رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر کشور گفت:

پیش فروش 70 تن سکه از سوی بانک مرکزی صنعت طلا را به تعطیلی کشاند

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر کشور گفت: خروج آمریکا از برجام، تشدید تحریم‌ها و سیاست‌های غیرکارشناسی بانک مرکزی در قبال سکه و ارز متأسفانه صنعت طلا و جواهر را به تعطیلی کشانده است.

پیش فروش 70 تن سکه از سوی بانک مرکزی صنعت طلا را به تعطیلی کشاند
کد خبر: 219455
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۴ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدحجت شفائی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر کشور ظهر امروز در همایش فرصت‌ها و چالش‌های صنعت طلا و جواهر کشور اظهار داشت: عدم ثبات سیاسی منطقه‌ای و جهانی، خروج آمریکا از برجام، تشدید تحریم‌ها، سیاست‌های غیرکارشناسی بانک مرکزی در قبال سکه و ارز، نوسانات اونس و طلای جهان و نیز عدم اعتنای دولتمردان به فعالان بخش خصوصی متأسفانه صنعت طلا و جواهر را به تعطیلی کشانده است.

وی با بیان اینکه اکثر واحدهای تولیدی طلا و جواهر تعطیل کردند، افزود: برخی از واحدها هم با تعدیل نیرو مواجه شدند از این رو باید راه چاره‌ای پیدا کرد و به دولت ارائه داد تا صنعت طلا و جواهر از وضعیت به وجود آمده نجات پیدا کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر تصریح کرد: متأسفانه مسائل برون مرزی و سیاست‌های بانک مرکزی مشکلات بسیاری برای صنعت‌گران طلا به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه مشکلات صنعت طلا قبلاً به صورت ریشه‌ای بررسی می‌شد، گفت: پیش‌تر مواد اولیه و شمش توسط بانک مرکزی تأمین می‌شد، این در حالی است که اکنون این درخواست را به بانک مرکزی دادیم اما بانک مرکزی عنوان می‌کند سیاست ما ذخیره سازی است نه برون سپاری.

شفائی ادامه داد: اکنون شاهد هستیم که بانک مرکزی 70 تن سکه پیش فروش کرده و این در حالی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند این مقدار پیش فروش سکه توسط خصولتی‌ها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ارزش سکه یادبود از سکه رایج مملکت در حال پیشی گرفتن است، بیان کرد: این روالی است که بانک مرکزی در پیش گرفته است، همچنین سیاست نادرست بانک مرکزی و عدم استفاده از توان داخلی نیاز ما را به تحریم‌های خارجی بی‌نیاز کرده است چرا که از داخل مشکلات بسیاری داریم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ادامه داد: متأسفانه اخیراً شاهد این بودیم که برخی از مردم به سمت خرید شمش‌های آب شده هجوم بردند که اگر این رویه ادامه پیدا کند بدنه تولید و عرضه طلا در کشور کوچک می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه سکوی پرتاب تولید است، خاطرنشان کرد: بهترین فرصت برای نمایش توان داخلی در عرصه طلا و جواهر استفاده از نمایشگاه است تا تولیدکنندگان آخرین محصولات و ابزارآلات و ماشین‌آلات خود را به نمایش بگذارند.

از سال 93 تا 96 تنها سه کیلو شمش وارد کشور شده است

شفائی اظهار داشت: از سال 93 تا 96 تنها 3 کیلو شمش طلا وارد کشور شده است، آیا نیاز ما به این مقدار ناچیز واردات طلا است؟، اگر واردات شمش به همین رویه ادامه پیدا کند قاچاق طلا و جواهر در کشور به وجود خواهد آمد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ارزش افزوده کمر صنعت طلا را شکسته است، تمام توان این صنعت با سیاست‌های ناقص الخلقه گرفته شده و سبب شده در عرصه صنعت طلا و جواهر بدترین شرایط را در کشور داشته باشیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با اشاره به نحوه اشتغال در صنعت طلا و جواهر اضافه کرد: میانگین هر کیلو طلا در واحدهای تولیدی می‌توان برای 2 نفر اشتغال ایجاد کرد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها