کد خبر: 219692
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۱۷:۱۱:۰۰
| |

رویکرد به تحقیق و توسعه، اساس ورود به بازارهای بین‌المللی

در سال 2018 کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، آلمان و کره جنوبی به ترتیب با سرمایه‌گذاری 558 ، 475، 186، 116 و 88 بیلیون دلار در حوزه تحقیق و توسعه توانسته‌اند رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص دهند.

رویکرد به تحقیق و توسعه، اساس ورود به بازارهای بین‌المللی
کد خبر: 219692
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۱۷:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| امیر رحیمی در ارتباط با نقش تحقیق و توسعه گفت: صنایع و سازمانهای مختلف جهت ابقاء در سیستم اقتصادی ناچار به افزایش توان رقابت‌پذیری خود بر پایه بهره‌‌وری و فناوری هستند، تولید با تکیه بر دانش روز، نقش بسیار مهمی بر بهره‌وری خواهد داشت بطوری که طبق گزارش سازمان صمت میانگین رتبه چین در بین 144 کشور در سالهای 2010 تا 2015، به لحاظ شاخص فناوری، 80 و ایران در رتبه 105 قرار دارد.

کشورهای آلمان و ژاپن به ترتیب در رتبه‌های 13 و 21 قرار دارند. این آمارها نشان می‌دهند کشورهای پیشرفته صنعتی در جایگاه برتری نسبت به کشورهای تازه صنعتی شده قرار دارند. ایران در بین 19 کشور منطقه جایگاه قابل قبولی نداشته بطوریکه در سال 2015 از بین 140کشور رتبه ایران و ترکیه به ترتیب 99 و 64 است.

به گفته مدیر عامل کالسیمین وجود تحقیق و توسعه در سازمانها موجب حفظ و بهبود شرایط اقتصادی شده و در نتیجه توان رقابت پذیری آنها افزایش خواهد یافت بطوریکه عدم توجه به آن باعث نابودی یک سازمان خواهد شد.

در واقع واحد تحقیق و توسعه در سازمانها نقش تولید دانش را به عهده دارند و در بازار رقابتی امروز با وجود مشکلات بسیار که تصمیم گیریها بر اساس دانش استوار است وجود این واحد ضروری و حائز اهمیت است. این واحد می‌بایست همانند دیگرفعالیتهای اصلی واحدهای تولیدی بر اساس مدیریت منطقی و بصورت گروهی انجام پذیرد.

این مدرس دانشگاه افزود: در سال 2018 کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، آلمان و کره جنوبی به ترتیب با سرمایه گذاری 558 ، 475، 186، 116 و 88 بیلیون دلار در حوزه تحقیق و توسعه توانسته‌اند رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص دهند. در این میان ایران با سرمایه گذاری در حدود 7/0 بیلیون دلار در رده‌های پائین جدول قرار گرفته که نشان از ضعف بسیار زیاد کشورمان در این زمینه است.

نایب رئیس هیات مدیره فولاد قشم در ادامه بیان کرد: به طور مثال در صنایع معدنی تکیه بر تحقیق و توسعه باعث خلق دانش در فرایندها و درنهایت جایگزینی روشهای پرهزینه قدیمی با روشهای کم هزینه جدید، بهینه شدن فرایندها، کاهش قیمت تمام شده و ارتقاء کیفیت محصول، تولید محصولات جدید، افزایش تولید و حل مشکلات زیست محیطی در جهت توسعه پایدار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برای غلبه بر مشکلات در سازمانها نیاز به ایده‌های نو داریم. جهت دستیابی به این ایده‌ها می‌بایست فعالیتهای خلاق و منظمی برای افزایش دانش صورت پذیرد که این امر با تحقیق و توسعه میسر خواهد شد. محصولات جدید و روشهای جدید تولید دو نتیجه مهم تحقیق و توسعه است. نوآوری در هر کدام از آنها باعث بهبود در تولید و محصولات می‌شود.

رحیمی افزود: در صورتی می‌توان به نوآوری و شکوفایی علمی رسید که موسسات پژوهشی را تقویت نموده و سرمایه‌گذاری اساسی در بخش تحقیقات دانشگاهی و مراکز علمی صورت پذیرد. سرمایه گذاری در این حوزه با بدست آوردن ایده ها و خلاقیتهای نو از یک طرف و پیوند نتایج حاصل از آن با صنعت و بازار کار باعث حفظ موقعیت صنایع، رشد آنها، رفع اصولی مشکلات اقتصادی و اجتماعی و در نهایت رشد اقتصادی یک جامعه می‌شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها