«اعتمادآنلاین» از بازدید خبرنگاران و تصویربرداران از طبقه نهم شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات گزارش می‌دهد

در جستجوی سرورهای هاتگرام و تلگرام طلایی

مدیر کنترل و پایش شبکه ارتباطات در پاسخ بعضی خبرنگاران اصولگرا که تاکید داشتند جای اصلی سرورهای هاتگرام و تلگرام طلایی را می‌دانند، گفت: اطلاعی از این موضوعات ندارد و چون آدرس طبقه نهم شرکت ارتباطات زیرساخت را داده‌اند او در حال نشان دادن طبقه نهم است.

در جستجوی سرورهای هاتگرام و تلگرام طلایی
کد خبر: 219712
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۵ ۱۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| امروز از ساعات ابتدایی روز، داستان بر سر پیدا کردن سرور‌های مربوط به هاتگرم و تلگرام طلایی بود در ساختمان وزارت ارتباطات.

یکی ادعا کرده بود که سرور آنها در طبقه نهم ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات است و دیگری برای آنکه ثابت کند اینطور نیست، خبرنگاران را برای بازدید از طبقه نهم وزارت ارتباطات دعوت کرد تا بببیند که آیا آنجا سروری پیدا می شود یا نه.

به گزارش «اعتمادآنلاین» ، ماجرا با اظهارات سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل آغاز شد که در مصاحبه‌ای با طرح این موضوع که وزارت ارتباطات به پیام‌رسان‌های داخلی کمک نمی‌کند گفته بود: «یک سری حمایت‌های زیرساختی است که برای تقویت زیرساخت‌ها باید در اختیار این شبکه‌ها قرار می‌دادند که ندادند. در حال حاضر شما با مراجعه به طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی(ره) می‌توانید ببینید سرورهایی که برای تلگرام بوده، در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است، در صورتی که می‌توانستند آنها را به سروش بدهند اما ندادند.»

همین صحبت‌های سردار جلالی باعث شد تا محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات رودربایستی را کنار بگذارد و سریع واکنش نشان دهد. او به فاصله دو سه ساعت در جمع‌ خبرنگاران با کنایه‌ای به صحبت‌های گذشته سردار جلالی گفت: «شاید نشود دزدی ابرها را ثابت یا رد کرد اما نبودن سرور در طبقه نهم ساختمان امام را می‌شود ثابت کرد. ما امروز از روابط‌عمومی خواسته‌ایم ساعت 2، از خبرنگاران دعوت کند تا بروند و طبقه نهم ساختمان امام را بازدید کنند و نتیجه را به قضاوت افکارعمومی بگذارند. در بحث نسخه‌های غیررسمی هم کسانی که در این مسئله در مرکز ملی ورود کردند، گفته‌اند اینها در دوران گذار باشند تا توانمندی لازم ایجاد شود. این به ما برنمی‌گردد، ما نظرات خودمان را شفاف گفته‌ایم. نمی‌دانم چرا آقایان هر از چندگاهی می‌آیند و صحبت‌های این‌گونه مطرح می‌کنند؛ فضاسازی می‌کنند و با اهداف سیاسی این حرف‌ها را می‌زنند.»

به خاطر همین صحبت‌های آذری جهرمی بود که با دعوت رسانه‌ای آذری جهرمی، خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌ها، راس ساعت دو در ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات در میدان امام خمینی(ره) حاضر شدند.

همان‌طور که وزیر گفته بود خبرنگاران با همراهی هادیان مدیر روابط‌عمومی وزارت ارتباطات به طبقه نهم وزارتخانه رفتند و در طبقه نهم ساختمان سهراب آغ بیات مدیر کنترل و پایش شبکه ارتباطات زیرساخت هم به جمع خبرنگاران اضافه شد. کسی به خبرنگاران کاری نداشت، هر کسی در هر اتاقی را که می‌خواست باز می‌کرد تا شاید اثری از سرورهای ادعایی رییس پدافند عیر عامل پیدا کند.

آغ‌بیات، خبرنگاران را به قسمت‌های مختلف طبقه نهم وزارتخانه برد و به همه توضیح داد که در هر قسمت سوییچ‌های چه بخشی نگه‌داشته می‌شوند. آغ‌بیات همچنین در پاسخ به خبرنگارانی که تلاش می‌کردند تا به هر نحوی شده ردی از سرورهای هاتگرام یا طلا‌گرام پیدا کنند، تاکید کرد که در این طبقه امکان نگهداری سرور وجود ندارد. هرچند در کنار توضیحات فنی همه تلاش خود را هم کرد تا توضیحات اضافه‌ای به خبرنگاران ندهد و بارها و بارها، با تاکید گفت که گفته‌اند در این طبقه سرور وجود دارد و من هم مامور شده‌ام تا این طبقه را به شما نشان دهم که اگر سروری وجود دارد ردی از آن را پیدا کنید.

او در ادامه هم توضیح داد که کل ساختمان تجهیزات زیرساختی کشور درباره ارتباطات است. مدیر کنترل و پایش شبکه ارتباطات البته در پاسخ برخی خبرنگاران اصولگرا که تاکید داشتند جای اصلی سرورها را می‌دانند و سرورها در ساختمان مرکز انقلاب نگهداری می‌شوند، گفت که اطلاعی از این موضوعات ندارد و چون آدرس طبقه نهم را داده‌اند او در حال نشان دادن طبقه نهم است. هادیان مدیر روابط‌عمومی وزارت ارتباطات هم گفت که به گفته وزیر ارتباطات اگر آدرس دقیق بدهید ما شفاف می‌کنیم.

خبرنگاران گفتند یعنی درخواست بازدید از مرکز انقلاب (مرکز ای تی تی کردستان) را بدهیم شما برای بازدید هماهنگ می‌کنید؟ که هادیان پاسخ داد همین دیدار شما هم درخواست رسانه‌ای بوده و انجام شده‌ است.

هرچند که اصل برگزاری این بازدید، جز برای شفاف‌سازی و بررسی یک ادعا نبود اما خبرنگاران به همه اتاق‌ها و قسمت‌های طبقه نهم سرک کشیدند و مسئولان برای دیدن هر اتاق و پارتیشنی همکاری کردند. در این دیدار که حدود یک ساعت به طول انجامید حتی اتاق‌هایی که به نهارخوری، سالن‌های کنفراس، هواکش‌های ساختمان و سالنی که تجهیزات ورزشی مانند تعدادی میز پینگ‌پنگ در آن وجود داشت باز شد و عکاسان و خبرنگاران و عکاسان خبری که سروری پیدا نکرده بودند از مشاهداتشان نوشتند و تصویر گرفتند.

هرچند روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل بعد از این بازدید خبرنگاران در بیانیه‌ای درخواست وزیر ارتباطات را از خبرنگاران برای این بازدید عجولانه و شوی تبلیغاتی دانست اما در طبقه نهم وزارت ارتباطات خبری از سرورهای تلگرام طلایی و هاتگرام نبود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها