آذر منصوری، قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت:

بهتر بود به جای اصلاح اصلاحات، اصلاح اصلاح‌طلبان مطرح می‌شد

آذر منصوری، قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت درباره بهبود وضعیت اصلاحات گفت: باید ببینیم کجای گفتمان اصلاحات اشکال دارد و در راستای رفع این مشکلات دست به خلق گفتمان جدیدی بزنیم.

بهتر بود به جای اصلاح اصلاحات، اصلاح اصلاح‌طلبان مطرح می‌شد
کد خبر: 219526
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۱۰:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| آذر منصوری در خصوص مفهوم اصلاح اصلاحات بیان کرد: آنچه که باعث شده موضوعی به نام اصلاح اصلاحات مطرح شود، عملکرد و یا نتیجه حضور فعال اصلاح‌طلبان در چند انتخابات اخیر است. شاید بهتر بود به جای اصلاح اصلاحات، اصلاح اصلاح‌طلبان مطرح می‌شد. نباید موضوع گفتمان اصلاح‌طلبی با رویکردها و شعارهایی که قاعدتا باید برگرفته از این گفتمان باشد یکی قلمداد شود؛ چرا که این رویکردها و شعارها ممکن است اقتضایی باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در واقع باید دید که گفتمان اصلاح‌طلبی چه خلأهایی دارد و آن خلأها را پر کرد. این مانیفیست نوشته شده است و آقای خاتمی در پایان دوره ریاست جمهوری دور دومشان در کتابچه‌ای به نام «نامه‌ای برای فردا » مفصل به آن پرداخته‌اند و در این نوشته ضمن طرح آنچه در دیروز و امروز اصلاحات گذشته به ترسیم فردای ایران در آیینه اصلاحات پرداخته‌اند. حال باید دید کجای این گفتمان اشکال دارد که باید دست به خلق گفتمان جدیدی زد.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که گفتمان شعار نیست. شاید به عنوان مثال باید گفتمان اصلاحات به جنبه عدالت اقتصادی روشن‌تر بپردازد که البته در ابعاد کلی موضوع عدالت مورد توجه قرار گرفته است. اما به نظرم طرح اصلاح اصلاحات بیشتر از آنکه معطوف به گفتمان اصلاحات باشد معطوف به اصلاح‌طلبان است. اینکه اصلاح‌طلبان در چند انتخابات اخیر آمده‌اند و با همه توان خود از کاندیداهای نه حداکثری، بلکه حداقلی حمایت کردند و‌ نه تنها در برابر آن حداقل‌ها هم مقاومت می‌شود مسئله‌ای است که باید به آن پرداخته شود.

منصوری افزود: روشن است اصلاح‌طلبان با شعار نجات کشور و برای تقویت منافع ملی در این سه انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم فعالانه شرکت کردند، تکلیف‌شان با براندازان هم کاملا روشن است و بارها اعلام کرده‌اند. می‌بینیم که امروز براندازان قبل از نظام، اصلاح‌طلبان را نشانه گرفته‌اند و برای نمونه در فضای مجازی با لشکری از اکانت‌های جعلی برای زدن اصلاح‌طلبان بسیج شده‌اند. اما با این حال از جانب طیف تندروی داخلی نیز متهم به براندازی می‌شوند. اصلاح‌طلبان با تمام قوا برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فعالیت می کنند و بعد از انتخابات این می‌شود اتهامشان و برایشان پرونده‌های قضایی تشکیل می‌دهند.

قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: شورای نگهبان تقریبا دو سوم اصلاح‌طلبان را در انتخابات رد‌صلاحیت می‌کند و اصلاح‌طلبان باز هم با همان دغدغه منافع ملی در انتخابات شرکت می‌کنند و ناگزیر لیست‌های حداقلی می‌بندند. خب نتیجه‌اش چه می‌شود؟ نتیجه‌اش از خاصیت افتادن و عدم کارآیی حداکثری نهادهای انتخابی در اداره کشور می‌شود.

منصوری افزود: اصلاح طلبان پیشنهاد گفت‌وگوی داخلی می‌دهند و پاسخی که می شنوند این است که شما غلط کردید که پیشنهاد گفت‌وگوی ملی می‌دهید؟ البته از فرصت‌طلبی برخی از افراد جریان اصلاحات ضربه‌هایی خورده است و دلیل اصلی آن را باید در حلقه تنگ مدیریت در کشور جست‌وجو کرد که ناگزیر امیر کبیرها را خانه‌نشین می‌کند و بر چرخه تولید رانت و فساد می‌افزاید.

وی خاطرنشان کرد: موضوع به نظرم روشن است. اصلاح‌طلبان با همه توان مدافع نظام جمهوری اسلامی هستند و باور دارند باید با تن دادن به اصلاحات این نظام به کارآیی حداکثری برسد و طبیعی است وقتی با اصلاحات مقابله می‌شود، با بحرانی به نام عدم کارآمدی نظام روبرو می‌شویم. به نظر من در موضوع اصلاح یا بازنگری گفتمانی اگر تعریف دقیقی از گفتمان نداشته باشیم آدرس غلط دادن است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلبان ادامه داد: آنچه که باید اصلاح شود رویکردها و شعارهای اصلاح‌طلبان است، ساختار انسجام بخشی اصلاح‌طلبان است که قاعدتا باید دموکراتیک، پاسخگو و شفاف باشد. تعریف و تبیین معیار شایسته‌سالاری در مجموعه اصلاح‌طلبان است. به عنوان مثال وقتی بعد از سه انتخابات و حضور فعال اصلاح‌طلبان، همچنان در برابر اصلاحات مقاومت می‌شود، این مقاومت به ناامیدی‌ها از اصلاحات در جامعه دامن می‌زند و بزرگترین سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کند و نتیجه حضور اصلاح‌طلبان در قدرت هم به اصلاحات مدنظر نمی‌انجامد.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان باید در جمع خودشان به این جمع‌بندی و تحلیل واحد برسند که چه راه‌های ممکن و مقدوری پیش روی آنان قرار دارد. تکلیف خودشان را با حاکمیت مشخص کنند. اگر مقاومت‌ها به حدی است که حضور آنان به هیچ اصلاحی در امور کشور نمی‌انجامد باید چه رویکرد جدیدی در فضای کنونی و آینده کشور داشته باشند؟ مشارکت فعال در انتخابات، عدم شرکت و یا سکوت و کنار کشیدن از تلاش برای اصلاح ساختار سیاسی قدرت و اصلاحات جامعه محور در کشور؟ نمونه‌های این مقاومت‌ها همه حوزه‌ها را در برگرفته از سیاست خارجی گرفته تا اقتصاد و فرهنگ و حتی سبک زندگی مردم. این مقاومت‌ها نتیجه‌ای جز تعمیق شکاف حاکمیت و ملت به دنبال نخواهد داشت.

منصوری در پایان افزود: اینها سؤالات مقدر پیش روی اصلاح‌طلبان است و باید تا انتخابات 98 به آنها پاسخ دهند. من به جد باور دارم جریانی که تاب حضور اصلاح‌طلبان در قدرت را ندارد به هیچ روی اجازه و امکان اصلاحات جامعه‌محور را هم نخواهد داد. تجربیات گذشته پیش روی ماست و باید از آنها درس بگیریم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها