رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح کرد؛

انتقاد از بانک مرکزی برای پنهان‌کاری ارزی سفرهای خارجی

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با انتقاد از خودداری بانک مرکزی برای اعلام جزئیات آماری، بار دیگر از بانک مرکزی درخواست کرد؛ «آمار تخصیص ارز مسافرتی را روشن و شفاف به تفکیک مقصد اعلام کند.»

انتقاد از بانک مرکزی برای پنهان‌کاری ارزی سفرهای خارجی
کد خبر: 219377
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۴ ۱۲:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حدود دو هفته پیش درحالی که انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی توسط بانک مرکزی با حواشی همراه بود، در توئیتری اعلام کرد؛ «به‌منظور شفاف‌سازی و اطلاع عموم مردم از نحوه تخصیص ارز مسافرتی، از بانک مرکزی درخواست شده است میزان ارز تخصیص داده شده به مسافران و گردشگران را به تفکیک مقصد اعلام کند. »

یک هفته بعد او در حاشیه مراسم امضاء قرارداد با وزارت کار برای ایجاد 50 هزار فرصت شغلی در حوزه گردشگری بار دیگر زبان به انتقاد گشود و گفت: «ما بارها از بانک مرکزی درخواست کردیم موضوع تبدیل ارز و تامین منابع ارزی برای گردشگران ورودی و خروجی سامان پیدا کند و مدتی هم منتظر ماندیم، اما متاسفانه پاسخی در این زمینه دریافت نکردیم. »

معاون رییس‌جمهور روز گذشته نیز در مصاحبه‌ی دیگری در واکنش به حاشیه‌هایی که برای ارز مسافرتی ایجاد شده است، اظهار کرد: «سازمان میراث ‌فرهنگی از ابتدا با این روش ارائه ارز مسافرتی مخالف بود، چراکه ارزی که برای تسهیل سفر مردم در نظر گرفته شده زمینه‌ساز سودجویی برخی افراد شده است. »

علی‌اصغر مونسان پس از گذشت دو هفته از درخواست‌های مکرری که از بانک مرکزی داشت بار دیگر این پنهان‌کاری بانک مرکزی را به نقد کشید و خودداری از اعلام آمار جزئی ارز مسافرتی تخصیص یافته را قابل توجیه ندانست و تاکید کرد: در شرایطی که عزم دولت و نظام جمهوری اسلامی برای روشنگری مسائل ارزی جزم شده است، مردم و رسانه‌ها حق دارند بدانند اعطای یک میلیارد و 200 میلیون یورو ارز مسافرتی در سه ماه نخست امسال به چه نحو و به چه تعداد مسافر و به چه مقاصدی بوده است.

وی گفت: متاسفانه هنوز در قبال درخواست شفاف‌سازی ارز مسافرتی پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

به اعتقاد او، شفاف‌سازی در این زمینه بی‌شک مانع سودجویی‌ها خواهد شد و کمک بزرگی به ساماندهی نظام ارزی کشور خواهد کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: با توجه به این‌که روند گردشگری ورودی و خروجی کشور بسیار متاثر از نظام ارزی است، از بانک مرکزی می‌خواهیم در تعامل با هم، برنامه مناسب و جامعی در این زمینه طراحی، تدوین و اجرا کنیم تا فرصت پیش‌آمده به نفع صنعت گردشگری و اقتصاد کشور تمام شود.

او همچنین گفت: با توجه به رقم اعلامی اعطای ارز مسافرتی در سال جاری با احتساب تفاوت نرخ ارز مسافرتی با نرخ آزاد یورو، تا کنون بیش از 4 هزار میلیارد تومان یارانه ارزی برای سفر به کشورهای خارجی اختصاص داده شده است و این حق افکار عمومی است که بدانند این ارقام به چه موضوعاتی اعم از گردشگری، سفرهای علمی و دانشجویی، سفرهای کاری و تجاری و غیره تخصیص داده شده است.

مونسان تاکید کرد: همان‌گونه که در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی روشنگری ارزی صورت گرفته در زمینه ارز مسافرتی نیز این اتفاق ضروری است تا بتوان براساس آمارهای اعلامی، در این زمینه آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی کرد.

با وجود تکرار درخواست‌ها برای اعلام شفاف اسامی دریافت کنندگان ارزی دولتی، اما بانک مرکزی در دو اعلام خود فقط حدود سه میلیارد دلار از مجموع 12 میلیارد دلار پرداختی را شفاف سازی عمومی کرده و 9 میلیارد دیگر که بخشی از آن را ارز مسافرتی تشکیل می دهد همچنان در ابهام باقی مانده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها