریل سال 2017 میلادی (فروردین 1396) روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد اماراتی‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند تا بررسی‌های لازم را انجام دهند تا دریابند آیا روس‌ها حاضرند روابط خود با ایران به ویژه در مساله سوریه را محدود کنند.

این موضوع از اهداف دولت ترامپ بوده که با لغو تحریم‌های روسیه در موضوع اوکراین می‌توان راه را برای دستیابی به آن هموار کرد. تیم مولر بر روی دیدارهای گروه ترامپ در دسامبر سال 2016 میلادی با مقامات اماراتی و روسی نیز تمرکز کرده بود.

یکی از این دیدارها در هتلی در شهر نیویورک برگزار شده و رئیس دولت ابوظبی در آن شرکت کرده بود. دیدار دیگری نیز در برج ترامپ انجام شد و در آن سرگیی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن حضور داشته است. در روز اول دسامبر سال 2016 میلادی، دیداری میان کیسلیاک و تیم ترامپ انجام شد و هر دو طرف خواستار بررسی جنگ سوریه شده و سفیر روسیه خواهان انجام دیداری میان میشل فلین، مشاور امنیت ملی با افرادی که وی از آنها با عنوان ژنرال‌ها نام برد، شده بود. کوشنر از مشاوران ارشد ترامپ نیز این موضوع را تایید کرده است.

برای جلوگیری از استراق سمع مکالمه‌های تلفنی توسط آژانس‌های اطلاعاتی، کیسلیاک پیشنهاد کرد از خط تلفن امن سفارت روسیه در واشنگتن استفاده شود. رئیس دولت ابوظبی را باید یکی از سیاستمداران باسابقه در خاورمیانه دانست.

وی پیشروتر از سایر رهبران این منطقه بوده و در دانشگاه‌های غرب تحصیل کرده است. در دوره ریاست جمهوری اوباما، وی تلاش کرد روابط نزدیک‌تری میان امارات و روسیه ایجاد کند و امیدوار بود با این کار مسکو ترغیب شود تا روابط خود با تهران را به ویژه در موضوع سوریه محدود کند.

رهبران امارات و دو کشور عربستان و اسرائیل، از ایران به عنوان بزرگترین تهدید خود یاد می‌کنند. از سوی دیگر، آنها هیچگاه نتوانستند به پرزیدنت اوباما اعتماد کنند.

در سال‌های اخیر، رهبران امارات و عربستان، میلیاردها دلار در روسیه سرمایه‌گذاری کرده و دیدارهای زیادی با مقامات مسکو در مسکو، ابوظبی، ریاض و جزایر سیشل داشته‌اند.

مهمترین هدف این اقدامات، کاهش روابط مسکو و تهران بوده‌اند. رئیس دولت امارات دریافته است که کاهش روابط ایران و روسیه در گروی لغو تحریم‌های مسکو به دلیل بحران اوکراین است اما این اقدام باید با همراهی رئیس جمهوری ایالات متحده اجرایی شود.

اگر هیلاری کلینتون در انتخابات به پیروزی می‌رسید، پذیرش اشغال شبه جزیره کریمه توسط روس‌ها، غیرممکن بود اما ترامپ رویکرد متفاوتی دارد. پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، اسرائیلی‌ها به سرعت تلاش‌های خود برای بهبود روابط واشنگتن و مسکو را آغاز کردند. رون درمر، سفیر اسرائیل در ایالات متحده پیش از ورود ترامپ به کاخ سفید در یک جلسه خصوصی اعلام کرده بود که بهبود روابط روسیه و ایالات متحده در دستور تل آویو بوده و مساله سوریه و خروج ایرانی‌ها، نقطه آغاز این همکاری‌ها خواهد بود.

نتانیاهو نیز نظرات مشابهی دارد و پس از حضور نظامی روسیه در خاک سوریه در سال 2015 میلادی، به دنبال کاهش حضور ایرانی‌ها در نزدیکی مرزهایش است. اسرائیلی‌ها خواهان اطمینان از دسترسی به آسمان سوریه هستند که کنترل بخشی از آن در اختیار روسیه است. بدین ترتیب می‌توانند از به کارگیری تجهیزات پیشرفته توسط ایران و همپیمانانش و تهدید این رژیم یهودی جلوگیری کنند.

یکی از مقامات تل آویو اعلام کرده دسترسی مسکو و واشنگتن به توافق مشترک در مساله سوریه که به خروج ایران از این کشور منجر شود، دور از دسترس نیست و این توافق نقطه شروع همکاری‌های دو ابرقدرت خواهد بود. حل و فصل متقابل بحران در دو کشور اوکراین و سوریه می‌تواند راه را برای دستیابی رهبران تل‌آویو، ابوظبی و ریاض به اهدافشان هموار کند. در ماه‌های اخیر نیز رهبران این سه کشور لابی خود برای پذیرش بین المللی این راهکار را توسعه داده اند. اگرچه پیشتر به نظر می‌رسید ترامپ با این ایده موافقت نخواهد کرد، اما نشست هلسینکی می‌تواند زمینه یک توافق تاریخی در مساله خاورمیانه باشد.

منبع: نفت خبر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها